جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

محرم در استان قزوین

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ آبان ۱۳۹۲

محرم در قزوین با آداب و رسوم خاص این شهر فرا می رسد. آداب و رسومی که اگر اهل این منطقه نباشید، برایتان عجیب و شگفت انگیز به نظر می رسند. در اینجا نگاهی به این مراسم خواهیم داشت.

طبق‌کشی

این مراسم خاص شهر قزوین است. طبقی از چوب به ارتفاع حدود یک و نیم متر و قطر یک متر که بیشتر قسمت‌های آن آینه‌کاری شده تهیه می‌کنند. این طبق استوانه‌ای شکل را بر سر گذاشته حمل می‌کنند. در شهر قزوین در شب تاسوعا همه دسته‌های عزادار از مسجد و تکایا به‌طرف امام‌زاده سلطان سیدمحمد به‌راه می‌افتند و آنجا تجمع می‌کنند.
محرم1 محرم در استان قزوین

اهالی قزوین در شب عاشورا به سمت امام‌زاده حسین (شاهزاده حسین) می‌روند. در مناطق روستائی، اهالی هر روستا در این شب به امام‌زاده محل رفته و تا قبل از طلوع آفتاب به سینه‌زنی می‌پردازند و پس از نماز صبح به طرف روستای خود حرکت می‌کنند. دسته‌های عزادار، یک دور در محل زده و سپس به مسجد محل می‌روند.

درخت خونبار

در روستای ”‌زرآباد“ از توابع ”‌رودبار الموت“ چنار کهن‌سالی وجود دارد که به اعتقاد اهل محل، هر سال هنگام اذان صبح روز عاشورا، از ساقه‌های آن مایع قرمز رنگی تراوش می‌کند. هر سال افراد بسیاری از مناطق دور و نزدیک به این محل می‌آمد. و زیر درخت خونبار می‌روند تا هم عزاداری کنند و هم شاهد تراوش خون باشند.
محرم 11 محرم در استان قزوین

بر اساس روایات نقل شده، در سال ۶۱ هجری، زنان زاده طایفه بنی اسد پس از واقعه دردناک کربلا به خاکسپاری شهدای کربلا اقدام کرده اند و این مهم ترین دلیلی است که مراسم نمادین خاک سپاری شهدای کربلا را تبدیل به یک مجلس کاملا زنانه می کند

خاکسپاری زنانه

مراسم نمادین خاک سپاری شهدای کربلا، یک مراسم کاملا زنانه است که هر سال در روز دوازدهم ماه محرم برگزار می شود. مراسمی که قزوینی ها به آن «سوم امام» می گویند و در آن تمام زنان شهر بیل و کلنگ به دست، پیکرهای نمادین شهدای عاشورا را با خود تا مسجد یا حسینیه اصلی شهر حمل می کنند.

عزاداران قزوینی در این روز در مسجد علی‌اکبر جمع می‌شوند، عده‌ای با بیل و کلنگ و عده‌ای با دست گرفتن پیکرهای پارچه‌ای بدون سر، به دور شره می‌چرخند و دوباره به مسجد برمی‌گردند و سینه‌زنی و نوحه‌خوانی می‌کنند.
محرم 21 محرم در استان قزوین

بر اساس روایات نقل شده، در سال ۶۱ هجری، زنان آزاده طایفه بنی اسد پس از واقعه دردناک کربلا به خاکسپاری شهدای کربلا اقدام کرده اند و این مهم ترین دلیلی است که مراسم نمادین خاک سپاری شهدای کربلا را تبدیل به یک مجلس کاملا زنانه می کند. مراسمی که امروزی ها معتقدند نقش زنان را در دفاع از ارزش های اسلام و جهاد به زنان امروز یادآوری می کند. در حین این مراسم هم نوحه خوانی، وعظ و عزاداری جریان دارد و مردان که تقریبا در حاشیه مراسم قرار گرفته اند، با گل اندود کردن سر و لباس خود عزاداری شان را اعلام می کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *