جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

میدان هفت تیر تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

میدان هفت تیر که پیش از انقلاب میدان بیست و پنج شهریور (سالروز آغاز پادشاهی محمدرضا شاه پهلوی) خوانده می‌شد، یکی از میدان‌های مهم شهر تهران است که در محدودهٔ مرکز شهر و در منطقه ۷ جای گرفته‌است. این میدان از سمت جنوب با خیابان‌های شهید مفتح و کریمخان زند و از سمت شمال با خیابان شهید مفتح، بهار شیراز و بزرگراه مدرس در پیوند است.یکی از ایستگاه‌های خط یک متروی تهران به نام ایستگاه هفت تیر در جنوب این میدان قرار گرفته‌است.

مساحت این میدان نزدیک به ۳۳٬۰۰۰ متر مربع بوده و بر پایه گزارش شهرداری تهران قرار است در آینده کل این میدان با ساخت زیرگذر به میدانی زیرزمینی تبدیل شود.وجه تسمیه این میدان به حادثه بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر ۱۳۶۰ مربوط است.

مکان‌های مهم واقع در این میدان

مسجد الجواد تهران در ضلع شرقی این میدان قرار دارد. این مسجد علاوه بر کاربری مذهبی خود، با داشتن کتابخانه، بار بخش فرهنگی را نیز به دوش می‌کشد. علت شهرت مسجد الجواد به غیر از بعد عملکردی آن، به دلیل معماری خاص آن است. به عبارتی این مسجد اولین مسجد مدرن تهران است.بیمارستان مادر تهران در جنوب شرقی این میدان واقع شده‌است.شعبه‌های شرکت گاز و بنیاد شهید در این میدان قرار دارند.

تراکم جمعیت و بافت محله

به دلیل دسترسی‌های مناسب محله هفت تیر نسبت به سایر مناطق اطرافش رشد جمعیت در این منطقه همچنان رو به افزایش است و روز به روز بر متقاضیان سکونت در این محله افزوده می‌شود.

به‌طور عمده بافت این محدوده ترکیبی از کاربری‌های مسکونی و تجاری است. اما در برخی موارد پذیرای کاربری‌های خدماتی و فرهنگی و نیز ورزشی می‌باشد. از جمله مشهورترین کاربری‌های خدماتی می‌توان به هتل مروارید واقع در ضلع غربی میدان اشاره نمود. به‌طور کلی این محله در پاسخ گویی به نیازهای ساکنین خود موفق عمل کرده و با تکمیل کمبود کاربری‌های خود توسط محله‌های اطراف، پکیجی کامل به مخاطبان خود ارائه نموده‌است.

دسترسی‌ها و خیابان‌های مهم
این محله از لحاظ دسترسی بهترین امتیاز را به خود اختصاص خواهد داد، زیرا به دلیل وجود ایستگاه مترو، تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها و عدم وجود ترافیک، تردد را به راحت‌ترین شکل برای مراجعه کنندگان ممکن ساخته‌است. از اصلی‌ترین خیابان‌های همجوار آن می‌توان به خیابان دکتر مفتح، بهار و کریم‌خان زند اشاره کرد. پیوند این محله با اتوبان مدرس یکی از نکات مثبت جهت رفع گره ترافیکی این محدوده است.

میدان هفت تیر میدان هفت تیر تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *