جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نبود زیرساخت ها و انتظارات واهی از صنعت گردشگری

تاریخ بروزرسانی :
۵ آذر ۱۳۹۷

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان سرزمین دیدنی های نهفته ای است که در طول سالیان گذشته به دلایل مختلف از جمله دور بودن از مرکز دست نخورده و بکر باقی مانده و در تمام زمینه های گردشگری از جمله طبیعی، تاریخی و فرهنگی و در اختیار داشتن دریا ظرفیت های بسیاری دارد.
این استان دارای طبیعت و شرایط جغرافیایی متنوعی است به طوری که کویر، کوه و دریا را همزمان در خود جای داده و هر یک از این بخش ها توانمندی های خاص خود را برای جذب گردشگران دارند.
همچنین ابنیه باستانی و تاریخی این استان که در سرتاسر آن پراکنده شده اند می توانند بٌعد تازه ای در گردشگری تاریخی ایجاد کنند زیرا این بناها به بهترین شکل حفظ شده اند و حتی برخی از این ابنیه ها هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرند.

** توانمندی های سیستان و بلوچستان در جذب گردشگر

سیستان و بلوچستان در بخش گرم و خشک ایران اسلامی و در حوزه جنوب شرق کشور قرار گرفته که از لحاظ جغرافیایی موقعیت بسیار خاص و استراتژیکی دارد، این استان را می توان از نظر موقعیت طبیعی و جغرافیایی به چند قسمت تقسیم کرد که شمال استان منطقه ای کویری و بیابانی و مرکز و نیمه جنوبی کوهستانی هستند و در جنوبی ترین قسمت این استان نیز تنها بندر اقیانوسی ایران اسلامی یعنی چابهار قرار گرفته که در چهار فصل بهار، تابستان، پائیز و زمستان هوایی معتدل و بسیار مطلوب دارد.
شاخص ترین اثر باستانی شمال استان شهری ۶ هزار ساله به نام «شهر سوخته» است که در آن آثار بدیعی از جمله اولین چشم مصنوعی جهان، اولین انیمیشن جهان، اولین جراحی جمجمه جهان و صدها اولین جرقه تفکر بشری کشف شده است.
این خطه قلعه های باستانی و تاریخی متعددی دارد که از نمونه های آن می توان به قلعه رستم و زاهدان کهنه اشاره کرد که هیبت آنها همچون ارگ قدیمی بم است اما به دلیل معرفی نشدن در حاشیه قرار گرفته اند.
آس بادها (آسیاب بادی) نیز از ابتکارات مردم این خطه محسوب می شود و نشان می دهد که مردم باستان این سامان با استفاده از هوش خود قدرت باد را به تسخیر در آورده بودند و گندم خود را آسیاب می کردند.
دهانه غلامان نیز که به تخت جمشید خشت و گلی معروف است از دوراذن هخامنشی در این منطقه به یادگار مانده که خود نمادی است از وجود زندگی هزاران ساله در سیستان.
«بی بی دوست» یک زیارتگاه محلی در سیستان است که روایت های زیادی از آن نقل می شود و اخیرا نیز مقبره قدیمی بازسازی شده و تنها زنان می توانند داخل زیارتگاه شوند.
از مکان های دیدنی شهرستان زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان می توان به بازار رسولی در آن اشاره کرد که در ایران معروف بوده و انواع و اقسام کالا و اجناس خارجی و داخلی نو، استوک معروف به تاناکورا و لوازم بسیار جالب و به قول معروف از شیر مرغ تا …. در آن یافت می شود.
وجود ابنیه تاریخی در این شهرستان نیز یکی دیگر از جاذبه های گردشگری آن است اما مساجد این شهر به طور حتم جزء جاذبه های اصلی آن محسوب می شود.
دهستان تمین، چشمه آب سرد و غار لادیز از دیدنی های شهرستان میرجاوه واقع در شرق زاهدان و نزدیک مرز پاکستان است و نیز کوه بلند قامت تفتان به عنوان عروس کویر جنوب شرق ایران که گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند در شهرستان خاش قرار دارد و در دامنه و پایه این کوه آتشفشان نیمه خفته روستای تمندان و دره گل واقع شده که طبیعت زیبا و هوای بسیار خنکی دارند، گل فشان پیرگل نیز در این شهرستان از دیگر دیدنی های طبیعی آن محسوب می شود.
دریاچه سردریا، درخت کهنسال روستای دهپابید با هزار و ۲۰۰ سال قدمت، چشمه های آب معدنی، تپه و زیارتگاه مرتضی علی(ع) ، قلعه ایرندگان، قلعه حیدر آباد، مسجد جامع و مناره آن از جاذبه ها و مناظر زیبا و دیدنی شهرستان خاش است.
همچنان که در مسیر جنوب این استان حرکت کنیم مناظر دیدنی متفاوت و زیبایی به چشم می خورد که هر یک جذابیت خاص خود را دارد، در شهرستان ایرانشهر نیز می توان چشمه های آب گرم، رودخانه دامن و نخلستانهای آن ، کوه بزمان(زنده کوه)، رودخانه بمپور، تپه و قلعه بمپور ، قلعه ناصری، گورستان اسپیدژ با هفت هزار سال قدمت را مشاهده کرد که نشاندهنده طبیعت و تاریخ این منطقه هستند.
تپه نمکی، رودخانه ماشکید، مسجد جامع دزک و سنگ نگاره شیرپلنگان نیز از دیدنی های سراوان در شرقی ترین قسمت این استان است.
منطقه آزاد چابهار با گستره ۱۴ هزار هکتار در شهرستان چابهار قرار گرفته و یکی از جاذبه های اصلی این منطقه محسوب می شود که موجب شده فعالیت های اقتصادی زیادی پیرامون آن شکل گیرد.
از جاذبه های طبیعی آن نیز می توان به تالاب سرخگون لیپار در ۱۵ کیلومتری چابهار اشاره کرد که به دلیل خاک خاص بستر آن، آب صورتی رنگ دارد و نمایی بسیار زیبا به منطقه اطراف خود بخشیده است.
در ناحیه ساحلی خلیج گواتر و در نزدیکی محلی که رودخانه باهوکلات به دریای عمان می ریزد، جنگلی از گونه های حرا وجود دارد که از درختچه های حرا پوشیده شده است.
رودخانه باهوکلات در ۹۰ کیلومتری شرق چابهار به خلیج گواتر دریای عمان سرازیر می شود، این رودخانه از لحاظ مختلف بویژه وجود تمساح ایرانی در آن از نظر گردشگری اهمیت ویژه ای دارد.
کوه های بدبوم یا مریخی که به آنها مینیاتوری نیز گفته می شود یکی از مناظری است که به موازات ساحل از منطقه کچو تا خلیج گواتر کشیده شده اند و از پدیده های ژئو مورفولوژی این ناحیه هستند.
خلیج چابهار جلوه ای زیبا از طلوع و غروب خورشید در دریا ایجاد می کند، در کناره های دریای عمان و در قسمت جنوبی شهرستان چابهار صخره های بزرگی بر اثر پیشروی آب دریا و فرسایش سنگ های رسوبی بوجود آمده که چشم انداز زیبایی را خلق کرده است.

**نبود زیر ساخت های گردشگری
ظرفیت های موجود در سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست اما این استان آنگونه که باید نتوانسته در جذب گردشگر و استفاده از فرصت هایی که این صنعت ایجاد می کند استفاده کند که دلایل مختلفی نیز برای آن بیان شده که یکی از مهمترین این عوامل نبود زیرساخت های لازم برای گردشگری در این منطقه است.
سارا بیجاری که از خراسان جنوبی به همراه خانواده به چابهار سفر کرده است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سیستان و بلوچستان بسیار بکر و زیباست اما امکانات مناسبی برای گردشگران ندارد.
وی افزود: مسیر طولانی زاهدان تا چابهار حتی یک سرویس بهداشتی مناسب و یا مکانی برای استراحت ندارد.
این گردشگر ادامه داد: همچنین در شهرهای این استان تابلوهای هدایت گردشگر وجود ندارد و نمی توان به راحتی مسیرهای مختلف را درون شهر پیدا کرد و ما برای مسیریابی از گوگل مپ استفاده می کنیم.
وی تصریح کرد: چابهار دیدنی های زیادی دارد اما در برخی فصول سال آنقدر شلوغ است و سواحل به حدی زباله دارد که گشت و گذار را با مشکل رو به رو می کند و این خود، نشان دهنده کم توجهی مسافران و پاکبانان محیط زیست است.
بیجاری خاطرنشان کرد: متاسفانه حتی تابلو یک موسسه یا تور گردشگری در این استان به چشم نمی خورد در حالی که هر گوشه ای از این سرزمین زیبا برای گردشگران داخلی و خارجی جذاب و دیدنی و به یادماندنی است.
یکی دیگر از گردشگران که از تهران به چابهار آمده بود به خبرنگار ایرنا گفت: این شهر به دلیل داشتن دریا و هوای بسیار مطبوع به ویژه در زمستان و بهار برای گردش و تفریح بسیار جذاب و لذتبخش است.
حسام طهماسبی افزود: متاسفانه چند هتل محدود این شهر پر بود و ما مجبور شدیم از طریق یکی از دوستان خود یک خانه شخصی را اجاره کنیم که آن هم از داشتن امکانات لازم بی بهره بود.
وی افزود: گرچه دورنمای چابهار بسیار زیباست اما از نظر امکانات از سایر سواحل ایران خیلی عقبتر است به طوری که تنها گردش آبی آن برخی قایق های موتوری است.
این گردشگر بیان کرد: انتظار می رود این منطقه با ظرفیت ها و آب و هوای مطلوبی که دارد امکانات بیشتری برای گردشگران داشته باشد.
طهماسبی تصریح کرد: همچنین فرودگاه از خود شهر فاصله نسبتا زیادی دارد و پرواز های آن نیز محدود است.
یک گردشگر دیگر که از قزوین به منطقه سیستان سفر کرده بود به خبرنگار ایرنا گفت: این منطقه برای تامین نیاز های گردشگران هیچ امکاناتی ندارد.
احمد فرجی الموتی ادامه داد: اخبار و گزارش های زیادی درباره بناهای دیدنی این منطقه از جمله شهر سوخته خوانده بودم و همراه خانواده به این منطقه سفر کردم اما در شهر سوخته امکانات مناسب رفاهی وجود ندارد.
وی افزود: هتل و اقامتگاه مناسبی در این منطقه نیست و هیچ توری برای گردشگران برنامه ریزی نشده است.
استاندار سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: تشکیل کارگروه متشکل از کارشناسان حوزه فرهنگی، اقتصادی، فنی و مهندسی و جامعه شناسی برای حل مشکلات گردشگری این استان ضروری است.
احمد علی موهبتی با اشاره به ظرفیت های فراوان گردشگری سیستان و بلوچستان تاکید کرد: باید تلاش شود زیر ساخت های گردشگری علاوه بر چابهار در دیگر نقاط این استان نیز افزایش یابد.
وی بر ارائه نقطه نظرات، اشکالات و ایده های جذاب از سوی گردشگران و رسانه ها به مسئولان دست اندرکار برای ایجاد زیر ساخت های لازم در بخش های رفاهی و اسکان بهتر در استان تاکید کرد.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: از آنجایی که سیستان و بلوچستان از چنان جذابیت و کششی برخوردار است که مسافران با یک بار سفر به این استان دوباره مشتاق سفر می شوند باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کرد.
وی بر توسعه اقامتگاههای بوم گردی، مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی و گسترش و نظارت بر بهداشت مناطق گردشگری در سیستان و بلوچستان تاکید کرد.
موهبتی اظهار داشت: با توجه به وجود ظرفیت های فراوان گردشگری یکی از برنامه ها و اهداف مورد نظر توسعه زیر ساخت های این بخش است که در این زمینه از تمامی دستگاههای دست اندرکار به ویژه بخش خصوصی دعوت به عمل می آید.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این استان به عنوان سرزمین جاذبه های طبیعی و تاریخی بی رقیب، صنایع دستی بی ‌نظیر، با فرهنگ دلنشین میزبان شمار زیادی از مسافران و گردشگران است.
علیرضا جلال زایی افزود: بخش خصوصی نیز با رعایت انصاف و اعتدال در ارائه کالا و خدمات و حتی کاهش قیمت ها در بخش هتل ها، مراکز اقامتی و سایر اصناف و مراکز یاری گر این نهاد در استقبال از گردشگران بوده است.
وی با اشاه از استقبال مسافران در ایام تعطیل از این استان بیان کرد: در تعطیلات نوروزی امسال تعداد مسافران ورودی نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشت و همچنین شاهد رشد ۲۴ درصدی اقامت مسافران در سیستان و بلوچستان بودیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار امیدواری کرد: همانطور که در ایام نوروز امسال بیشترین مسافر ورودی به سیستان و بلوچستان از نظر تعداد به شهرستانهای چابهار، نیمروز و زاهدان اختصاص داشت، تعطیلات نوروز آینده نیز تمامی شهرستانهای استان پذیرای خیل مسافران و گردشگران باشند.
وی افزود: همچنین از میان جاذبه های طبیعی و تاریخی سیستان و بلوچستان سواحل و منطقه آزاد چابهار، منطقه تاریخی چاه نیمه، سایت جهانی شهر سوخته، کمربند گردشگری تفتان، کوه خواجه، سفال جهانی کلپورگان، قلعه ناصری بمپور، تنگ سرحه و زیستگاه تمساح پوزه کوتاه نیز بیشترین بازدیدکنندگان را در این مدت داشتند.
جلال زایی همچنین با اشاره به توسعه اقامتگاه بوم گردی تصریح کرد: هم اینک ۹۸ اقامتگاه بومگردی در این استان در حال ساخت است که تاکنون تعدادی از آنها راه اندازی شده و بقیه تاپایان سالجاری به بهره برداری می رسند.
وی گفت: با راه اندازی این واحدهای بوم گردی تعداد این اقامتگاهها از ۱۵ مورد کنونی به ۲۰۰ اقامتگاه افزایش می یابد.
وی آشنایی با آداب و رسوم هر منطقه، حفظ و گسترش مشاغل در روستاها، ایجاد کسب و کار جدید و فرصت های نو برای جوان ترها و پایداری محیط زیست را از جمله مهمترین مزایای راه اندازی واحدهای بوم گردی ذکر کرد.
جلالزایی تعداد مجتمع ها و کمپینگ های گردشگری سیستان و بلوچستان را ۱۴ مجتمع عنوان کرد و ادامه داد: با تکمیل ۲۴ مجتمع در حال ساخت بزودی تعداد این واحدها به ۳۴ مجتمع افزایش می یابد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: همچنین ۲۰ دفتر خدمات مسافرتی در استان راه اندازی شده و با برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۰ دفتر دیگر به این دفاتر اضافه شود.
وی افزود: اگر بخواهیم از شرایط اقتصادی موجود خارج شویم باید همه دستگاه های اجرایی با هم افزایی و با جدیت قدم در توسعه گردشگری بردارند.
جلال زایی گفت: هم اینک ۱۳ هتل در سیستان و بلوچستان برای اقامت مسافران وجود دارد و هفت هتل دیگر در حال ساخت است.
وی تعداد مهمانپذیر و هتل آپارتمان های سیستان و بلوچستان را ۲۹ واحد عنوان کرد و افزود: پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۱ واحد دیگر راه اندازی شود.
ظرفیت های گردشگری موجود در سیستان و بلوچستان نامحدود است و در صورت بهره گیری درست و به موقع از این ظرفیت ها می توان گام بلندی در راستای خودکفایی با استفاده از توسعه صنعت گردشگری برداشت.

زیر ساخت نبود زیرساخت ها و انتظارات واهی از صنعت گردشگری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد