جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

«میمند» روستایی دور از استانداردهای گردشگری

تاریخ بروزرسانی :
۴ مهر ۱۳۹۷

به گزارش ایرنا، استان کرمان با هفت اثر ثبت جهانی، ۷۰۰ اثر ثبت ملی و هزاران جاذبه طبیعی و تاریخی موقعیت ممتازی در صنعت گردشگری کشور دارد و از مقاصد مهم گردشگران داخلی و خارجی بشمار می رود.
روستای صخره ای و دستکند میمند در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرستان شهربابک و ۲۱۵ کیلومتری مرکز استان قرار دارد و یکی از نخستین سکونت گاههای بشر بشمار می رود و نمونه ای از عزم و اراده نیاکان و اجداد ایرانی است.
قدمت این روستا با توجه به سفال‌هایی که از دژ میمند به‌ دست آمده بین ۲ تا سه هزار سال تخمین زده شده ، که به دلیل استحکام دفاعی در طول تاریخ کمتر دستخوش تحولات محیطی و اجتماعی شده است.
در روستای میمند زندگی هنوز بر اصول سنتی حفظ شده و بر مدار رسوم چند هزار ساله در جریان است و در زبان و گویش آنها هنوز از کلمات پهلوی ساسانی استفاده می‌شود.
به دلیل قرار داشتن میمند در دل کوه، خانه های روستا با از میان برداشتن انبوهی از خاک بدون نیاز به خشت و آجر و ملات ساخته می شود و خانه‌ ها دارای یک یا چند اتاق و اصطبل است که کیچه نام دارد.
روستای دستکند میمند نمونه همزیستی مسالمت آمیز انسان و طبیعت است و در معماری روستا مسجد، حمام، حسینیه، آتشکده و مدرسه از مکان های دیدنی برای گردشگران بشمار می رود.
منظرفرهنگی این روستای تاریخی بخاطر خانه‌های کنده شده در دل کوه در تیر سال ۹۴ به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است.
پس از ثبت جهانی روستای صخره ای میمند، تعداد گردشگران و بازدید کنندگان افزایش قابل توجهی بویژه در ایام نوروز داشته که امکانات و زیر ساخت های موجود جوابگو نیست و موجب بروز مشکلاتی برای میهمانان می شود.
رعایت نکردن حریم اهالی بومی و ایجاد برخی مزاحمت ها رنجش اهالی این روستای چند هزار ساله را در پی دارد و همچنین تخریب بافت تاریخی و بی نظیر روستا توسط افراد نا آشنا نیز از عواملی است که الزامات ثبت جهانی میمند را با خطر روبرو می کند.
مهمترین چالش این روستای ثبت جهانی مهاجرت اهالی است که خطر جدی از فهرست خارج شدن آن از فهرست یونسکو را در پی دارد که می طلبد با ایجاد مشوق ها و برنامه ریزی از آن جلوگیری شود.

** منشور اخلاقی گردشگری روستای میمند تهیه شود
رئیس شورای اسلامی روستای میمند با اشاره به بی نظیر بودن جاذبه تاریخی و طبیعی این منطقه باستانی گفت: زیرساخت های روستا در بخش آب و برق برای گردشگران ضعیف است و در روزهای تعطیل که مسافر و گردشگر زیادی در منطقه وجود دارد با کمبود آب مواجه هستیم.
مسعود محمودی افزود: منبع آب در روستا جوابگوی مصرف ساکنان و گردشگران نیست و تیرهای برق نیز به دلیل فرسودگی باید هر چه زودتر تعویض شوند.
وی با بیان اینکه شرایط روستای میمند متفاوت با دیگر نقاط است ،تصریح کرد: برخی گردشگران و مسافرانی که از روستا بازدید می کنند به فرهنگ و آداب و رسوم اهالی منطقه آشنایی ندارند و موجب مزاحمت و ناراحتی افراد بومی که اغلب کهنسال هم هستند می شوند.
رئیس شورای اسلامی روستای میمند تاکید کرد: لازم است دستور العمل بازدید، منشور اخلاقی و راهنمای مسیر برای رعایت حریم خصوصی ساکنان و حفظ منظر فرهنگی روستا تهیه شود و در اختیار گردشگران قرار گیرد.
وی افزود: همچنین کلاس های آموزشی جهت آشنایی و آموزش اهالی بومی روستا با نحوه برخورد و پذیرایی گردشگران و میهمانان توسط میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شود.
محمودی با اشاره به نبود بودجه اختصاصی به این روستای جهانی اظهار داشت: عواید بلیط فروشی مستقیما به خزانه واریز می شود و ساکنان هیچ سهمی از این درآمد ندارند، در حالی که جاده ورودی به روستا خاکی است.
وی ادامه داد: حدود ۳۰ خانوار در روستای میمند زندگی می کنند که در فصول مختلف سال این آمار متغیر است و با توجه به افزایش گردشگران و خانه های بوم گردی جوانان روستا تمایل بیشتری برای اشتغال و ماندن در منطقه پیدا کرده اند.
این مقام محلی بیان کرد: مهمترین خطری که بافت منطقه را تهدید می کند ریزش سقف برخی خانه های بدون سکنه است که به دلیل ساختار آهکی و رطوبت، به مرور زمان اتفاق می افتد.
وی افزود: میراث فرهنگی هزینه ناچیزی برای مرمت و تعمیر خانه های روستا در اختیار ساکنان قرار می دهد و به همین دلیل بازسازی به کندی انجام می شود.
محمودی تاکید کرد: حضور راهنمایان گردشگری در روستا کمرنگ و در حد توزیع بروشور است که باید از نیروهای آموزش دیده استفاده شود.
وی تصریح کرد: با گذشت سه سال از ثبت جهانی روستای تاریخی میمند، زیرساخت ها و امکانات گردشگری روستا به هیچ وجه جوابگوی حضور گردشگران در ایام شلوغ سال نیست.

**ساخت هتل برای میمند در دستور کار نیست
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: ساخت هتل در روستای دستکند میمند و حتی در مجاورت آن در دستور کار این اداره کل قرار ندارد و باید حریم این اثر جهانی حفظ شود.
غلامرضا فرخی افزود: اقامتگاه های سنتی متناسب با موقعیت جغرافیایی و اقلیمی منطقه و برای اسکان گردشگران بدون ایجاد هرگونه تغییر در ساختار و بافت تاریخی، در این روستا راه اندازی می شود.
وی با اشاره به برخی مشکلات اهالی روستای میمند تصریح کرد: حل مشکلات موجود در این روستا با همکاری و تعامل همه دستگاه ها امکان پذیر خواهد بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اظهار داشت: هرگونه تغییرات و ایجاد زیرساخت در این روستا تابع ضوابط و مقررات مرتبط و آسیب رساندن به حریم روستای میمند غیر قابل جبران است و حتی می تواند سبب خروج این روستا از فهرست میراث جهانی شود.
وی افزود: روستای میمند نیازمند معرفی به گردشگران داخلی و خارجی است و باید تبلیغات گسترده در دستور کار مدیریت جدید پایگاه ثبت جهانی میمند قرار گیرد.
فرخی با اشاره به مهاجرت اهالی میمند از این روستا تاکید کرد: با ایجاد کارگاه های مختلف صنایع دستی علاوه بر اشتغالزایی، زمینه احیا و ماندگاری هنرهای سنتی و بومی این منطقه را فراهم کرد.

**مشارکت جامعه محلی میمند دنبال می شود
مدیر پایگاه ثبت جهانی میمند با بیان اینکه مسائل حل نشده در میمند اولویت کاری است ،گفت: به دلیل ثبت جهانی روستای میمند الزامات قانونی رعایت و مسائل و مشکلات روستا باید در چارچوب قوانین پیگیری شود.
مهری جوادی افزود: مرمت و بازسازی خانه های در معرض تخریب در این روستا بر اساس روال قبل با نظارت سازمان میراث فرهنگی و طبق ضوابط انجام می شود که حساست های ثبت جهانی در نظر گرفته خواهد شد.
وی با بیان اینکه اقتصاد مردم باید پویا باشد تصریح کرد: زیبایی این روستا به افراد بومی است و مشارکت جامعه محلی در امور گردشگری و حفاظت از زیست بوم این اثر ارزشمند دنبال می شود.
مدیر پایگاه میراث جهانی میمند اظهار داشت: زیرساخت ها در روستا وضعیت نسبتا مطلوبی دارند و ساخت سرویس های بهداشتی و ایجاد اقامتگاه های بوم گردی، در چند سال اخیر جهت رفاه گردشگران در دستور کار قرار داشته است.
وی ادامه داد: ما با هتل سازی در میمند موافق نیستیم و نباید اقدامی انجام دهیم که به روستا ضربه وارد کند و حتی الامکان از اقامتگاه های بوم گردی برای اسکان گردشگران استفاده شود.
جوادی تاکید کرد: فرهنگ سازی گردشگری برای اهالی روستا در ارتقای این منطقه تاریخی بسیار موثر است و سود آوری جهت مردم محلی در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: با مقامات محلی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای برقراری امنیت و نظم در روزهای تعطیل و شلوغ در میمند هماهنگی به عمل آمده است.
مدیر پایگاه میراث جهانی میمند گفت: باید راهکاری برای اختصاص بخشی از عواید بلیط فروشی جهت کمک به زیر ساخت های روستا اندیشیده شود، هرچند قسمتی از درآمد صرف مرمت و امور روستا می شود.
وی با اشاره به مشکلات برق و آب در روستای میمند اظهار داشت:برای حل مشکل برق روستا پیش نویس موافقت نامه ای با ارگان های ذیربط تهیه شده و در حال پیگیری حل مساله آب نیز هستیم.
جوادی تصریح کرد: پس از ثبت جهانی میمند، آمار گردشگران رشد یافته که امکانات و ظرفیت های منطقه باید افزایش پیدا کند.
روستای میمند با طبیعت و سابقه تاریخی کهن از ستاره های آسمان گردشگری کشور و کرمان است که باید با برنامه ریزی دقیق و رسیدن به استانداردهای جهانی گردشگری، به اوج شکوفایی و رونق برسد.
هر اثر تاریخی و جاذبه طبیعی راه دشورای برای قرار گرفتن در فهرست اثار جهانی طی می کند و نباید با سهل انگاری و کم توجهی زمینه خروج روستای تاریخی میمند از فهرست یونسکو فراهم شود.

میمند «میمند» روستایی دور از استانداردهای گردشگری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • نسترن حبیب الهی

    روستای صخره ای میمند یکی از دیدنیهای استان کرمان است که حدود ۲۰۰ کیلومتر با کرمان فاصله دارد .
    در سفر به کرمان بازدید از این روستای زیبا و منحصر به فرد را در برنامه سفرتون بگنجونید .

    ۱۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *