جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مقبره ( گنبد ) ابوالوفا

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ دی ۱۳۹۲

این‌ مقبره‌ در ۲۵ کیلومتری‌ غرب‌ کوهدشت‌ و بر دامنه‌ کوهی‌ به‌ نام‌ «بره‌ کاظم‌»واقع‌ شده‌ است‌. تمامی‌ ساکنان‌ پیرامون‌ آن‌ محل‌ پیرو «اهل‌ حق‌» اند. این‌ مقبره‌ مدفن‌ سید ابوالوفا یکی‌ از هفت‌نفری‌ است‌ که‌ جزء دسته‌ دوم‌ پیشوایان‌ اهل‌ حق‌ و از یاران‌ برجسته‌ سلطان‌ اسحاق‌ بوده‌اند. که‌ نسبت‌اش‌ به‌حضرت‌ امام‌موسی‌ کاظم‌ (ع‌) می‌رسد و رهبری‌ این‌ فرقه‌ را به‌ عهده‌ داشته‌ است‌ ابوالوفا در اواخر سده‌ هفتم‌ یا درنیمه‌ اوّل‌ سده‌ هشتم‌ می‌زیسته‌ است‌.

ابوالوفا 1 مقبره  ( گنبد ) ابوالوفا

ابوالوفا مقبره  ( گنبد ) ابوالوفا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • امیر

    سلام
    کسی از زیاتگاه شاه خوشین خبری در دست داره
    اینکه آدرسش دقیقا کجاس و جاده اش چه جوریه
    یعنی میشه با ماشین رفت؟
    با تشکر

    ۲۱ فروردین, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
  • یه انسان

    سلام با تما ادب واحترام میخام بگم که اهل حق اون چیزی نیست که شما گفتید اصلا استناد به کتاب اقای صفی زاده که یک فرد محترم اهل تسنن هستش کار درستی نیست بهتر آینه که نظر بزرگان اهل حق و کتب نوشته شده توسط بزرگان اهل حق رو به عنوان منبع مطالعاتی خودتون قرار میدادی نه یه انسان بزرگوار اهل تسنن که از دید من وامثال من کتابهایشان پراز اشتباهات هست که امیدوارم از روی تعمد نبوده باشه که صدرصد هم همینطور می باشد ایشان شناخت درستی از دین اهل حق ندارند وبه شما توصیه میکنم که به خواندن متون دینی نوشته بزرگان اهل حق استناد کنید درمورد اینکه اهل حق به بزرگان دینی خود هدیه می دهند این مطلب را میخام بیان کنم که تمام ادیان برای بزرگان دینی خود و نوادگان آنها احترام خاص قائلم مث دیت شیعه وامثال هم ومطلب بعدی اینکه سادات اهل حق منتسب به ائمه می باشند شکی وجود ندارد امیدوارم در نوشته های بعدی تان با شناخت کامل از دین یاری صحبت کنید ومنابع مطالعاتی خود را از منابع معتبر جامعه ی یاری انتخاب کنید سهمتون نیکی وخدا باشد یاعلی

    ۲۰ تیر, ۱۳۹۴ پاسخ دادن
  • سید محمدصادق محمدی وفایی

    ناگفته هایی از سید ابوالوفا ی کوهدشت
    بسم الله الرحمن الرحیم
    جوان بودم و در کلاس«رسائل و مکاسب شیخ انصاری«ره»» استاد فرزانه­ ام فرمودند روایاتی در این دو کتاب وجود دارد گاه کم یا زیاد درج شده ­اند. او برخی از روایاتی که به این کم و کاستی­ ها مبتلا شده بودند نام برد ، و اندرزش این بود که کتاب های روایی را ببینید. و چون احادیث این دو کتاب گرانسنگ اصلاح نمی­شدند، در چاپ های جدید نیز ناقص متولد می­شدند.
    حکایت سید ابوالوفای کوهدشت نیز در طول پنج دهه از سال ۱۳۵۰هجری شمسی تا کنون قصه روایات ناقص کتاب های درسی ما ست.
    در سال ۱۳۵۰ کتاب آثار باستانی و تاریخی لرستان به چاپ آراسته شد و شخص مدفون در گنبد ابوالوفا را ،سید ابوالوفای اهل حق ثبت کرد. پرویز ورجاوند در سال ۱۳۶۰ محتوای نوشته­ ی آثار باستانی …را به دستان دایره المعارف سپرد. و هر گز در باور کسی نگنجید که گاه حرف حق را باید از غیر دایره المعاف گرفت و یا این که مطلب سید ابوالوفایی این کتاب سست بنیاد است.
    گفتار دایره المعارف :
    عمده دلیل کسانی که سید ابوالوفای کوهدشت را همان ابوالوفای اهل حق ذکر کرده ­ا ند،کتاب دایره المعارف است .در این کتاب آمده است« شخصیت مدفون در آن سیدابوالوفا از پیشوایان اهل حق و از یاران برجسته سلطان اسحاق ملقب به صاحب کرم که نسبش به حضرت امام موسی کاظم (ع) می رسیده دانسته شده است (اهل حق) زمان زندگی او را اواخر قرن هفتم و هشتم دانسته اند[۱]
    نقد این نظریه : نقد اول:
    دایره­­ المعارف این مطلب را از کتاب «آثار باستانی و تا ریخی لرستان، ص۳۷۳-۳۷۵ »گرفته است .در کتاب آثار باستانی و تاریخی لرستان نیز منبعی و آدرسی وجود ندارد.(صرف ادعاست)
    از سویی پرویز ورجاوند یکی از نویسندگانی است که بسیاری از مقاله های­ کتاب دایره المعارف ، را نوشته است جناب ورجاوند چون برای این کتاب بسیار مقاله نوشته است فرصت زیادی برای تحقیق نداشته­ است .او فقط به کتاب آثارباستانی مراجعه کرده­ است . گویا در کتابخانه فقط یک کتاب وجود داشته است و آن هم ،همین کتاب بوده­ است که در سال ۱۳۵۰ هجری شمسی نوشته شده­ است.
    خرد آدمی گوید نویسنده­ ی پرکاری که به قحطی فرصت و زمان مبتلا باشد ای بسا گاه اشتباه کند. ولی ای­ کاش­ آنان­ که فرصت بیشتری دارند برای تحقیق در موضوعات زمان بیشتری­ ا ختصاص دهند، تا تاسف آفرین نگردند.
    سخن وفایی ها نیز در مورد این کتاب شنیدنی است .آنان می گویند: « آنچه که این کتاب در مورد سید ابوالوفا نوشته­ است بر اساس گفتار چند نفر نامی و ذی نفوذ از اهل ابوالوفاست.
    افرادی از خرم آباد به آستان سید ابوالوفا رفته­ اند در باره شخص دفن شده پرسش­ های مطرح می کنند . بزرگانی­ از روستا گمان می­ کنند ، اگر بگویند این قبر از آن نواده امام سجاد (ع) است ، دستان اوقاف زمین های کشاورزی را خواهد گرفت ، با تمام توان امام زاده بودن سیدابوالوفا را رد می­ کنند.و چون از او به نام سید ابوالوفا نام برده­ اند ، نویسنده آن را همان ابوالوفای اهل حق ثبت کرده است. شاهدانی از روستای ابوالوفا بارها این قضیه را نقل کرده­ اند. با این مصاحبه­ سید ابوالوفای نواده امام سجاد(ع) از ذهن نویسنده کتاب دور ماند و او فقط حدسیات خود را در دل کتابش نوشت.
    راز این اشتباه درد آور این است که نویسنده محترم کتاب (آثار باستانی و تاریخی لرستان) از بودن دو سید ابوالوفا خبر نداشته است . در ضمیر او فقط سید ابوالوفای اهل حق بوده است و از سید ابوالوفای نواده امام سجاد (ع) هیچ اطلاعی نداشته است (امان از ندانستن). گویا آن نویسنده محترم به کتاب های مادر نیز هیچ گونه دسترسی نداشته است و گرنه سید ابوالوفای اهل حق کجا و دفن شدنش در روستایی از کوهدشت کجا؟!
    بنابراین وقتی گنبد و بارگاهی در غرب کشور باشد و اهل حق نیز در آن منطقه باشند و درتاریخ ، یکی از هفت تن اهل حق سید ابوالوفایی ذکر شده­ باشد ، و مطالعات نویسنده نیز محدود و سطحی باشد ، چگونه ننویسند آن گنبد و بارگاه از آن سید ابوالوفای اهل حق است؟
    به هر حال جهل به دو ابوالوفا به دایره المعارف (متولد شده در سال ۱۳۶۰) سرایت کرد.این کتاب گران نام به بازار عرضه شد و چون نام دایره المعارف فربه تر از دیگر کتاب ها ست ، اکثر مطالعه کنندگان نیز، تا صفحه­ ی اختصاصی ابوالوفایی دایره المعارف را مطالعه می­­­­ کنند، شخص دفن شده در روستای ابوالوفا را ، سید ابوالوفای اهل حق می پندارند.
    این قضیه خود دلیلی واضح است بر این که گاه غفلت و عمد نویسنده در نوشتن یک مقاله برای خوانندگان نتیجه ای واحد دارد و بر اثر این غفلت و تشابه نام (سیدهای ابوالوفا ) ، قبر نواده امام سجاد(ع) به قبر تاج العارفین سید ابوالوفای اهل حق تغییر داده شد.این تغییر صدرصد با ذهنیت وفایی ها که شخص دفن شده را نواده امام سجاد(ع) می دانستند در تضاد بود .

    میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است

    این در حالی اتفاق افتاده است که تاریخ از قرن هفتم ،با صدایی رسا اعلام کرده است یا ایهاالناس سید ابوالوفای اهل حق در کنار باباطاهر همدانی در همدان دفن شده است. شگفت انگیز این است اکنون نیز خیلی­ ها متون کهن و معتبر را نمی­ بینند و فقط دنیا را در چشمان دایره المعارف می بینند!!!
    دلیل دیگر برخی ها به اهل حق بودن این بود که چون در قدیم الایام برخی از بزرگان ابوالوفا سبیل داشته اند و سبیل از نشانه ها­ی اهل حق بودن است پس ابوالوفا همان ابوالوفای اهل حق و مردم آن نیز اهل حق بوده اند!
    یا این که نوشته اند در گذشته برخی ها زیارت امام زاده ابوالوفا که رفته اند، چگونگی زیارتشان، برادر زیارت اهل حق ها بوده است ؛ پس سید ابوالوفا نیز همان سید ابوالوفای اهل حق است.[۱]
    نقد این نظریه:
    این که اهل حق را اهل حق گفته اند به خاطر سبیل داشتن نیست. سبیل + اعتقادت اهل حق مثل سر سپردن و در جمع خانه رفتن و… مساویست با اهل حق شدن.
    کاش صاحبان این نظریه بگویند در قدیم الایام کدام روستا وجود داشته است که برخی از بزرگان آن بی سبیل بوده باشند؟!!
    کیست در طرهان و حومه این ادعا را دشته باشد که وفایی ها دارای جمع خانه بوده اند؟!! اگر این وفایی ها اهل حق بوده اند چرا جمع خانه ای نداشته اند؟!
    اهالی روستایی ابوالوفا قرن ها در مجاور اهل حق ها بوده اند .غرب کشور پایگاه اهل حق است آیا می توان گفت هیچ گونه اثری از همدیگر نپذیرفته اند؟!! فردوسی:

    به عنبـر فـروشـان اگـر بـگـذری ***** شـود جـامه ی تو هـمه عنـبری
    وگـر بگـذری سـوی انـگِشت‌گـر ***** از او جُـز سیـاهی نیابـی دگـر.

    آیا اگر جوان ایرانی از طریق سیمای جمهوری اسلامی ایران به بازی فوتبال آلمان نگاهی کرد و چگونگی اصلاح سر جوانان غربی را دید و فردایش رفت آرایشگاه و سرش را مثل آلمانی ها اصلاح کرد باید گفت این جوان از نظر اعتقادی نیز آلمانی شده است؟!!!
    یادش به خیر ایام جنگ و سالهای متصل به آن ریشداران زیادی در جامعه دیده می­ شدند حتی برخی از فاقدان ریش در آرزوی ریشی می ­سوختند و بدون ریش تقریبا فقط خانم ها بودند اما اکنون چه بسیارند ریشدارانی که بی ریش شده اند .
    آنان که به آداب و احکام اهل حق آشنایی دارند می دانند ، اهل حق دلداده رهبران خویش هستند نه مراجع تقلید .آنان از سام و آقانظام و…سخن می گویند و برای آنان هدیه ها می برند . رجوع به مراجع تقلید در مرام آنها وجود ندارد .
    و حال آن که شجره وفایی ها (قریب به ۱۵۰ سال قبل)به مهر علمای نجف چون آیت الله محمد کاظم آخوند خراسانی و طه نجف مزین شده است.این یعنی وفایی ها بیش از یک قرن قبل نیز دلداده مراجع رسمی شیعه بوده اند نه سام ها و آقا نظام ها.
    گویند از کسی پرسیدند چه دینی داری؟ گفت کمونیسم هستم.پرسیدند اگر بر اثر تصادفی و یا هر حادثه ای جانت به خطر بیفتد به چه کسی پناه می بری دلداده چه کسی خواهی شد؟ گفت خداوند متعال!!
    حال این چه اهل حقی است نه جمع خانه دارد و نه سرسپردن و نه احدی خود و اجداد خود را اهل حق دانسته است؟!
    آنان قریب به یک قرن ونیم قبل به نجف اشرف و دیگر حرم معصومین(علیهم السلام) رفته اند و به وجود ومهر علما افتخار کرده اند و علمایی درجه یک چون آیت الله آخوند خراسانی و آیت الله شیخ محمد طاها نجف شجره آنها را امضا کرده است . با نماز بوده اند و هرگز نیازی نشده اند؟!!
    دلیل سومی که بتوان برای طرفداران اهل حق بودن سیدابوالوفای کوهدشت ذکر کرد این است که در پاورقی ص ۳۵ کتاب خاندانهای حقیقت آمده است :
    «گنبد ابوالوفا درسی کیلومتری شمال غربی کوهدشت شامل مزارات بزرگانی از اهل حق است .مورد احترام عامه اهل حق می­باشد .بعید نیست که این محل زاویه آن حضرت بوده باشد ، که از نزدیکان و مقربین ایشان در آنجا آرمیده اند.ونیز ساکنان کردستان مزاری درده شیخان را منسوب به آن حضرت زیارت می کنند.»
    نقد این نظریه:
    نکته اول این که در آن گنبد فقط یک نفر مدفون است و تعبیر به مزارات صدرصد اشتباه است.این اشتباه بزرگ گویای این است که نویسنده اطلاعات بسیار ضعیفی از گنبد ابوالوفا داشته است.
    .نکته دوم این که نوشته اند بعید نیست که این محل زاویه آن حضرت بوده باشد که از نزدیکان ومقربین ایشان در آن آرمیده اند دلیل بر آن است که نویسنده فقط از روی حدس به اظهار نظر پرداخته است.با بعید نیست که چیزی ثابت نخواهد شد!
    . نکته سوم نوشته اند در ده شیخان نیز مزاری مربوط به ابوالوفا وجود دارد و نامی از همدان نبرده است در حالی که سیدابوالوفای اهل حق در همدان دفن است . واین ضعفی دیگر است
    . نکته چهارم : نوشته اند گنبد ابوالوفا مورد احترام عامه اهل حق است.ای بسا همین مورد احترام بودن اهل باعث شده باشد که شخص مدفون درآن گنبد را ابوالوفای اهل حق بدانند و حال آن که چرا نباید مورد احترام اهل قرار گیرد ؟!
    در همه کتابهای اهل حق یکی از سران آنان سیدابوالوفا بوده است آنان گمان کرده اند این همان ابوالوفای آنهاست ، غافل از آن که در شجره سادات وفایی سید ابوالوفایی وجود دارد که از نوادگان امام سجاد (ع) است. علاوه بر این مگر اهل حق به شاهزاده محمد بی احترامی کرده اند؟!!
    نکته پنجم اهل بیت بهتر از دیگران می دانند در خانه چه گذشته است.احدی از وفایی این عقیده را نداشته است که شخص مدفون در گنبد ابوالوفا ، سید ابوالوفای اهل حق است.همه گفته اند و می گویند در این بارگاه ، از اولاد امام سجاد(ع) مدفون است.
    از سویی شجره ای که برای سادات وفایی اهل حق در کتاب خاندانهای حقیقت در ص۶۶ ذکر شده است با شجره سادات وفایی کوهدشت که به امام سجاد(ع)ختم شده است و مورد تایید بیش از۲۶نفر از علمای نجف اشرف و پژوهشکده انساب قم قرار گرفته است صدرصد ناسازگار است .
    بنابراین گرچه نام کتاب دایره المعارف تشیع می درخشد ولی این مطلب از آن مردود است؛ زیرا صرف ادعاست و هیچ گونه سند یا حتی نصف سندی هم وجود ندارد.
    علاوه براین اگر کسی نوشته کتاب دایره المعارف را مساوی با وحی منزل بداند و اعتبار آن را خدشه ناپذیر بداند ، این را هم باید بپذیرد که سیدابوالوفای اهل­ حق اواخر قرن هفتم و ابتدای قرن هشتم را درک کرده است ، و عصری که سیدابوالوفای کوهدشت (از نوادگان امام سجاد(ع) است) در آن می زیسته است با قرن هفت و هشت فاصله ی زیادی داشته است.و نیز باید بپذیرد ابوالوفای اهل حق از ذریه امام کاظم(ع) بوده است و منتسبین به او سید خواهند بود.

    متواتر بودن دفن ابوالوفای اهل حق در همدان
    طبق مدارک متعدد و معتبر و کهن، سید ابوالوفایی که در ۲۵کیلومتری کوهدشت دفن است ابوالوفای اهل حق نمی باشد و او در همدان دفن است.برخی از این اسناد چون نامه سرانجام مربوط به قرن هفتم است.[۲] که در ذیل به برخی از آنها اشاره خواهد شد:
    ۱ _ زبده الاولیا سید ابوالوفافرزند سید احمد شهرزوری از اعاظم وبزرگان اهل حق بنا به یاداشت قرندی درسال ۶۶۳هجری درشهرزور متولدشده پدرش که ازعلمای آن روزگاربوده به پرورش فرزندش همت گذاشت وبعداز این که درفرزندش حالات عالیه ومتعالیه دید درطریقه طریقت مرید پسر خودگردید…درنامه سرانجام آمده است سیدابوالوفاازهفتوانه وازفرزندان سلطان اسحاق به شمارمیرود ودرقرن هشتم ه.ق می زیست به دستور سلطان اسحاق به همدان رفت ومردم آن سامان را ارشاد کردودرهمان جا وفات یافت [۳]
    ۲_ عبیدالله ایوبیان می نویسد:
    «ابوالوفادرجوارمزار باباطاهرهمدانی به خاک سپرده شده است و دراویش به زیارتش می رفتند و این بیت برسرمزارش نقش بسته بود.
    این کرد پریچهره ندانم که چه کردست ……کزجمله خوبان جهان گوی ببردست[۴]
    سیدابوالوفا به دستور سلطان اسحاق به همدان رفت وتا آخرعمردرآنجا ماند و در همان جا وفات یافت ودرکنارقبر باباطاهرهمدانی به خاک سپرده شد[۵].
    ۳_ نویسنده کتاب خاندان های حقیقت نوشته اند «دانشمند ارجمند و کردشناس گرامی استاد عبیدالله ایوبیان مهابادی قبل از تغییر ساختمان آرامگاه باباطاهربه زیارت مرقد ابوالوفا نائل و شعر مزبور را بر سنگ مزار آن حضرت روئیت و استنساخ نموده که عینا برایم نقل نمودند.[۶]
    ۴_ در کتاب «قیام و نهضت علویان زاگرس، ج۱، ص۷۰٫» محل دفن سید ابوالوفای اهل حق را همدان کنار قبر باباطاهر همدانی ذکر کرده است.
    ۵_ سید ابوالوفا فرزند سید احمد شهرزوری درسال ۶۶۳ در شهرزور متولد شده است و در جوانی به دعوت بابا اسحاق یا سلطان سحاک به روستای شیخان رفته، از سوی او به جانشینی برگزیده شده است و به دستور وی به همدان رفته است. سید ابوالوفا پس از مرگ در جوار مزار باباطاهر و فاطمه لره دفن شده بود که در روزگار ما، در بازسازی مزار، قبر او تخریب شد.[۷]
    ۶_ دکتر صفی زاده نوشته اند: در نامه‌ی سرانجام مرقوم است که شاه خوشین لرستانی[۸] (۴۰۶-۴۶۷) در همدان با یاران و سواران خود به دیدن باباطاهر آمده، و اعاظم همدان به استقبال او می‌شتابند و خود را برای پذیرایی آماده نشان می‌دهند. شاه خوشین لگام اسبش را رها می‌کند و اسب او را را به خانقاه باباطاهر می‌برد، فاطمه لره نیز که ترک دنیا کرده بود در خانقاه بابا به سر می‌برد. در این هنگام باباطاهر روی سخن به شاه خوشین کرد و چنین گفت: هر کس شاهش توئی حالش همینه
    سرینش خشت و بالینش زمینه
    جرمم اینست که تُنِه دوست دارم
    هر کس دوستش توئی حالش چنینه
    …قبر باباطاهر در همدان است و طوافگاه اهل دل است و قدیمترین ذکری که از آن شده در نزهة القلوب حمداللّه مستوفی است. برابر دائرة المعارف اسلامی، فاطمه لره و سید ابوالوفاء کُرد و تقی کوثری نیز در کنار بابا طاهر به خاک سپرده شده‌اند.[۹]
    ۷_ اواخر دوره قاجار زبیده خانم نوه دختری فتحعلی شده بنای جدیدی بر مزار بابا طاهرهمدانی می سازد اما در سال ۱۳۴۴ انجمن آثار ملی تصمیم می گیرد بنای جدید را به جای بنای قدیمی تر احداث کند و ساخت این بنا به مهندس محسن فروغی واگذار می شود این بنا در بوستانی به نام میدان باباطاهر در غرب شهر همدان قرار دارد ودر تاریخ ۲۱/۲/۱۳۷۶ به شماره ۱۷۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است . آرامگاه باباطاهر در میان گورستان قدیمی شهر قرا ر گرفته بود که پس از ساختن این بنا و طراحی بوستان جدید گورستان مذکور از بین رفت . در این گورستان بزرگان ، شاعران ، و عرفای نامی مدفون بودند کهاز جمله به« ابو الوفای کرد » می توان اشاره کرد که سنگ مزار ارزشمند او هم اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می شود .[۱۰]
    ۸_ محمدباقر باقری نوشته ­اند:
    «سید ابوالوفا فرزند سید احمد شهرزوری درسال ۶۶۳ در شهرزور متولد

    شده است و در جوانی به دعوت بابا اسحاق یا سلطان سحاک به روستای شیخان رفته، از سوی او به جانشینی برگزیده شده است و به دستور وی به همدان رفته است. سید ابوالوفا پس از مرگ در جوار مزار باباطاهر و فاطمه لره دفن شده بود که در روزگار ما، در بازسازی مزار، قبر او تخریب شد.[۱۱] »
    _ ۹ سیدابوالوفا به دستور سلطان اسحاق به همدان رفت وتا آخرعمردرآنجا ماندودرهمان جا وفات یافت ودرکنارقبر باباطاهرهمدانی به خاک سپرده شد[۱۲]
    گفتنی است پیروان اهل حق باباطاهر را از بزرگان واعاظم خود می دانند و او را از جمله یاران هم عقیده و و همراز شاه خوشین معرفی می کنند .[۲]
    ۱۰_ در شجره بسیار معتبر و حتی فربه تر از سند و اعتبار ، سید ابوالوفا ابن سید محمد و سید محمد ابن زید بن امام سجاد(ع) ذکر شده است .شجره ای که به مهر بیش از ۲۶ نفر از علما و متخصصین علم انساب رسیده است و به یقین او مربوط به قرن ششم نیست که ابوالوفای اهل حق در آن می زیسته است.این دو ابوالوفا قرنها با هم فاصله زمانی داشته اند.وقتی ابوالوفای اهل حق در همدان دفن شده است و وقتی تاریخ از نحوه زیارت و نوشته ی روسنگ او نیز پرده برداشته است و سنگ قبر او نیز در موزه همدان موجود است و حتی آداب خاص زائرین او نیز ذکر شده است نمی توان گفت سید ابوالوفای اهل حق در کوهدشت دفن شده است.
    ۱۱ _ سید ابوالوفای که در کوهدشت دفن است فرزند سید محمد بن زید بن زین العابدین(ع) است.و سیدابوالوفای اهل حق ، قرنها با هم فاصله داشته ­اند.از اینرو درکتاب خاندانهای حقیقت آمده است آنچه مشهور ومکتوب است ابوالوفا از سوی حضرت سلطان اسحاق مامور در همدان بوده است …و درکنار مقبره بابا طاهر همدانی به خاک سپرده شده است .[۱۳]
    _ ۱۲ از قدیم الایام در دیدگاه مردم منطقه شخص مدفون در روستای ابوالوفا ، سیدمحمد ابوالوفا از نوادگان امام سجاد (ع)محسوب می شده است واکنون نیز توده مردم به او عشق می ورزند. خردورزانه هم نیست به بهانه این که در برخی از کتابها از اهل حق بودن او گفته شده است از این همه مدارک چشم پوشی کرد و باعث تزلزل در باورهای مردم شد.
    سید بودن سید ابوالوفای اهل حق:
    برخی ها در مورد سادات فرقه اهل حق، نوشته ­اند :« آنها نه سید نسبی هستند و نه حسبی به این معنی که سادات آنها سیّد واقعی و هاشمی نیستند، بلکه هر یک از بزرگ خاندان که رهبری آنها را به عهده دارند، سید هم محسوب می شوند. امّا عده ای از اهل حق خودشان بعضی از بزرگان و رهبران خود را سادات حسبی و نسبی می دانند. خصوصاً در مورد سه خاندان ۱- شاه ابراهیمی و ۲- خاندان آتش بیگی و ۳- خاندان خاموشی.[۱۴]
    به یقین هر گز نمی­توان گفت همه خاندان اهل­ حق، سید نیستند ؛ زیرا آیت الله مرعشی نجفی«ره» شجره سادات مشعشعی را امضا کرده است، وبنده آن شجره را مطالعه کرده­ام.
    از طرفی سید ابوالوفای اهل حق برادر سلطان اسحاق است[۱۵] و نسب آنها به امام موسی کاظم(ع) یا امام صادق(ع) ذکر شده است.[۱۶]در کتاب خاندانهای حقیقت نیز آمده است «بر اساس اسناد و اخبار و تواتر و روایات متقن و معتبر سلسله مسندنشینان این خاندان به سید محمد ابوالوفا ثانی از هفتوانه باز می گردد و از طریق سیدمحمد مظفر به حضرت امام جعفر صادق(ع)اتصال می یابند که در نمودار شجره خاندان به توضیح آن پرداخته شده است .شجره آنان مستقل از سادات برزنجه است.[۱۷]
    و نیز نوشته ­اند: «این شجره به مهر عده ای از بزرگان سادات برزنجه رسیده است و عده ای از اهل ثقه و علما آنرا مهر کرده اند از جمله حضرت کاکه احمد شیخ فرزند حضرت شیخ معروف نودهی[۱۸] که در ذیل شجره احفاد ابوالوفا تاج العارفین مرقوم فرموده اند : هذه شجر صحیح استفاض منذ ایام عدید کانوا بیت مجد و اهل بیت فی شهر زور اکثر من سبعمائه سنین ، کانوا مشهورین معتقدا فیهم ، واهل نفوس ، ومن طعن فیهم فلیس طعنهم الا الزور _اناالفقیر الحقیر مطلع علی ما حرز ؛السید احمد النودهی»[۱۹]
    حال که سید ابوالوفای اهل حق در همدان دفن است شخصیت مدفون در روستای ابوالوفای کوهدشت چه نام دارد؟ پاسخ به این پرسش نیز در قالب نکات ذیل تقدیم خواهد شد:
    ۱_ طبق آخرین آمار اعلام شده تا سال جاری، تعداد ۱۰هزار و ۵۰۰ امامزاده در ایران به ثبت رسیده است. فقط حدود دوهزار امامزاده دارای سند یا شجره نامه اند.
    استاد رجایی خراسانی[۲۰] فرموده ­اند: « متأسفانه قریب به نوددرصد امامزادگان، در عین آن که مورد تأیید و احترام می باشند، به علل گوناگون فاقد شجره نامه اند و تهیه شجرنامه برای آنها غیرممکن می باشد… در اردهال کاشان و دیگر امامزاده هایی که قدمت تاریخی دارند و سالیان سال، مرکزی برای برگزاری مراسم دینی و توسلات معنوی مردم بوده اند، مورد تأیید هستند، هر چند شجره نامه معتبری نداشته باشند.[۲۱]
    علاوه بر این هزاران عالم و عارف و طلبه در قمند و از طرفی دهها امام زاده و بی بی خدیجه ، بی بی خاتون ، سید جمال الدین و…وجود دارد وچون این اماکن زیارتی منتسب به اهل بیت(علیهم­السلام)هستند مورد زیارتند و احدی به فکر ممانعت مردم از زیارت و یا تخریب و هدم آنها به بهانه نداشتن سند معتبر نیست.
    حجت الاسلام علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری کنگره بین المللی امامزادگان فرمودند:« به دلیل زندگی پنهانی بسیاری از امام
    زادگان، زندگی نامه دقیقی از آنها را در اختیار نداریم و بسیاری از بقعه های آنها بعد از مرگشان پنهان مانده اند.حتی پرداختن به تعداد امام زادگان موجود در سراسر کشور را آب در آسیاب دشمن ریختن توصیف کرد و فرمودند: رسانه های بیگانه از اینکه هر روز علاقه مردم نسبت به امام زاده ها بیشتر می شود هراس دارند و به همین خاطر در پی ایجاد شبهه در اصل وجودی این امام زاده ها هستند.وی ادامه داد: این افتخار بزرگ ملت ایران است که از زمان طولانی نسبت به ائمه ارادت داشتند و این امر را در عمل نیز به اثبات رسانده اند. حجت الاسلام و المسلمین محمدی امام زادگان را الگویی برای جوانان کشور دانست و اذعان داشت: جامعه و افراد جامعه با تجلیل از امامزادگان تقوا را در زندگی پیشه می‌کنند و می‌دانند که امامزادگان خود الگویی برای جامعه هستند.»
    ۲_ از قدیم الایام شخص مدفون در ۲۵کیلومتری کوهدشت ، سید محمد ابوالوفا ازنوادگان امام سجاد(ع) شناخته شده است و با این دیدگاه نیز مردم کوهدشت و حومه به زیارتش می­روند .از طرفی درسلسله شجره ­ی سادات وفایی که مورد تایید علمایی بزرگ چون آیت الله محمدکاظم خراسانی و آیت الله طاها نجف که متخصص علم انساب بوده است رسیده است ، شخصی به نام سید ابوالوفا فرزند سید محمد بن زید بن زین العابدین(ع) وجود دارد .توده مردم وهمه­ ی وفایی تباران شخصیت دفن شده در آن آستان را همین سید ابوالوفا که از نوادگان آقا امام سجاد(ع) است می­دانند.
    در پایگاه اطلاع رسانی امام زادگان آمده است:« این امامزاده داری قدرت فوق العاده بوده و شفاء بخشی او زبانزد خاص و عام بوده و دیگر امکانات و جاذبه های تفریحی و سیاحتی و زیارتی که در این روستا وجود دارد باعث شده که هموطنان استقبال پرشوری داشته باشند. البته این امامزاده بزرگوار باعث خیر و برکت در این روستا شده که به عقیده خیلی ها اگر این امامزاده نبود این روستا خرابه ای بیش نبود مردم این روستا مردمی خون گرم و مهمان نواز بوده و مردم این روستا ساده زیستی را به هر چیز دیگر ترجیح می دهند.»
    ای بسا گفته شود سید ابوالوفای کوهدشت از نوادگان امام سجاد(ع)است و امام زاده نیست؟
    جوابش این است بیش از ده هزار مکان زیارتی در ایران اسلامی مورد زیارت واقع می شوند و به یقین جز تعدادی انگشت شمار ،الباقی از نوادگان هستند به همان دلیل که آن همه حرم زیارت می شوند، زیارت کردن سیدابوالوفای کوهدشت با این توضیحاتی که داده شد دارای اجر و ثواب است.قم شهر علم واجتهاد نیز سرشار از این حرم های زیارتی است و همگان دلدادگان این حرم­ها و منسوبین به اهل بیت هستند.
    علاوه بر این از سه مکان(مدینه، شام و قاهره) به عنوان محل دفن حضرت زینب(س)نام برده شده است و یقین به هیچ کدامشان نیست ولی به صرف منسوب بودن و گمان به این که قبر حضرت زینب (س) است همهگان به زیارت می روند.درباره محلّ دفن سر مبارک امام حسین (ع) به خصوص و سرهاى دیگر شهداى کربلا به صورت عموم، در کتاب‏هاى تاریخى شیعه و اهل­ سنّت و نیز منابع روایى شیعه اختلاف فراوانى مشاهده مى‏شود . بنابراین خانه ها و زیارتگاه ها هر چند منسوب به ذریه اهل­بیت باشند، جای ذکر و توجه به خدا و انسان سازی و پیوند با شهیدان و اهل بیت است.به یقین محل دفن اهل­بیت(س) هر کجا که باشد یاد و خاطره شان زنده است و در سینه های مردم عاشق جای دارند
    [۲] بزرگان‌ یارسان‌، اصول‌ و حقایق‌ اعتقادی‌ خود را در آثاری‌ منظوم‌ گردآورده‌اند که‌ غالباً در حکم‌ کتب‌ مقدس‌ و محل‌ رجوع‌ قوم‌ است‌. از بین‌ این‌ آثار پرشمار، «دفاتر»ها و «دوره‌»های‌ کردی‌ (گورانی‌) مورد استناد همۀ پیروان‌ این‌ مذهب‌ است‌، ولی‌ آثار ترکی‌ («کلام‌»ها یا «کلامات‌») و آثار لری‌ مخصوص‌ به‌ پیروان‌ از اهل‌ همان‌ زبانهاست‌. از مهم‌ترین‌ متون‌ مقدس‌ اهل‌ حق‌ کلام‌ خزانه‌ یا سرانجام‌ است‌ (صفی‌زاده‌، مقدمه‌، ۲۰؛ القاصی‌، ۳۳ـ ۳۵؛ نیک‌نژاد، کلامات‌)
    [۳] دکترصدیق صفی زاده ،نامه سرانجام ص ۱۸۴ ،چاپخانه حیدری ،انتشارات هیرمند ،چاپ اول ۱۳۷۵٫
    [۴] پاورقی پیران ومشاهیر ص۱۵۷
    [۵] کتاب پیرا ن ومشاهیر اهل حق ص۱۵۶
    [۶] خاندانهای حقیقت ص ۳۵٫(پاورقی)
    [۷] ترانه‌های باباطاهر، محمد باقر باقری، تهران، تکدرخت، ۱۳۸۶٫
    [۸] شاه خوشین کسی است که در ۳۲ سالگی خود را مظهر الوهیت خوانده است.
    [۹] مشاهیر اهل حق، صدیق صفی زاده «بوره که‌ئی»، کتابخانه‌ی طهری، چاپ اوّل ۱۳۶۰، ص ۳۶ و ۳۷]
    [۱۰] پایتخت تاریخ وتمدن ایران ویژه نامه گردشگری استان همدان۱ برگرفته از ویژه نامه ۶و۷ روزنامه همشهری۵۸۹۳ پنجشنبه ۵بهمن ۱۳۹۱ و جمعه ۲۷ بهمن ۹۱٫نویسنده حسین زندی
    [۱۱] منبع: ترانه‌های باباطاهر، محمد باقر باقری، تهران، تکدرخت، ۱۳۸۶
    [۱۲] پیرا ن ومشاهیر اهل حق ۱۵۷
    [۱۳] خاندانهای حقیقت ص ۳۵
    [۱۴]سلطانی، محمدعلی، خاندانهای حقیقت در کرمانشاه، تهران، سها، چاپ دوم، ۱۳۸۱ه‍ ش، ص۱۸٫
    [۱۵] سلطان اسحاق از طایفه اکراد است که نسبش به امام موسی کاظم (ع) می رسد و در قریه برزنجه در شهرستنان سلیمانیه عراق به دنیا آمده است. منبع برهان الحق نورعلی الهی
    [۱۶] دایره المعارف تشیع ، ج سوم ، ص۳۱۱ ، نشر شهید سعید محبی.
    [۱۷] خاندانهای حقیقت ص ۳۴٫
    [۱۸] نودهی دارای بیش از چهل اثر در فقه و اصول ،تصوف و شعر است.محمد امین زکی، تاریخ السلیمانیة، ج۱، ص۲۱۹ـ۲۲۲، ترجمه جمیل احمد روزبیانی، بغداد ۱۳۷۰/۱۹۵۱. عبدالکریم مدرس، دانشمندان کرد در خدمت علم و دین، ج۱، ص۴۳۴ـ۴۴۱، ترجمه احمد حواری نسب، تهران ۱۳۶۹ ش.
    [۱۹] خاندانهای حقیقت ص۶۵(پاورقی)
    [۲۰] شاگرد برجسته آیت الله مرعشی نجفی«ره» و موسس پژوهشکده انساب قم است.
    [۲۱] پدیدآورنده: گفت وگو: رمضان علی عزیزی با حجةالاسلام والمسلمین سیدمهدی رجایی، مسئول پژوهشکده انساب سادات . افق حوزه: ۱۳ آبان ۱۳۸۸ – شماره۲۴۶
    [۱] آثار تار باستانی وتاریخی لرستان ج۱ ص۳۷۴(اقتباس) [۲] دانشنامه نام آوران یارسان ،صدیق صفی زاده ، صص ۶۶-

    ۲۵ اسفند, ۱۳۹۲ پاسخ دادن
  • سید محمدصادق محمدی وفایی

    سلام جانم

    .ابوالوفای اهل حق به یقین در همدان در کنار باباطاهر همدانی دفن است نه روستای ابوالوفا اگر عاشق و دلداده واقعیتی به صراط صادق یا حکمت کوهدشت سری بزن ومقاله مستند بنده را با عنوان «کوهدشت مدفن نواده امام سجاد(ع) یا سیدابوالوفای اهل حق »ببین و دقت کن به یقین انصافت خواهد گفت مطلبی که در مورد ابوالوفای کوهدشت نوشته ای کاملا اشتباه است.

    ۲۴ دی, ۱۳۹۲ پاسخ دادن
    • اسلوب

      باسلام و تشکر از لطف و نقد شما. حاج آقا بنده متوجه نشدم که آیا آرامگاه ابوالوفا در دو شهر وجود دارد و هر کدام شخصیت متفاوتی هستند؟ یعنی ما بایستی یک مطلب نیز برای آرامگاه ابوالوفای همدان منتشر کنیم و یا مسئله دیگر ؟ لطفا بیشتر توضیح بفرمائید.

      ۲۶ دی, ۱۳۹۲
      • سید محمدصادق محمدی وفایی

        سلام میلاد خاتم رسولان الهی و امام صادق سلام الله علیهم مبارک باد.
        آری جانم ابوالوفاها متعدد هستند اگر خواستی از سید ابوالوفای اهل حق بنویسی ، واقعیت آن است او در همدان دفن است (اسنادش را در وبلاگ صراط صادق ببین)و اگر خواستی از سید ابوالوفایی بنویسی که در کوهدشت لرستان است بنویس که او (سیدابوالوفا)از نوادگان امام سجاد(ع) است .
        متاسفانه از سال ۱۳۵۰ اشتباهی در کتاب آثار باستانی لرستان و سپس در دایره امعارف اتفاق افتاد و آن این که ابوالوفای کوهدشت را همان ابوالوفای اهل حق پنداشتند .سر این اشتباه این بود تحقیقی درست انجام نداه بودند و از ابوالوفای نواده امام سجاد هیچ خبری نداشته اند.
        منابع نتعددی در صراط صادق وجود دارد که ابوالوفای اهل حق را در همدان می دانند نه کوهدشت

        ۲۹ دی, ۱۳۹۲

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد