جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مسجد قاضی شیشوان

تاریخ بروزرسانی :
۳ بهمن ۱۳۹۷

مساجد چوبی و تاریخی دوره صفوی که خاستگاه معماری ابنیه های چوبی در آذربایجان بوده و به یقین کاخ های چهل ستون، هشت بهشت و عالی قاپو در اصفهان و برخی از ابنیه ها در ایران برگرفته از معماری چوبی آن است.این مساجد هم اکنون علاوه بر استفاده به عنوان اماکن مذهبی و مقدس دارای زمینه خوبی برای جذب گردشگران علاقه مند به آثار تاریخی و فرهنگی است.مساجد جامع شیرلو و روستاهای گوراوان و شیشوان از جمله مساجد چوبی این شهرستان بوده که سقف چوبی آن به کنده کاری و رنگ آمیزی های طبیعی و گیاهی زیبایی مزین شده است.
مسجد زیبای قاضی روستای شیشوان زیباترین مسجد تاریخی عجب شیر بوده که از دوران صفویه به نسل های کنونی به یادگار مانده است. این مسجد زیبای چوبی که شاهکاری از هنر معماری اسلامی است، در وسط میدان مرکزی روستای شیشوان قرار گرفته و به عنوان عبادتگاه از سوی مومنان محلی و بازدیدکنندگان مورد استفاده قرار می گیرد.سقف چوبی بی نظیر و دیدنی این مسجد که مزین به طرح های زیبای گل و بوته و طرح های اسلیمی بوده بر روی شش ستون چوبی با پایه هایی از قطعات سنگ استوار است.مسجد قاضی عجبشیر که از نظر معماری به مساجد تاریخی سفید مراغه و کبود بناب شباهت دارد، جزو اولین مساجد تاریخی چوبی کشور بوده و دارای طاقچه های پنج و هفت قومی است.

ارتفاع این مسجد و همچنین پایه های سنگی آن در مقایسه با دیگر مساجد چوبی منطقه کوتاه تر بوده و از سادگی خاصی برخوردار است.این اثر در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۱۹۵۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وجه تسمیه نام روستا:
شیشوان به معنی نی زار می باشد گویا در زبان ارمنی قدیم یا آشوری به نی زار – شیشوان یا شوشوان می گفته اند که با توجه به وضع زمین های قریه در سابق و پیش از تغییر مسیر قوری چای اسم بامسمایی بوده است.
این قریه در ضلع جنوب غربی شهر و دژ معروف تورچان قرار دارد و شهر فعلی عجب شیر در مجاورت تورچان ساخته شده و خرابه این دژ تاریخی و قبرستان آن هنوز باقی است.

موقعیت مکانی روستای شیشوان:
استان آذربایجانشرقی، شهرستان عجب شیر، بخش مرکزی، دهستان دیزجرود غربی، روستای شیشوان

 

مسجد قاضی شیشوان 1 مسجد قاضی شیشوان
مسجد قاضی شیشوان 2 مسجد قاضی شیشوان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    مسجدي تاريخي و زيبا و البته معماري زيبا و هنري با ستون هايي ديدني و قديمي

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *