جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مزار کاهی سربیشه

تاریخ بروزرسانی :
۸ مرداد ۱۴۰۱

مزار کاهی سربیشه به دلیل قرار گرفتن مرقد بی بی زینب خاتون (خواهر امام رضا) و همچنین قرار گرفتن در دره ای سرسبز و خوش آب و هوا از نقاط گردشگری استان خراسان جنوبی و شهر سربیشه محسوب می شود. وجود امکانات و تسهیلات تفریحی و رفاهی، گردشگری و امکان حمل و نقل مناسب به این روستا و همچنین موقعیت خوب مکانی باعث شده که همواره از اقصی نقاط استان مورد استقبال مردم قرار گیرد.

بارگاه بی بی زینب خاتون یا مزار کاهی سربیشه

بارگاه بی بی زینب خاتون (س) مشهور به مزار کاهی سربیشه در پنجاه کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بیرجند در خراسان جنوبی و در بخش مود شهرستان سربیشه، در منطقه ای سر سبز و خوش آب و هوا واقع شده است. بر اساس شواهد بانو بی بی زینب خاتون، دختر امام موسی کاظم (ع) است که در گذر از روستای کاهین، دار فانی را وداع گفته و بر سر تپه ای مدفون شده است. از آنجا که این آستان در ارتفاعات روستای کاهین قرار دارد، منطقه ای ییلاقی با زمستانی سرد و تابستانی بسیار مطبوع و خوش آب و هوا دارد و از فضای سبز بسیار زیبا و آبی شیرین و گوارا برخوردار است که این امر موجب جذب زائران و مسافران بسیاری از نقاط مختلف استان و کشور به این منطقه میشود.

به خاطر وجود آب گوارا و مهمانسراهایی که در محوطه مزار کاهی سربیشه و در باغهای سرسبز این روستا وجود دارد، مردمی که به این منطقه می آیند، به طور موقت در این منطقه سکنی گزیده و به زیارت و سیاحت می پردازند. برخی از زائران به خاطر شهرت فراوانی که این مزار در اطراف و اکناف دارد حتی از استانها ی مجاور مانند سیستان و بلوچستان نیز به آن مراجعه می نمایند. جاده ارتباطی به بارگاه بی بی زینب خاتون از مرکز شهر به روستای کاهین، آسفالت می باشد. در طول سال نیز، علاوه بر زیارت زائران از این مزار، کلیه مراسم مذهبی و آیینی، از جمله اعیاد، ولادت و وفات ائمه اطهار و معصومین، برگزاری عزاداری های ایام محرم و صفر، اعیاد ماه شعبان و مراسم ماه مبارک رمضان با شکوه خاصی برگزار می گردد.

ویژگیهای حرم

بارگاه بی بی زینب خاتون  یا مزار کاهی سربیشه در زمینی به مساحت حدود بیست هکتار قرار گرفته است. ضریح مطهر این بقعه متبرکه مطلا بوده و با طرح ضریح مطهر امام رضا (ع) در سال ۱۳۸۳ ساخته و نصب گردیده است. در قسمت بالایی ضریح اسماء متبرک خداوند بر روی صفحه های مطلا حکاکی شده و به شکل زیبایی در چهار طرف ضریح نمایان است. در حاشیه بالایی ضریح آیاتی از سوره مبارکه انسان حک شده است. بقعه در مرکز دایره ای قرار گرفته که با ستون های اطراف خود محصور شده است. کف ساختمان، با سنگ مرمر سنگفرش شده است.

مزار کاهی سربیشه مزار کاهی سربیشه

 کاهی سربیشه2 e1659160458489 800x689 مزار کاهی سربیشه

 کاهی سربیشه3 e1659160492138 مزار کاهی سربیشه

مزار کاهی سربیشه4 مزار کاهی سربیشه

مزار کاهی سربیشه5 مزار کاهی سربیشه

 کاهی سربیشه6 e1659160536124 800x687 مزار کاهی سربیشه

 کاهی سربیشه7 e1659160559103 800x689 مزار کاهی سربیشه

مزار کاهی سربیشه8 800x533 مزار کاهی سربیشه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 4 میانگین: 3.8]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *