رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

منطقه حفاظت شده بزمان

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ مهر ۱۳۹۳

بزمان یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان است که در ۹۰ کیلومتری ایرانشهر قرار دارد. در منطقه حفاظت شده بزمان جانورانی همچون کبک، کبک چیل، تیهو، دراج، خرگوش، کل، بز، قوچ و میش، گرگ، پلنگ، گربه وحشی، کفتار، روباه، شغال، آهوی ایرانی، جوجه تیغی، موش صحرایی و راسو زندگی می‌کنند. این منطقه یکی از مناطقی است که در آن یوزپلنگ یافت می‌شود. مساحت این منطقه ۳۲۴۶۸۸ هکتار می‌باشد و از کوه‌های نسبتاً مرتفع با دره‌های آب شیرین، تپه ماهورها، دشت‌ها و پوشش گیاهی نسبتاً مناسب از نوع خرزهره، داز، قیچ، درمنه و انواع گون تشکیل شده‌ است.
منطقه حفاظت شده بزمان در موقعیت جغرافیایی N2804 E6000 در استان سیستان و بلوچستان واقع است. این منطقه به وسعت ۶۸۸‚۳۲۴ هکتار، منطقهٔ کوهستانی بزمان، تپه‌ماهورها و دشت‌های اطراف این کوه را در بر می‌‌گیرد. این منطقه دارای کوهی نسبتاً مرتفع (۳۴۹۷ متر) با دره‌های آب شیرین و پوشش گیاهی نسبتاً مناسب است. جوامع گیاهی مشرف بر دامنه‌ها خرزهره، داز، قیچ، درمنه و انواع گَوَن است. حیوانات وحشی که در این منطقه زندگی می‌کنند عبارتند از : کبک، کبک چیل، تیهو، دراج، خرگوش، کل، بز، قوچ، میش.

علاوه بر گونه‌های مختلف وحوش فوق‌الذکر، نوعی خرس سیاه آسیایی که کوچکتر از خرس قهوه‌ای است در سیستان و بلوچستان زندگی می‌کند. دهانه غارهایی که به احتمال زیاد می‌توان وجود خرس را در آنها حدس زد اکثراً حدود ۷۰ سانتی‌متر است که خود خرس سیاه نیز به زحمت می‌تواند داخل آن شود، ‌ به همین دلیل دسترسی انسان به حیوان و عبور آن از این گونه غارها، کار ساده‌ای نیست. کوه‌های سیاه بزمان، بیرک‌، تفتان، سراوان، اطراف خاش، کارواندر، اسفندک و تپه‌ماهورهای اطراف رود ماشکیل از جمله زیستگاه‌های اصلی این گونه خرس به شمار می‌آید. پوشش گیاهی این مناطق زیستگاه مناسبی را برای گونهٔ در معرض انقراض و با ارزش خرس سیاه در این ارتفاعات فراهم آورده است. پوشش گیاهی غالب زیستگاه‌های خرس در این منطقه شامل : ارجن، کهور، کنار، داز، خرما، زرشک، زارچ، زالزالک، گز، توسکا، زیتون وحشی، انواع گون و درمنه، اورس، بید، تنگرس و نسترن وحشی می‌باشد که میوهٔ بیشتر این درختان، غذای عمده خرس‌های سیاه را تشکیل می‌دهد. خرس‌ها به خرما و داز علاقه‌ای وافر دارند.
پرنده زیبایی به نام مینا با رنگ‌های سبز، آبی و سبزقبا نیز در بلوچستان به وفور یافت می‌شود. این پرنده به اندازه سار معمولی است و به سهولت اهلی می‌شود و بعضی از کلمات را مانند طوطی ادا می‌کند.

-حفاظت-شده-بزمان2 منطقه حفاظت شده بزمان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *