جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه فرش رسام عرب زاده

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

موزه فرش رسام عرب‌زاده یکی از موزه‌های شهر تهران است که در خیابان پاسداران، بوستان یکم (شهید زمردیان)، پلاک ۶ قرار دارد.در سال ۱۳۴۵ خورشیدی رسام عرب‌زاده در کارگاه خصوصی، نمایشگاهی از فرش‌ها و طراحی‌ نوین خود را برپا می‌کند که نام او و هنر او را پرآوازه می‌سازد. در سال ۱۳۵۲ در خانه آفتاب و در سال ۱۳۵۳ در انستیتو گوته، دوستداران فرش شاهد ابتکارات وی در عرصه بافت و طرح‌های نوین وی می‌شوند. رسام عرب‌زاده در سال ۱۳۵۶ با برپایی موزه فرش، همکاری جدی و پردامنه‌ای را در کارشناسی و انتخاب فرش‌های نفیس برای موزه آغاز می‌کند. عرب‌زاده در اغلب سمینارها و گردهمایی‌هایی که در داخل و خارج از کشور برپا می‌شد شرکت کرده که از مهم‌ترین آن‌ها باید به سمیناری که در شهر بن آلمان برگزار شد اشاره کرد که با ادامه نظریه‌های سودمندی در زمینه رنگرزی و لزوم استفاده از رنگ‌های گیاهی، رفوگری و بافت فرش، بسیاری از دوستداران فرش را مورد تأثیر و تشویق گفته‌های خویش قرار می‌دهد.

در نهایت در سال ۱۳۷۳ خورشیدی موزه فرش رسام عرب‌زاده توسط بنیاد فرهنگی و هنری فرش رسام عرب‌زاده و همکاری شهرداری تهران تأسیس می‌شود. در این تاریخ بنیان‌گذاران فرش نوین ایران (از جمله سید ابوالفتح زیدی لطیفی ملقب به رسام عرب‌زاده)، ۶۶ قطعه فرش اصیل ایرانی (از جمله اغلب فرش‌های نفیس خود) را به این مجموعه هدیه نمودند که در معرض دید عموم مردم ایران و چهره‌های سرشناس ایران و جهان (اعم از هنرمندان، شخصیت‌های برجسته دولتی و فرهنگی) قرار گرفت.

در حال حاضر بنیاد فرهنگی و هنری فرش رسام عرب‌زاده دربر گیرنده موزه فرش و آموزشگاه فرش‌بافی است. این مرکز با برپایی کارگاه‌های قالیبافی و تعلیم این صنعت اصیل و پرارزش ایرانی توسط ژیلا عرب‌زاده (دختر رسام عرب‌زاده)، گامی مؤثر در تعلیم و رواج فرش ایرانی برداشته است.

* بیوگرافی رسام عرب‌زاده

موزه رسام عرب زاده5 موزه فرش رسام عرب زاده

سید ابوالفتح زیدی لطیفی (معروف به رسام عرب‌زاده) در سال ۱۲۹۳ خورشیدی در شهر تبریز در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمد. پدرش حسین زیدی لطیفی از شاگردان کمال‌الملک بود که با نقاشی و طراحی فرش امرار معاش می‌کرد. وی از اعراب زیدی بود که سه نسل قبل از حجاز مهاجرت کرده بودند و به این جهت به «سید عرب» معروف بود.

سید ابوالفتح (رسام) از کودکی در دامان پدر با طرح و رنگ آشنا شد و در کنار آن در مکتبخانه قرآن‌ و الفبا آموخت. وی در سال‌های بعد دوره‌های تحصیلی را در مدرسه ادیب (تهران)، رشدیه (تبریز) و بعدها در هنرستان تبریز و صنایع مستظرفه گذراند و به یادگیری فنون قالیبافی، طراحی، مینیاتور، مجسمه‌سازی و … پرداخت.

موزه رسام عرب زاده6 موزه فرش رسام عرب زاده

استاد عرب‌زاده در دوره جوانی طرحی را به نام والس دولار از کوبلن‌های فرانسه اقتباس کرد و آن را برای بافت به صورت فرش طراحی نمود اما با شروع بافت فرش متوجه شد که از رنگ‌ها اطلاع چندانی ندارد. به کمک دوستی که در یک کارخانه آلمانی به رنگرزی اشتغال داشت، از فوت و فن رنگرزی مطلع گشت و سپس به مدد آنچه آموخته بود، فرش مذکور را با نام «رقص فرشتگان» به پایان رساند.

رسام عرب‌زاده با آثار خود بافت پرتره‌ها، تصاویر بناهای تاریخی و طرح‌های مینیاتوری را ترویج نمود. از ابتکارات وی بافت آرم شرکت‌های تجاری و گره‌آویز در بافت قالی است.

موزه رسام عرب زاده موزه فرش رسام عرب زاده

موزه رسام عرب زاده2 موزه فرش رسام عرب زاده

موزه رسام عرب زاده3 موزه فرش رسام عرب زاده

موزه رسام عرب زاده4 موزه فرش رسام عرب زاده

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *