رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ آبان ۱۳۹۸

مزایای نشان برتری یونسکو در صنایع دستی

اشتراک گذاری

مزایای نشان برتری یونسکو برای تولید کننده ای که موفق به اخذاین نشان می شود عبارت است از :

الف) ترفیع نامه
هر کالایی که موفق به دریافت نشان برتری شود، گواهی نامه ای مبتنی بر ارتقای کیفیت و ممتاز بودن آن دریافت می کندکه می تواند به عنوان مدرکی مبنی بر تأیید کیفیت اصالت محصول تلقی شود.

ب) مشارکت در نمایشگاه های فرهنگی و بازرگانی
صنعتگران که موفق به اخذ نشان برتری شده اند، می توانند اقلام تأیید شده را به منظور معرفی در نمایشگاه های سالیانه یونسکو و نیز نمایشگاه های بازرگانی عرضه نمایند و از مشورت های لازم درباره نحوه مشارکت در نمایشگاه های تجاری نیز برخوردار خواهند شد.

ج) بازاریابی و توسعه بازار

تولید کنندگان اقلام تأیید شده می توانند از مزایای مربوطه به بازاریابی و ارتباطات به عمل آمده یونسکو و شرکای فرهنگی – هنری منطقه ای آن استفاده نمایند؛ به عنوان مثال چاپ وانتشار بروشور، کاتالوگ و برچسب محصول به زبان های مربوط از سوی یونسکو که منجر به معرفی مطلوب آن ها و استفاده مناسب از فعالیت های بازاریابی خواهد شد.
د) معرفی در سایت و مزیت تجارت الکترونیک
تمام اطلاعات مربوط به اقلام تأیید شده به همراه اطلاعات سازنده و تولید کننده آن ها از طریق سایت دفترهای منطقه ای یونسکو، جهت ایجاد ارتباط مستقیم خریداران و ارائه سفارش به تولید کنندگان در اختیار خریداران مشتاق قرار خواهد گرفت.
ه) آموزش و ظرفیت سازی
یونسکو برای مساعدت به صنعتگرانی که موفق به اخذ نشان برتری شده اند کارگاه های آموزشی طراحی، بازاریابی و شیوه های پشتیبانی- در سطوح ملی و منطقه ای – برگزار می کند.
و) حقوق مالکیت معنوی و حق کپی برداری
یونسکو به منظور ثبت آثار هنرمندان و صنعتگرانی که اقلام صنایع دستی آن ها مهر اصالت اخذ کرده اند، نزد سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) اقدام خوهد نمود تا از این رهگذر حقوق معنوی صنایع دستی تأیید شده و به نام سازنده آن ها ثبت شود.

ملاک های داوری
هیأت کارشناسان بین المللی یونسکو هر ساله با شش معیار به قضاوت طرح های سنتی ارسالی می پردازند.این ملاک ها نشان می دهد که برای دریافت این نشان تنها کیفیت بالای محصول کفایت نمی کند، بلکه معیارهای دیگری نیز لازم است.این معیار ها عبارتند از :
۱. بهره مندی از کیفیت عالی و استاندارد صنعتگری با استفاده از مواد اولیه مرغوب، تکنیک های عالی و استاندارد و توجه ویژه به اجزاء و مراحل ساخت.
۲. ترکیب خلاق و مؤثر مهارت های سنتی و نوآوری در مواد، فرم و طرح.
۳. انعکاس هویت فرهنگی و ارزش های هنری و سنتی و زیبا شناختی.
۴. احترام به محیط زیست در مواد و تکنیک های تولید با استفاده از رنگ ها و الیاف طبیعی و مواد اولیه قابل بازیافت.
۵. قابلیت عرضه در بازار تولیدات صنایع محلی و جهانی با رعایت ویژگی هایی چون کاربری مناسب، تناسب لازم بین قیمت و کیفیت و دوام محصول.
۶. توجه به مسئولیت های اجتماعی و رعایت عدالت، به این ترتیب که تولید کننده باید تأیید کند که در هیچ یک از مراحل تولید، حقوق قانونی هیچ فرد یا گروهی را زیر پا نگذاشته و کسی را ناعادلانه به کار نگرفته است Vencatachellum,2006) ).
می توان گفت که در واقع مهر اصالت جایزه ای برای برجسته ترین کالا محسوب نمی شود، بلکه همانند یک مهر تأیید است که گواهی می کند این کالا با استانداردهای بالای کیفیتی و دقت نظر فرهنگی و سازگاری با محیط زیست تولید شده است. این کالاها شش طبقه بندی دارند: ۱- دکوراسیون داخلی ۲- لباس ۳- لوازم فرعی ۴- زیورآلات ۵- وسائل کادوئی ۶- اسباب بازی و باید از مواد طبیعی نظیر فیبر، چوب ، فلز، سنگ و سرامیک ساخته شده باشند.

یونسکو مزایای نشان برتری یونسکو در صنایع دستی

           
 

نظر کاربران :

  • کامران فاضلي

    محصولات دریافت کننده نشان جهت اهداف آموزشی وتبلیغاتی توسط یونسکو و یا همکارنش نگهداری مي شوند و قابل فروش نیستند.

    ۱۳ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *