جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نقش برجسته آنو با نی نی

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ آذر ۱۳۹۳

نقش برجسته آنوبانی‌نی یکی از آثار بسیار ارزشمند استان کرمانشاه و حتی کشور است که در ۱۲۰ کیلومتری کرمانشاه و در نزدیکی سرپل ذهاب قرار دارد.

این نقش برجسته در ۴۵۰۰ سال پیش بر روی صخره‌ای به نام میان‌کل در کوه بادیر حجاری شده و در آن آنوبانی‌نی (الهه نشاط و عشق) به همراه پادشاه لولوبیان (یکی از چهار قوم زاگرس‌نشین در هزاره سوم پیش از میلاد و قبل از مهاجرت آریایی‌ها) و ۹ نفر اسیر جنگی را نشان می‌دهد.

در این نقش برجسته شاه در برابر آنوبانی‌نی که او را در مقابل دشمنان به پیروزی رسانده قرار دارد و پای خود را بر روی بدن دشمن مغلوب نهاده است. آنوبانی‌نی (که در زبان آشوری با نام ایشتار و در فرهنگ سومری با نام اینانا یاد می‌شود)، حلقه‌ای در دست دارد و در دست دیگر دارای طناب یا زنجیری است که به بینی دو اسیر که در پشت سر او هستند، متصل است. ۹ اسیر جنگی که همگی برهنه می‌باشند نیز در پایین پای شاه و الهه ترسیم شده‌اند.

در زیر این تصویر یک سنگ نبشته به خط اَکدی وجود دارد که مضمون آن چنین می‌باشد:

«آنوبانی‌نی پادشاه توانا، پادشاه لولوبی نقش خود و نقش الهه ایشتار را در کوه بادیر رسم کرده است. آن کس که این نقوش و این لوح را محو کند، به نفرین و لعنت آنو، آنوتروم، بل، بلیت، رامان، ایشتار، سین و شمش گرفتار و با دو نسل او بر باد رواد».

البته در ترجمه این متن اشکالاتی وجود دارد زیرا واژه «آنو» یک اصطلاح مؤنث است و تاکنون به شکل «آنا» در زبان‌های ایرانی محفوظ مانده است. به این ترتیب آنوبانی‌نی همان الهه ایشتار است و نام پادشاه لولوبیان نیست.

در سال ۱۸۴۰ میلادی، پاسکال کوست (نقاش، معمار و خاورشناس فرانسوی)، یک طراحی از نقش برجسته آنوبانی‌نی رسم کرد.

این نقش برجسته در حال حاضر در محوطه یک مدرسه دخترانه در شهر سرپل ذهاب در ارتفاع ۱۶ متری قرار دارد. متأسفانه فرسایش‌های طبیعی و غیرطبیعی در طول تاریخ، این نقوش را به شدت تخریب نموده است به طوری که مشاهده آن‌ها به سختی صورت می‌گیرد.

anobanini نقش برجسته آنو با نی نی

anobanini2 نقش برجسته آنو با نی نی

anobanini3 نقش برجسته آنو با نی نی

anobanini4 نقش برجسته آنو با نی نی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *