جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مسجد استاد شاگرد تبریز

تاریخ بروزرسانی :
۴ مهر ۱۴۰۰

مسجد استاد شاگرد تبریز در خیابان فردوسی پشت دبیرستان دخترانه بنت الهدی واقع شده است. این مسجد در زمان امیر حسن چوپان ملقب به علاءالدین ساخته شده و به نام سلیمان؛ نواده هلاکوخان مغول، شهرت گرفت. از این رو عده‌ای آن را سلیمانیه و برخی علاییه می‌خواندند. ولی چون تحریر قسمتی از کتیبه مسجد به خط خواجه عبدالله صیرفی و قسمتی توسط شاگرد او نوشته شده است، این مسجد به نام «مسجد استاد و شاگرد» نامیده می‌شود. برخی بر این باورند که این مسجد در حدود سال ۷۴۲ هجری قمری در محل مسجد سلیمانیه که از بناهای قدیمی تبریز بوده.  در اثر زلزله به کلی ویران شده، بنا گردیده است.

مسجد استاد شاگرد2 800x600 مسجد استاد شاگرد تبریز

معماری بنا

مسجد استاد و شاگرد تبریز به شکل مستطیل که ابعاد آن ۲۰ در ۳۵ متر بوده ساخته شده است. این مسجد دارای دو بخش شبستان و فضای گنبددار می‌باشد. باید توجه داشته باشیم که ساختمان مسجد در زمان خود یکی از ارزشمندترین و کامل‌ترین بناها بوده است. عمده تزیینات مسجد از آجر می‌باشند که از معماری آذربایجان الهام گرفته شده و در نوع خود کم نظیر است. دیوارهای این مسجد بسیار ضخیم، بلند و مستحکم است که قدمت بنا را به خوبی نشان می‌دهد. داخل مسجد دو شبستان بزرگ با طاق‌های بسیار بلند دارد. شرح بنای مسجد در کتاب جامع‌التواریخ به این صورت نوشته شده است: …امیر شیخ حسن در تبریز اقامت نمود و عمارت بس عالی از مسجد و مدرسه و خانقاه و غیر آن در میدان کهن تبریز بنیاد نهاد . به اندک زمانی برآورد و اکثرش به اتمام رسید؛ چنان‌که در تبریز از آن به تکلف‌تر عمارت نبود.

قبلاً این بنای یک سره آجری صحنی بسیار بزرگ و یک حوض در میان آن داشت. سپس بخش اعظم آن به ساخت دانشسرای دخترانه تعلق یابته و دیگر این حوض وجود ندارد.

مسجد استاد شاگرد مسجد استاد شاگرد تبریز

بازسازی و مرمت

بنای اولیه مسجد استاد شاگرد به سال ۱۳۴۱ میلادی و دوره چوپانی بر می‌گردد و بانی ساخت آن شیخ حسن چوپانی بوده است. البته باور بر این است خود این مسجد بر روی بقایای مسجد یا بنایی بسیار قدیمی‌تر ساخته شده است. همانند بسیاری از بناهای تاریخی مهم دیگر تبریز، این بنا نیز از آن زمان دچار چندین بار زمین لرزه و تخریب کامل شده است و کتیبه عبدالله صیرفی (که نام استاد شاگرد از آنجا نشأت می‌گیرد) در واقع از بین رفته است. سپس در دوره قاجار این مسجد سه بار به صورت اساسی تعمیر شده است.

تعمیر و مرمت برای بار اول توسط عباس میرزا، و پس از وی برای بار دوم توسط میرزامحمد قراجه‌داغی آوانسری در سال ۱۲۹۵ قمری، با گنبدها، دیوارها و صحن کاملاً دقیق و با ساخت محرابی از جنس مرمر اعلا، و بار سوم توسط محمدآقا اردبیلی در سال ۱۳۳۸ قمری انجام شده است. بنایی که هم‌اکنون برای مسجد استاد شاگرد می‌بینیم مربوط به همین دوره می‌شود که شرح مرمت سال ۱۳۳۸ قمری روی سنگ مرمرین دیوار شمالی مسجد نصب شده است.

 

مسجد استاد شاگرد3 مسجد استاد شاگرد تبریز

نحوه دسترسی

همانطور که قبلاً نیز به آن اشاره شد، مسجد استاد شاگرد در تقاطع خیابان فردوسی و محققی، در محله میار میار (مهادمهین)، پشت دبیرستان دخترانه بنت‌الهدی واقع شده است. محله میار میار و سه راهی محققی (سه راهی امین) در مرکز شهر و نزدیکی بازار تبریز واقع شده است و به همین سبب دسترسی به آن بسیار آسان و سریع انجام می‌شود. برای دسترسی به این مسجد تاریخی در تبریز می‌توانید از تمام خطوط اتوبوسرانی منتهی به پایان محققی و بازار و همچنین خط BRT استفاده کنید.

مسجد استاد شاگرد تبریز مسجد استاد شاگرد تبریز

%name مسجد استاد شاگرد تبریز

مسجد استاد شاگرد1 مسجد استاد شاگرد تبریز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *