جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مجموعه قلعه جلالی و حصار سلجوقی کاشان

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ آذر ۱۴۰۰

مجموعه قلعه جلالی و حصار سلجوقی کاشان در انتهای خیابان علوی و در نزدیکی های آثار دیگری همچون خانه های بروجردی و طباطبائی و بقعه سلطان امیر احمد (ع) واقع شده است . در طرفین خیابان، دو دیوار بلند کاهگلی به چشم می خورد که از بقایای حصار معروف عهد سلجوقی است. این دژ تسخیر ناپذیر آن دوران در اواسط قرن پنجم هجری به همت یکی ازرجال نامدار و سخاوتمند در دولت سلجوقیان به نام خواجه مجدالدین ابوالقاسم کاشانی ساخته شده است . اسناد معتبر تاریخی نشان می دهد که این دژ بلند، مستحکم و حصین چند بار اهالی کاشان را از دست حملات سخت لشگریان مهاجم و از قتل عام های وحشیانه و غارت عمومی نجات داده است.

در کنار این دژ، قلعه ای عظیم خود نمائی می کند که به دستور سلطان جلال الدین ملک شاه سلجوقی (جلوس ۴۶۵ ق) ساخته شده است. این بنای عظیم خشت و گلی مدتها از اهالی کاشان حراست می نموده است. و مدتی هم ارگ و مرکز حکومتی کاشان بوده است.در داخل و خارج قلعه دو بنای گنبدی شکل وجود دارد که موسوم است به «یخچال». بدین صورت که با نگهداری یخهای زمستانی در این یخچالها، جوابگوی نیاز اهالی در تابستان گرم کویر بوده است.

قلعه جلالی 1 مجموعه قلعه جلالی و حصار سلجوقی کاشان

معماری قلعه

قلعه جلالی درست در کنار حصار سلجوقی قرار دارد. و طبق نوشته هایی که در کتب تاریخی ثبت شده. این قلعه متصل به باروی شهر بنا شده. به گونه ای که دیوار جنوبی آن باروی شهر بوده و دور تا دور آن خندقی حفر کرده بودند. ۴ برج از طول و ۴ برج از عرض هم آن را محاصره کرده بودند و برخلاف دیگر قلعه ها و حصارها که دارای مجموعه ای از عمارت ها و بناها هستند. در داخل حصار سلجوقی اثری از بناهای دیگر نبود و مردم به کار زراعت مشغول بودند.

قلعه جلالی 2 مجموعه قلعه جلالی و حصار سلجوقی کاشان
در قلعه جلالی و حصار سلجوقی از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

اولین چیزی که نگاه همه گردشگران را به سمت خود جلب می کند ۲ بنای گنبدی شکلی است که در قسمت بیرونی و درونی قلعه جلالی واقع شده اند. به یخچال های حصار سلجوقی معروفند. در زمان های گذشته آب این ۲ یخچال از چشمه های کوه کرکس تامین می شدند . اهالی شهر کاشان گوشت، لبنیات و یخشان را در این یخچال ها نگهداری می کردند.

خوشبختانه قلعه جلالی و حصار سلجوقی در اوایل دهه ۷۰ و همچنین اوایل دهه ۹۰ توسط سازمان میراث فرهنگی کاشان مرمت شدند. حال چندان بدی ندارند. وقتی از ورودی آن به داخل حصار قدم می گذارید با زمینی زراعی روبرو می شوید که دورتا دور آن را دیوار کاهگلی گرفته و در دو سمت آن یخچال های قدیمی قرار گرفته اند. انگار که به یک باره از خیابان امروزی وارد دنیای چند قرن پیش شده باشید.

قلعه جلالی 3 مجموعه قلعه جلالی و حصار سلجوقی کاشان

نحوه دسترسی

برای بازدید از این مجموعه باید به سمت غرب کاشان و خیابان علوی بروید. در انتهای این خیابان و طرفین آن دیوار کاهگلی این بنا را می بینید.  در کنار این حصار پارکی وجود دارد که باید از داخل به سمت قلعه رفت.

قلعه جلالی مجموعه قلعه جلالی و حصار سلجوقی کاشان

جلالی 1 مجموعه قلعه جلالی و حصار سلجوقی کاشان

جلالی مجموعه قلعه جلالی و حصار سلجوقی کاشان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 4.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *