رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ شهریور ۱۳۹۷

موزه ریاست جمهور رفسنجان

لینک این مطلب کپی شد!

موزه ریاست جمهوری رفسنجان، گنجینه‌ای است که برای نگه‌داری هدایای مردم، سازمان‌ها و کشورهای مختلف که در زمان ریاست جمهوری مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دولت ایران اعطا شده‌اند، در شهر رفسنجان ساخته شده است.
اکبر هاشمی بهرمانی مشهور به اکبر هاشمی رفسنجانی در سوم شهریور ماه سال ۱۳۱۳ در شهر رفسنجان در استان کرمان به دنیا آمد. او یکی از روحانیون و سیاست‌مداران تاثیرگذار در تاریخ معاصر کشورمان بود. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بین سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ هجری شمسی، سمت خطیر ریاست جمهوری ایران را بر عهده داشتند. ایشان که چهارمین رئیس‌جمهور ایران بودند، در تاریخ ۱۹ دی ماه سال ۱۳۹۵، در سن ۸۲ سالگی و به دلیل عارضه قلبی دعوت حق را لبیک گفتند. موزه ریاست جمهوری رفسنجان، بنای ارزشمندی است که یادگارهای فراوانی را از دوران ریاست‌جمهوری این شخصیت برجسته در خود نگه داشته است. در این مقاله، قصد داریم نگاهی به این موزه فاخر بیندازیم.
موقعیت موزه
موزه ریاست جمهوری رفسنجان در میان یک باغ بزرگ و زیبا در درون شهر رفسنجان ساخته شده است. خیابان‌های «مدرس» و «زیتون» نزدیک‌ترین خیابان‌های شهر به این موزه هستند. موقعیت دقیق این موزه را می‌توانید بر روی نقشه زیر مشاهده کنید:

ایده ساخت موزه

نخستین بار در سال ۱۳۷۰ بود که کار طراحی این موزه آغاز شد. آن طور که از تاریخچه آن می‌توان دریافت، در دهه ۷۰ شمسی برای پاسخ‌گویی به بخشی از اهداف سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به منظور ایجاد کردن آرشیو ملی و با توجه به بند پنجم قانون تاسیس سازمان اسناد ملی سابق، تصمیم به ساخت یادمان ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در شهر زادگاهش گرفته شد

در واقع می‌توان گفت که هدف از ساخت این موزه این بوده است که مجموعه‌ای از هدایای رسمی و غیر رسمی که در دوره ریاست جمهوری آقای رفسنجانی از سوی گروه های مردم، سازمان‌های مختلف و مسئولین سایر کشورهای جهان به دولت ایران تقدیم شده بود، در این موزه نگهداری شود.

موزه رفسنجان  موزه ریاست جمهور رفسنجان

پس از شکل گیری این ایده، در سال ۱۳۷۰ شمسی، کار طراحی بنای این موزه به شخصی به نام «شهوند یوسفی زاده» سپرده شد. ۸ سال بعد و در سال ۱۳۷۸، موزه ریاست جمهوری رفسنجان توسط آقای محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت ایران افتتاح شد. از آن زمان تاکنون، این موزه یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر رفسنجان است.
مشخصات خارجی بنا
ساختمان موزه ریاست جمهوری رفسنجان در سه طبقه اصلی و دو نیم طبقه ساخته شده است و در مجموع زیربنایی به مساحت ۵ هزار متر مربع را دربر گرفته است.

موزه رفسنجان  موزه ریاست جمهور رفسنجان

سازه ساختمان از ترکیب یک کره بزرگ توخالی بتنی با قطر ۳۰ متر و یک مکعب خارجی ساخته شده است. این معکب در واقع همان نمای خارجی ساختمان است که از بیرون به چشم می‌خورد. بخش کروی آن هم که قسمتی از فضای داخلی را اشغال کرده است در واقع به عنوان نورگیر اصلی ساختمان عمل می‌کند. این کره در بخش فوقانی بنای موزه نیز همچون یک گنبد به چشم می‌خورد. در واقع تمام فضای داخلی مفید موزه در بخش میانی این کره و مکعب قرار گرفته و فقط حیاط مرکزی زیرزمین ساختمان است که قسمتی از فضای کره را به خود اختصاص داده است.
داخل موزه

حال نوبت این رسیده است که به داخل این موزه قدم بگذاریم. قسمت های اصلی تشکیل دهنده این موزه شامل اتاق‌های اداری، اتاق‌های تحقیق واقع در زیرزمین، بخش ویژه اشخاص مهم (VIP) در نیم‌طبقه همکف، انبارهای موزه، بخش آمفی تئاتر (شامل یک سالن اصلی ثابت و دو سالن گردان که می‌توانند با سالن اصلی یا به صورت مجزا از آن مورد استفاده قرار گیرند)، کتابخانه و رستوران (که بخش هایی از آن‌ها در طبقه اول و بخش دیگری از آن‌ها در نیم طبقه دوم است) و در نهایت سالن اصلی موسوم به نگارخانه موزه در طبقه فوقانی می‌شوند.
موزه رفسنجان  موزه ریاست جمهور رفسنجان

در یک نگاه کلی می‌توان گفت که موزه ریاست جمهوری رفسنجان ازغرفه‌های مختلفی تشکیل شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به غرفه‌های «دوران کهن»،«دوران معاصر»،«دوران ریاست جمهوری و ریاست مجلس آقای هاشمی رفسنجانی»،«دوران سازندگی»،«دفاع مقدس و شهدا»و غرفه «رفسنجان شناسی» اشاره کرد.

موزه رفسنجان  موزه ریاست جمهور رفسنجان

در هر کدام از این غرفه‌ها آثار نفیسی نگهداری می شود. به عنوان نمونه، در غرفه دوران کهن حدود ۴۰ ، در غرفه دوران معاصر حدود ۷۰، غرفه دوران سازندگی حدود ۱۱۷، غرفه دفاع مقدس حدود ۵۰، غرفه ریاست جمهوری حدود ۱۱۲ و غرفه رفسنجان شناسی در حدود ۴۵ شیء ارزشمند نگهداری می شوند.

موزه رفسنجان  موزه ریاست جمهور رفسنجان

همچنین لازم به ذکر است که در دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجموع تعداد ۶۷۶ شیء از جانب مردم و تعداد ۴۴۸ شیء از جانب مقامات کشورهای مختلف جهان به عنوان هدیه به دولت ایشان اهدا شد.

توسعه و جذب گردشگر

موزه ریاست جمهوری رفسنجان یک موزه خصوصی در شهر رفسنجان است. با توجه به این که مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شخصیتی برجسته در تاریخ معاصر ایران بودند و آوازه بین‌المللی نیز داشته‌اند، این موزه پتانسیل جذب گردشگران داخلی و خارجی زیادی را در خود دارد.

به همین منظور، در سال‌های اخیر همواره مسئولین اداره میراث فرهنگی استان کرمان آمادگی خود را برای توسعه این موزه و همچنین اجرای عملیاتی برای مرمت و حفاظت از آثار و اشیای نفیس موجود در موزه اعلام کرده‌اند و خاطرنشان کرده‌اند که برای این کارها برنامه مشخص نیز دارند.

اگر شما نیز از علاقمندان تاریخ ایران به خصوص تاریخ معاصر آن هستید، در سفر به استان کرمان و شهر رفسنجان، بازدید از این موزه و اشیای ارزشمند آن را از دست ندهید.

           
 

نظر کاربران :

  • محمد

    مکان جالبی برای دوست داران موزه و همچنین ایت الله هاشمی هستش
    و هدایای خارجی ایشون و زندگی نامه ایشون را به صورت مصور نشان میدهد

    ۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    داراي اشيا نفيس و زيبا و عكس هايي ديدني يه موزه عالي است داراي اشيا انتيك و فاخر است اگر رفسنجان رفتيد بازديدي از اين موزه داشته باشيد

    ۲۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلي

    اين موزه کاری ارزشمند جهت دیدار و آگاهی مردم هست.

    ۱۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *