جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

منطقه حفاظت شده باغ شادی

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ خرداد ۱۳۹۴

این منطقه جنگلی در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شهرستان خاتم واقع گردیده و ازشهر هرات حدود۳۸ کیلومتر فاصله دارد.این منطقه با مساحتی بالغ بر ۳۴۰۰۰ هکتار در حد فاصل دو استان فارس و یزد واقع گردیده است که طبق آگهی رسمی مصوبه شماره ۲۶۶ مورخ ۱۴/۲/۱۳۸۴ شورایعالی حفاظت محیط زیست به استناد بند الف ماده ۳ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست منطقه باغ شادی به مساحت ۸۵۸۹ هکتار با حدود و توضیحات زیر به عنوان منطقه حفاظت شده تعیین و تصویب گردید . این منطقه از نظر جغرافیایی بین طول جغرافیایی N2935 و N2952 و عرض جغرافیایی E5407 و E5418 قرار گرفته است و شامل ۲۰۰۰۰ هکتار مشجر و ۱۴۰۰۰ هکتار مراتع غیر قابل مشجر میباشد .
وضعیت توپوگرافی و ارتفاع از سطح دریا
منطقه مزبور عمدتا به صورت کوهستانی و تپه ماهور و قسمتی به صورت دشت و دامنه ای میباشد .جهت کلی شیب منطقه شمال شرقی و حداکثر ارتفاع از سطح دریا ۲۵۰۰ متر میباشد ، حداقل ارتفاع از سطح دریا ۲۰۰۰ متر میباشد و بطور متوسط ارتفاع این منطقه جنگلی از سطح دریا ۲۱۰۰ متر میباشد

پوشش گیاهی منطقه
پوشش گیاهی در منطقه علاوه بر نقش مهمی که در تعادل اکولوژیکی آن منطقه دارد ، در زمینه حفظ آب و خاک و همچنین تولید علوفه نیز حائز اهمیت میباشد و چنانچه مدیریتی صحیح اعمال گردد میتوان ضمن بهره گیری از این منبع عظیم و با ارزش ، بقا آنرا برای نسلهای آینده نیز تضمین نمود .
پوشش گیاهی این منطقه شامل جنگل ، مرتع و اراضی کشاورزی میباشد .

مراتع جنگلی و مشجر
در جنوب چاهک گسترده ای پوشیده از درختان و درختچه های جنگلی که به صورت طبیعی میباشد ، چشم اندازی بسیار زیبا را جلوه گر شده است . این منطقه جنگلی از غرب به شرق شامل جنگلهای باغ شادی ، باغ معدن ، قناتو ، بختیاری و چاه منج میباشد . قسمت عمده اشکوب درختی از گونه های بنه ( پسته وحشی ) که سطح حدود ۷۰۰۰ هکتار را شامل میشود و بادام کوهی با وسعت ۵۰۰۰ هکتار تشکیل شده است . علاوه بر این پایه هایی از گونه های کیکم ، ارژن ، انجیر و آلوچه وحشی نیز بصورت پراکنده در این منطقه قابل مشاهده است . اینک به معرفی گونه های عمده این منطقه جنگلی که به صورت درخت یا درختچه هستند می پردازیم .
بنه ( پسته وحشی ) . pistacia sp
شامل دو گونه چاتلانقوش ( pistacia atlantica sub sp mutica )
و گونه خنجوک ( pistacia khinjuk ) میباشد .
گونه غالب تیپ گیاهی این منطقه را ( p. atlantica sub sp mutica )
تشکیل میدهند و بندرت گونه (khinjuk p. ) نیز دیده میشود .
بنه ( پسته وحشی ) درختی است از خانواده ( Anacardiaceae ) و بیشتر جاهای منطقه گونه بنه را آمیخته با گونه بادام مشاهده میکنیم و بعضی نقاط به دلیل دخالتهای انسان این ترکیب به هم خورده و توده بنه خالص یا بادام خالص داریم . شاخ و برگ درخت بنه همانند بادام کوهی توسط جنگل نشینان و مردم آبادیهای نزدیک جهت تغذیه احشام و یا سوخت در زمستان مورد استفاده و هجوم قرار میگیرد . از درخت بنه همچنین نوعی صمغ ( سقز ) بدست می آید که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد .
آندوکارپ میوه بنه از پوسته سختی تشکیل شده است که بر روی آن پوست سبز و چرب مانندی وجود دارد مغز آن از لحاظ ترکیبات و مزه شبیه مغز پسته معمولی است . مردم بومی منطقه در اواخر تابستان و اوایل پاییز که فصل میوه دهی است ، میوه بنه را جمع آوری میکند و از آن نوعی غذای محلی درست میکنند که بسیار مقوی و انرژی زاست . درخت بنه دارای تاج مدور است و ارتفاع آن به ( ۹-۶) متر می رسد . برگهای درخت بنه تک شانه ای فرد میباشد و برگچه ها مستقیما روی محور اصلی قرار دارند .

بادام کوهی ( Amygdalus lyciodes) و بادامک (scoparia Amygdalus ) بادام کوهی و بادامک از خانواده ( Rosaceae) میباشند .
در زبان محلی به بادام کوهی تنگرس ، تنگز یا قنس گفته میشود . درختچه ای است که دارای میوه ای با مغز تلخ میباشد . مردم بومی این منطقه بعد از انجام مراحلی ، تلخی آن را از بین میبرند و از آن به عنوان آجیل استفاده میکنند . تلخی این میوه به علت وجود نوعی اسید در ترکیبات مغز آن است . برگهای این درختچه به شکل باریک و کشیده میباشد که بعد از خزان شاخه بلندی به رنگ سبز بر روی درختچه باقی میماند . تراکم این درختچه در منطقه بختیاری و باغ معدن بیشتر از سایر نقاط است و میتوان در این مناطق تیپ خالص بادام را مشاهده کرد .
بادامک که در زبان محلی به آن بارشین میگویند از نظر ارتفاعی بادام کوهی بزرگتر است و درخت جنگلی محسوب میشود .

کیکم و ارژن Acer monspessulanum sub sp . persicum and
Rhamunus pallasii
این درختچه ها بصورت موردی و پراکنده بهمراه سایر گونه کیکم در ارتفاعات میانی
( ۲۱۰۰-۱۹۰۰متر ) به همراه بنه و بادام و در ارتفاعات بالاتر از ۲۱۰۰ متر به همراه بنه میتوان مشاهده نمود.
ارژن درختچه ای است چند ساله از خانواده Rhamnaceae
درختچه ارژن به دلیل داشتن چوبی مرغوب همواره مورد توجه اهالی بوده است و شاید بتوان یکی از دلایل کاهش این گونه در جنگل را همین امر تلقی کرد . ارژن دارای چوبی صاف با پوستی به رنگ زرد طلایی و دارای وزن مخصوص زیاد و مقاومت خوبی میباشد . به دلیل داشتن چنین خصوصیاتی همواره از چوب ارژن جهت تهیه دسته کلنگ ، بعنوان چوب دستی چوپانها و … استفاده شده است .
گونه کیکم که از خانواده افراها ( Aceracea) میباشد دارای برگهایی با سه لوب میباشد . پشت برگها دارای کرکهای نمدین میباشد . میوه بالدار و بالها به موازات هم میباشد . کیکم شاخه هایی به رنگ خاکستری دارد .

اشکوب بندی
دو چهره عمده منطقه بوته زار با درختان پراکنده و جنگل و بیشه زار میباشد . بوته زار با درختان پراکنده حدود ۱۳۵۰۰ هکتار را شامل میشود و جنگل و بیشه زار مساحتی حدود ۹۱۰۰ هکتار را در بر میگیرد . این روند به گونه ای است که بسته به شرایط اقلیمی و میکروکلیمای منطقه و کاهش اثر عوامل تخریبی ( انسان و دام ) بوته زار با درختان پراکنده تبدیل به جنگل و بیشه زار میشود . شرایط نا مساعد حاکم عوامل تخریبی باعث شده است که اشکوبهای معنی دار که از نظر اکولوژیکی مهم هستند به وجود نیاد . این مسئله به گونه ای است که در بعضی جاها اشکوب درختی و بعضی جاها اشکوبهای درختچه ای یا علفی بطور کامل حذف شده است و ما عملا یک یا دو اشکوب بیشتر نداریم . بین اشکوب درختی و درختچه ای به دلیل نبودن اختلاف ارتفاع قابل ملاحظه تفاوت آنچنان چشمگیری از نظر میکروکلیما وجود ندارد .
ولی بطور کلی میتوان به سه اشکوب زیر اشاره کرد :
۱- اشکوب بالا : درختان بنه با ارتفاع ۹-۶ متر
۲- اشکوب میانی : درختچه های بادام کوهی ، بادامک ، دافنه و ارژن
۳- اشکوب پایینی : بوته هایی از قبیل ، درمنه ، گون ، گرامینه و غیره
1761 منطقه حفاظت شده باغ شادی

1762 منطقه حفاظت شده باغ شادی

1763 منطقه حفاظت شده باغ شادی

1764 منطقه حفاظت شده باغ شادی

منبع : کویرها و بیابانهای ایران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • جواد

    سلام چرا این منطقه حفاظت شده مانند سایر مناطق حفاظت در نقشه های گوگل و کشور ثبت نشده است لطفا جهت این موضوع راهکاری بیندیشید

    ۲۹ آذر, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *