جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نان برنجی یزد

تاریخ بروزرسانی :
۲ آذر ۱۴۰۰

در تهیه نان برنجی یزد که شهرت خاصی در میان ایرانیان دارد از آرد برنج، آرد گندم، پودر شکر، روغن جامد، تخم مرغ، گلاب و هل استفاده می‌شود. نان برنجی انواع گوناگونی نیز دارد که از آن میان می‌توان به نان برنجی ساده و نان برنجی زعفرانی اشاره کرد. در شهر یزد نیز نان برنجی در قناد ی های قدیمی وبزرگ تهیه می شود که هر کدام با شیوه و ابتکار خاصی به تهیه آن همت می گمارند . در بنگاه حاج خلیفه علی رهبر این شیرینی با برنج اعلا و روغن حیوانی درست می شود که باعث اقبال عمومی شده است . بر روی نان برنجی اشکالی مانند گل ایجاد می شود و روی آن دانه های خرفه سیاه رنگ ریخته می شود که باعث زیبایی وخوشمز گی آن می شود.

64 نان برنجی یزد

مواد لازم برای تهیه شیرینی نان برنجی

روغن جامد ۱۶۰ گرم
پودر قند ۵۸ گرم
زرده تخم مرغ ۲ عدد
زعفران ۱ قاشق سوپ خوری
آرد برنج ۲۶۰ گرمپودر هل ۱/۲ قاشق چایخوری
نمک ۱/۸ قاشق چایخوری
پودر خرفه برای تزیین
گلاب ۱/۴ پیمانه
با این مقدار مواد میتوان ۱ کیلو شیرینی نان برنجی تهیه کرد.

طرز تهیه

برای آماده کردن شیرینی احتیاج به روغن جامد داریم که البته کرمانشاهی ها از روغن مخصوص کرمانشاه که بسیار مرغوب و با کیفیت تر است استفاده میکنند. بهتر است روغن را به دمای محیط برسانیم یعنی سرد و یخچالی نباشد که راحت تر با هم زن زده شود. روغن را به همراه پودر قند هم میزنیم تا کمی بافت روغن نرم تر شود و بعد زرده تخم مرغ را یکی یکی به روغن اضافه میکنیم و با هم زن هم میزنیم .باید خوب هم بزنیم تا کاملا مخلوط شوند .بعد از هم زدن کامل روغن هایی که به تیغه هم زن چسبیده شده را حتما جدا کنید و داخل مواد بریزید . چون مقدار اندازه ها در ترکیب شیرینی مهم است و نباید مقدارش کم شود.

پس از اینکه روغن ها را با زرده کاملا مخلوط کردم نمک و هل را در آرد برنج میریزیم باید سعی کنید که حتما از آرد برنج باکیفیتی استفاده کنید.بعد از اینکه مواد آردی را مخلوط کردیم چند بار الک میکنیم و بعد به مواد خمیرمان اضافه میکنیم.به همراه آرد برنج ، گلاب و زعفران را نیز مخلوط میکنیم وبا نوک انگشت خمیر را ورز میدهیم تا خمیر کاملا منسجم شود. خمیر آماده شده را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال استراحت میدهیم.

و هنگام استفاده به مدت ۱ ساعت در دمای محیط قرار میدهیم و بعد به اندازه یک عدد گردو از خمیر برمیداریم و با فشار انگشتان دست کمی خمیر را ماساژ میدهیم تا هوای اضافه خمیر گرفته شود و خمیر حالت داده شود و با قالب مخصوص نان برنجی یا هر قالب دیگری روی شیرینی را فرم میدهیم و برای تزیین از کمی پودر خرفه برروی آن استفاده میکنیم و در سینی مخصوص فر میچینیم.

قرار دادن در فر

لازم نیست سینی را چرب کنید. فر را یک ریع قبل گرم کنید و شیرینی ها را در دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد در قسمت وسط فر به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید. باید دقت کنید دمای فر بیشتر از یک ربع گرم نشود.همچنین میتوان این شیرنی را در چند رنگ درست کرد با حذف زعفران به شکل سفید و ساده و با اضافه کردن کمی پودرکاکائو شیرینی ها را به رنگ قهوه ای درست کرد. امیدواریم از درست کردن شیرینی نان برنجی لذت ببرید.

نکات تکمیلی در مورد نان برنجی

نان برنجی جزو کیک و شیرینی – شیرینی عید نوروز میباشد.
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا ۴ ساعت و زمان پخت و انتظار آن در حدود ۲۰دقیقه میباشد .
نان برنجی را می توانید در وعده میان وعده – دسر – سرو کنید .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۸ نفر مناسب میباشد .

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • الهام حاجی زاده

    یکی از بهترین و خوشمزه ترین سوغات های یزد همین نان برنجی هست ما اینو برای اقوام به عنوان سوغات میگیریم و خیلی خوششون میاد و تعریف میکنن

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    نان برنجی یزد خیلی خوشمزه اس… ما هر بار میریم این چند نوع شیرینی رو میگیریم..برای عصرونه عالیه

    ۵ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *