رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ آبان ۱۳۹۸

معرفی برخی از مناطق گردشگری بیابان در ایران

اشتراک گذاری

پارک ملی کویر بدون تردید یکی از ظرفیت های بالفعل گردشگری طبیعی در حوزه عرصه های بیابانی در کشور محسوب ی شود . پارک ملی و منطقه حفاظت شده کویر در غرب کویرمرکزی ایران و شرق دریاچه نمک و قم رود قرار دارد . نزدیکی این پارک به تهران , وجود چشم اندازهای کم نظیر شامل دریاچه نمک و سیاه کوه ,وجود کاروانسراهایی همچون قصر بهرام ,عین الرشید , قلعه اربابی و قلعه روستایی حوض و بقایای راه ساسانی , حضور جانوران حمایت شده ای مانند یوزپلنگ ایرانی ,گور و جبیر را می توان از ظرفیت های اکوتوریسمی در این عرصه بیابانی کشور برشمرد .

کویر لوت , به سبب ویژگی های انحصاری اقلیمی و جغرافیایی از دیگر ظرفیت های بالقوه گردشگری بیابانی در کشور محسوب می شود . این بیابان یکی از نقاط صعب العبور و گرم و خشک جهان است . شهر کلوته ها در حاشیه غربی این کویر قرار دارد . این شهر خیالی حاصل فرسایش شدید زمین در اثر وزش باد است و از دور شباهت زیادی به یک شهر بزرگ دارد . کویر لوت از جمله پیشنهادات سازمان زمین شناسی به شورای ثبت میراث طبیعی و تاریخی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو است . گزینش این گستره بیابانی به عنوان یکی از میراث طبیعی جهان , پیشنهاد اصلی رییس مرکز میراث جهانی یونسکو در بازدید از ایران بود زیرا بخش هایی از کویر لوت از بسیاری از جهات در دنیا بی نظیر است . این بیابان با ۵۴ هزار کیلومتر مربع از خراسان جنوبی تا بخشهایی از سیستان و کرمان و یزد کشیده شده است . لوت بلندترین تپه های شنی دنیا را دارد و مطابق بررسی های صورت گرفته جزو گرمترین نقاط دنیا است .

کویر مسیله ( کویر کوچک ) که یکی از مراکز کویری جنگلی کشور و پوشیده از درختان تاغ و گز در استان قم است . دریاچه حوض السلطان وجود حیات وحش بیابانی کمیاب همچون جبیرو گور ایرانی , کاروانسرای دیر و پل دلاک از جاذبه های گردشگری آن است . کویر مسیله از شمال به کوههای البرز شرقی و مرکزی , از جنوب به کویر ریگ جن , از غرب به کوههای مرکزی ایران و سلسله جبال کرکس و از غرب به کویر بزرگ محدود است . این کویر در برگیرنده کویرهای مرنجاب , بندر ریگ , دره نخجیر , کویر سمنان و دریاچه نمک آن , حوض السلطان , ساه کوه , کوه سفید اب , کوه طلحه , کوه دم و کوه بخاب است . کویر ریگ جن ؛ حدفاصل کویر کوچک و کویرهای طبس و یزد واقع است . این کویر به علت دارا بودن مناطق وسیع تالابی ؛ تپه های ماسه ای بلند و وسیع , جزو صعب العبورترین بیابانهای جهان است . کوه ملاهادی از مهم ترین عوارض طبیعی آن محسوب می شود .

بیابان های همجوار ارگ بم در کرمان , کویرهای حوالی یزد , منطقه خور و بیابانک و کویرهای پیرامون طبس در خراسان از دیگر جاذبه های بیابانی کشور برای گردشگری محسوب می شوند .
از دیگر بیابانهای حائز اهمیت برای گردشگری می توان به مسیرهای بیابانی مارکوپولو , ناصر خسرو , ابن بطوطه , آلفونس گابریل و سون هدین اشاره نمود . از دیگر کویرهای مهم ایران می توان به کویر مرنجاب , دره انجیر , خارتوران , طبس , ریگ پنج انگشت , دق سرخ , دق پترگان , دق محمد آباد , حاج علی قلی ,زارآلاگل , سیاه کوه اردکان , کفه طاقستان ,مرک نی ریز , میان دشت , عقدا , چاه قیب , دق بیارجمند ؛ روح مرغوم , ساغند , ابرکوه , بجستان و مروست اشاده نمود .

معرفی برخی از مناطق گردشگری بیابان در ایران

           
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    همه بيابان هاي ايراني ديدني و جذاب هستن كه ميشه هزاران تفريح سرگرمي براي مردم ايجاد كرد

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *