جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه هنرهای معاصر تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ فروردین ۱۳۹۷

موزهٔ هنرهای معاصر تهران یکی از سرشناس‌ترین موزه‌های ایران است. این موزه در سال ۱۳۵۶ خورشیدی (۲۲ مهر برابر با ۱۴ اکتبر ۱۹۷۷ میلادی) به کوشش و ابتکار فرح پهلویو با پشتیبانی دفتر مخصوص شهبانو، در گوشهٔ غربی پارک فرح (بوستان لاله کنونی) در امیرآباد تهران بنا شد. بنای موزه را کامران دیبا در سبک معماری مدرن و با الهام از بادگیرهای کویری ایران طراحی کرد.

موزهٔ هنرهای معاصر تهران شامل جامع‌ترین و مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن در خارج از اروپا و آمریکای شمالی و مالک یکی از ۵ تا ۱۰ مجموعهٔ مهم هنر نوگرا در دنیاست.این موزه دارای کارهای مهمی از جنبش‌های هیجان‌نمایی انتزاعی، پاپ آرت، مینی‌مالیسم، مفهومی، و فوتورئالیسم است. در گنجینهٔ دائمی موزه بیش از ۳۰۰۰ اثر ارزشمند از نخبگان هنرهای تجسمی نگهداری می‌شود که نزدیک به ۴۰۰ عدد از آن‌ها، دارای ارزش استثنایی هستند. از جمله آثار مهم موزه، می‌توان به کارهای بسیار شاخصی از گوگَن، رُنوار، پیکاسو، ماگریت، ارنست، پولاک، وارهول، لُویت، و جاکومتی اشاره کرد. موزهٔ هنرهای معاصر تهران همچنین مالک مجموعهٔ بسیار مهم و جامعی از هنر نوگرا و معاصر ایران است.

گنجینهٔ موزه هنرهای معاصر تهران از اموال عمومی ایران محسوب می‌شود. این موزه در حال حاضر یکی از واحدهای معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
مجموعهٔ آثار موزه را می‌توان در سه گروه آثار موجود در مخزن (گنجینه)، آثار ارائه شده در گالری‌ها و فضاهای درون موزه، و نیز تندیس‌های موجود در محوطه بیرونی دسته‌بندی کرد.
باغ تندیس، فضای سبز واقع در شمال ساختمان موزه است با مجسّمه‌هایی از ماکس ارنست، پرویز تناولی، هنری مور، ماکس بیل و دیگران.

آدرس :تهران، خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله، موزه هنرهای معاصر

تلفن: ۸۸۹۶۳۲۰۰-۲۱(۹۸+)
فکس: ۸۸۹۶۵۶۶۴-۲۱(۹۸+)

موزه هنرهای معاصر تهران موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران1 موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران2 موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران3 موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران4 موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران5 موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران6 موزه هنرهای معاصر تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد

    ساختمان موزه به لحاظ معماری ارزش بالایی داره و از بناهای مهم محسوب میشه. اما متاسفانه دسترسی به حیاط برای مراجعین وجود نداره.

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *