جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره  را امروز می توان یکی از مراکز بسیار مهم در صنعت گردشگری شهرستان و مشهد مقدس دانست، زیرا روزانه با حضور بیش از ۱۰ هزار نفر توریست ایرانی و خارجی فرصت بسیار مهمی را بوجود آورده است . بدون شک حضور گردشگران ایرانی در کنار گردشگران کشورهای حاشیه خلیج فارس در طرقبه و چالیدره فرصت های بی شمار شغلی و سرمایه گزاری را ایجاد می نماید و چالیدره فرصتی مغتنم برای ورود سرمایه گزاران می باشد.

چالیدره 1 مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

برای آشنایی بیشتر با جاذبه های گردشگری مشهد پیشنهاد می کنیم مطلب جاهای دیدنی مشهد را مطالعه بفرمایید.
چالیدره در سالهای ۱۳۸۱ ـ ۱۳۷۶ با مشارکت شهرداری طرقبه و شرکت آب منطقه ای خراسان یعنی تامین عرصه توسط شهرداری و احداث سازه و تاسیسات سد توسط آب منطقه ای ، ایجاد تا در جهت رفع اختلافات محلی در توزیع عادلانه آب و تامین آب کشاورزی باغات منطقه که در واقع اصلی ترین دغدغه شهروندان و حفظ محیط زیست و اقلیم دامنه های شمالی ارتفاعات با برکت بینالود می باشد ،ایفای نقش نماید .

رودخانه نسبتا دائمی جاغرق، رودی کم‌عرض است و میانگین عرض آن به هشت متر می‌رسد. شیب متوسط این رودخانه، ۵٫۸ درصد است و مسیر کلی آن، شمال خاوری است. در مسیر رودخانه جاغرق، دره‌های فرعی بسیاری از جمله زه در، انگلی در، کمر حصار، بل غنی، اودر، چوردر، ماکو درو، بزه نو سورو، هزار جریب، شمق در، شق در(بازه اجنه)، لویدون، بد چو و رودخانه خشکو وجود دارند که جریان آب جاری در آن‌ها به این رودخانه می‌پیوندد.

%name مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

روستای جاغرق

روستای جاغرق در گذشته در مسیر راهی کوهستانی و مالرو قرار داشت و مسافرانی که قصد رفتن به شهرهای نیشابور، مشهد و تابران توس را داشتند از این روستا عبور می‌کردند. روایت است که نام این روستا در ابتدا جاقرق بوده است که معنی آن، ممانعت از ورود به جایی یا اختصاص داشتن جایی به عده خاصی است. پس از گذشت سال‌ها نام این روستا به جام غرق تغییر پید

چالیدره مجموعه تفریحی گردشگری چالیدرها می‌کند که کنایه از میزان آبی است که این رودخانه داشته و جام پادشاهی در آن غرق شده است. در نهایت نام جاغرق را روی این روستا می‌گذارند که کنایه از میزان آبی است که این رودخانه داشته و سیل‌های بزرگی را به خود دیده است.
سد چالیدره و دره‌ای که کنار کوه بود به‌تدریج دریاچه‌ای بالای کوه به وجود آورد. این دریاچه پتانسیل‌های گردشگری بالایی داشت و به سرعت توجه‌ها حتی توجه مهندس حمید رحیمیان، مدیر عامل چالیدره مشهد را به خود جلب کرد. او با هم‌فکری و مشورت با هیئت امنا تصمیم گرفتند تا در این منطقه یک فضای گردشگری هدفمند ایجاد کنند. پروژه ساخت مجموعه گردشگری چالیدره با کمک شهرداری طرقبه و خراسان رضوی کلید خورد و هزینه ساخت آن بیش از چند میلیارد تومان شد.

مسئولان مجموعه گردشگری چالیدره را گسترش داده و امکانات رفاهی و تفریحی متعددی را در این منطقه ایجاد کردند؛ امکاناتی که هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به‌سمت این منطقه در بالای کوه می‌کشاند. فاز دوم مجموعه گردشگری چالیدره در همین چند سال گذشته افتتاح شده است. در حال حاضر، افراد بسیاری در این مجموعه شاغل هستند.

%name مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

تفریحات آبی مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

ماهیگیری

ماهی‌های مختلفی به‌خاطر جریان رودخانه در دریاچه چالیدره زندگی می‌کنند؛ به همین دلیل ماهیگیری از محبوب‌ترین فعالیت‌های گردشگران در مجموعه گردشگری چالیدره است. امکانات ماهیگیری در این مجموعه فراهم است و شما می‌توانید در طول روز یا شب، تجهیزات لازم را اجاره کنید. ماهیگیری ورزشی آرامش‌بخش و مفرح است؛ پس اگر قبلا آن را امتحان نکرده‌اید، در دریاچه چالیدره به سراغ آن بروید. توجه داشته باشید که هزینه اجاره تجهیزات ماهیگیری در طول روز و شب فرق می‌کند.

%name مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

غواصی

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که غواصی ورزشی مشکل است و به آموزش‌های چندساله نیاز دارد؛ اما واقعا این‌طور نیست و دوره‌های غواصی اغلب بیشتر از چند هفته طول نمی‌کشند. برای غواصی در دریاچه چالیدره به زمان نیازی برای آموزش نیاز ندارید. کافی است کمی ریسک‌پذیر باشید و به سراغ آن بروید تا مربی در همان جا به شما غواصی یاد دهد.

%name مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

قایق سواری

در دریاچه چالیدره گزینه‌های مختلفی برای قایق سواری در دسترس هستند که در میان آن‌ها می‌توان به قایق پارویی، قایق پدالی قو، قایق پدالی فولکسی، قایق پدالی خانوادگی، قایق پدالی کابین‌دار، قایق پدالی دوچرخه‌ای، قایق پدالی دوناتی موتوردار، قایق موتوری، قایق وی‌آی‌پی آبادیس و قایق کودکان اشاره کرد.

قایق پدالی برای افرادی مناسب است که به ورزش علاقه‌مند هستند و توان بدنی کافی برای پدال زدن دارند. قایق پدالی در دریاچه چالیدره محدودیت زمانی ندارد. شما می‌توانید بعد از صبحانه یک بلیط تهیه کنید و تا هروقت که خسته شوید روی آب بمانید.%name مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

اگر پاهای به‌اندازه کافی قوی ندارید، به سراغ قایق‌های پارویی بروید؛ قایق‌هایی که دستان شما را به چالش می‌کشد. قایق وی‌آی‌پی آبادیس چالیدره نیز قایقی ویژه است که فرد دیگری آن را هدایت می‌کند و شما می‌توانید در کنار دوستان یا خانواده از مناظر لذت ببرید.

لنج سواری

لنج سواری از دیگر فعالیت‌های محبوب آبی در دریاچه چالیدره است. در این دریاچه لنج‌های تفریحی و لنج تایتانیک شما را به سفری به‌یادماندنی در میان آب‌های پاک و شفاف دریاچه می‌برند. لنج تفریحی چالیدره یک نوع قایق سرپوشیده است که سقف آن از شما در برابر بارندگی فصلی یا تابش مستقیم نور خورشید و آفتاب‌سوختگی محافظت می‌کند.

%name مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

دیگر تفریحات آبی چالیدره

اسکی روی آب، شاتل و بنانا از دیگر تفریحات آبی مجموعه گردشگری چالیدره هستند.

امکانات رفاهی مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

ترن کوهستان

فونیکولار یا ترن کوهستان یکی از امکانات مجموعه گردشگری چالیدره است؛ قطاری کابلی و جذاب که شما را در کمال آرامش از سربالایی بالا می‌برد و به دریاچه چالیدره می‌رساند. سوار شدن بر ترن کوهستان تجربه‌ای مفرح است و به شما پیشنهاد می‌کنیم که عکاسی را نیز فراموش نکنید. ترن کوهستان شبیه به ترن هوایی نیست و بسیار آرام حرکت می‌کند؛ پس اصلا نگران نباشید.

%name مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

تله‌سیژ

در اصل تله‌سیژ نوعی تله کابین روباز است که به احتمال زیادی آن را در پیست‌های اسکی زیاد دیده‌اید. سیستم تله‌سیژ شامل کابین‌هایی با صندلی‌های دو نفره است که به‌صورت قطاروار پشت سر هم حرکت می‌کنند.یکی از بهترین تله سیژهای کشور تله‌سیژ مجموعه گردشگری چالیدره است. شما را به‌راحتی به بالای کوه می‌برد؛ آن هم در مسیری زیبا بر فراز دره‌ای سرسبز و دریاچه‌ای آبی که هرگز از یاد نخواهید برد.

%name مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

تله کابین

تله کابین چالیدره با محیط خانوادگی و جذاب، یکی دیگر از تفریحات این منطقه است. این تله کابین به طول ۲۷۰ متر با پوشش قسمتی از مسیر روی دریاچه، تجربه‌ای به‌یادماندنی را برای شما رقم خواهد زد.

چالیدره 2 مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

ماساژ ماهی مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

ماساژ ماهی یکی دیگر از امکانات معروف مجموعه گردشگری چالیدره است. در این مرکز خدمات قابل تایید از نظر بهداشت و پزشک به مشتریان ارائه می‌شود؛ خدماتی که از مهم‌ترین فواید آن می‌توان به برطرف کردن بافت‌های مرده پوست و بالا بردن قدرت تمرکز و آرامش اشاره کرد.

نوعی ماهی به نام «گارای قرمز» (Red garra) یا «دکتر فیش» در حوضچه‌های مرکز ماساژ ماهی چالیدره وجود دارد. این ماهی نوعی آنزیم خاص ترشح می‌کند که سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد. مشتریان برای استفاده از فواید درمانی این ماهی پا یا قسمت‌هایی از بدن که پوست مرده دارد را در حوضچه پر از «دکتر فیش» می‌گذارند. ماهی‌ها پوست را می‌مکند و با پاکسازی پوست معجزه می‌کنند. حس مکیده شدن پوست برای شما فقط حس قلقلک دارد و نیازی نیست که نگران باشید.

%name مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

بانجی جامپینگ

بانجی جامپینگ یا پرش از ارتفاع یکی از تفریحات چالیدره است که به درد افراد به‌دنبال هیجان و آدرنالین می‌خورد. شما می‌توانید در این مجموعه با امکانات ایمنی کامل این ورزش جذاب را امتحان کنید و از بالا به پایین بپرید؛ البته اگر مشکل قلبی دارید، این تفریح را از لیست خود خط بزنید و ریسک نکنید.

%name مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

زیپ لاین مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

زیپ لاین یکی از تفریحات جدید و پرطرفدار در سراسر دنیا است که نمی‌توان آن را در هر جایی پیدا کرد. در زیپ لاین چالیدره هیجان را در ایمنی کامل امتحان کنید. در این فعالیت تفریحی یک طناب از بالای کوه تا سطح زمین کشیده شده است و شما با بستن یک طناب به دور کمرتان از طناب اول تا پایین را سُر می‌خورید.

%name مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

سافاری

مسیر سافاری چالیدره طرقبه مسیری چهار کیلومتری و پر از تپه‌های بلند و کوتاه است. در این تفریح که در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده است، شما سوار خودرویی با امکانات محافظتی می‌شوید و با آن به مسیری می‌روید که حیوانات را ببینید. سافاری نوعی طبیعت‌گردی ویژه با ماشین ویژه است. هزینه سافاری کمی گران‌تر از دیگر تفریحات چالیدره است.

%name مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

کارتینگ

کارتینگ مسابقه‌ای سرعتی با ماشین‌های کوچک است که در بخشی از مجموعه تفریحی و گردشگری چالیدره، راه‌اندازی شده است. ماشین‌های این مجموعه همه به‌روز هستند و شما می‌توانید با خیال راحت از ایمنی بالای آن‌ها از یک مسابقه سرعت لذت ببرید.

%name مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

باگی سواری مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

در واقع باگی چهارچرخی موتوری است که به نظر می‌رسد از ترکیب ماشین و موتور ساخته‌ شده است. این وسیله تفریحی فوق‌العاده به‌خصوص برای گروه‌های دوستانه به شمار می‌آید.

%name مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

موتور ATV

موتور ATV نوعی موتور چهار چرخ است که به احتمال زیاد آن را در موتورفروشی‌ها یا فیلم‌های سینمایی دیده‌اید. ساختار این موتور به شکلی است که همه حتی بچه‌ها نیز می‌توانند سوار آن شوند. مسیر موتور سواری چالیدره سه کیلومتر است.

%name مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

زورب بال

توپ حبابی یا زورب بال به توپ‌های دولایه و بزرگی گفته می‌شود که لایه وسط آن‌ها هوا است و شباهت زیادی به مشماهای حباب‌دار به طرح توپ (ضربه‌گیرهایی که به دور وسایل نو می‌کشند و در اسباب‌کشی نیز از آن استفاده می‌شود) دارد.ورزش زورب بال یک تفریح خارق‌العاده است که در آن باید وارد این حباب‌های به‌شکل توپ شوید و سعی کنید آن را به حرکت دربیاورید. کنترل تعادل از مهم‌ترین نکات این بازی است. این بازی تفریحی مهیج و گروهی است که معمولا با مسابقه فوتبال ترکیب می‌شود.

%name مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

کشتی شناور با لنگری در آب

زمانی که در اطراف دریاچه چالیدره قدم می‌زنید کشتی شناوری را می‌بینید که در خشکی لنگر انداخته است. نمای بیرونی این کشتی جذاب است و شما را ترغیب می‌کند که داخل آن را نیز ببینید. برای ورود به داخل کشتی شناور چالیدره باید بلیط بخرید. این کشتی دو طبقه دارای رستوران و کافی‌شاپ نیز است. منوی رستوران کشتی چالیدره متنوع است و شما می‌توانید در کنار لذت بردن از انواع غذا و نوشیدنی از اجرای موسیقی سنتی و زنده نیز لذت ببرید. این کشتی ۲۰۰ نفر ظرفیت دارد و مکان مناسبی برای برگزاری جشن و مراسم به شمار می‌آید.

%name مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

عکاس‌خانه سنتی مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

در عکاسخانه چالیدره می‌توانید با آداب و رسوم، فرهنگ و نوع پوشش منطقه آشنا شوید. به این عکاس‌خانه سنتی بروید و لباس‌های محلی خراسانی مزین به طرح‌های زیبای سوزن‌دوزی را بپوشید، عکس یادگاری بگیرید و آن را به‌عنوان سوغات با خود به خانه ببرید. فضای عکاس‌خانه چالیدره کاملا سنتی است.

%name مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

دیگر امکانات مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

پارکینگ مجموعه تفریحی چالیدره در پایین کوه (با هزینه‌ای اندک)، پله‌های پارکینگ تا دریاچه، تونل وحشت، دوچرخه سواری، پل معلق، ورزش راپل (پایین آمدن از ارتفاع با طناب)، زمین بازی کودکان، سوئیت‌های اقامتی، مسجد، آلاچیق و شهربازی از دیگر امکانات مجموعه گردشگری چالیدره هستند.

بهترین زمان بازدید از مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

با شروع فصل بهار، بارش فصلی باران در منطقه چالیدره آغاز می‌شود. شهر طرقبه اقلیم کوهستانی دارد و به همین دلیل، اوایل فصل بهار هوا به نسبت سردتر است؛ اما هرچه به‌سمت تابستان پیش می‌رود هوا مطبوع‌تر می‌شود و گردشگران بیشتری به این سمت می‌آیند. به‌طور کلی می‌توان گفت که بهترین زمان سفر به چالیدره، نیمه اول سال است.

با آغاز فصل پاییز، بارش باران در شهر طرقبه شروع می‌شود و هوا با نزدیک شدن به زمستان به‌تدریج رو به سرما می‌رود؛ اما برخی گردشگران که به هوای سرد کوهستانی علاقه دارند، در این زمان از سال به چالیدره سفر می‌کنند. توجه داشته باشید که در فصول سرد سال، برخی از تفریحات آبی این مجموعه در دسترس نیستند.

نحوه دسترسی به مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

آدرس :مشهد – طرقبه – کیلومتر ۲ جاده نقندر – مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره طرقبه
اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، از شهر مشهد خود را به میدان آزادی برسانید و از آنجا وارد اتوبان وکیل آباد شوید. مسیر را تا انتها به‌سمت غرب بروید تا به یک میدان بزرگ برسید. وارد خروجی سوم میدان یعنی بلوار امام رضا و سپس کمربندی امام خمینی طرقبه شوید. سپس در میدان شهر طرقبه وارد جاده نغندر شوید تا پس از طی سه کیلومتر به چالیدره برسید.
اگر قصد دارید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، گزینه‌هایی چون تاکسی‌های بیرون شهری، تاکسی‌های آنلاین و اتوبوس‌های بین شهری پیش روی شما است. اگر سوار اتوبوس بین شهری شدید در طرقبه پیاده شوید و از طرقبه تا چالیدره تاکسی بگیرید. شما همچنین می‌توانید با استفاده از مترو و خط یک خود را به وکیل آباد برسانید و از آنجا تاکسی بگیرید.
برای ورود به چالیدره نیاز نیست که مبلغی بابت ورودی بدهید؛ اما اگر با ماشین وارد این منطقه شوید باید برای استفاده از پارکینگ هزینه بپردازید. مجموعه گردشگری چالیدره در پشت کوه واقع شده است و باید خود را با پای پیاده یا با استفاده از تله‌ سیژ و عبور از کوه‌ها به آن برسانید.

چالیدره 3 مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

چالیدره 4 مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

چالیدره 5 مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

چالیدره 7 مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

چالیدره 8 مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

%name مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

%name مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

%name مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

%name مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 9 میانگین: 3.3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمدی

    همه چیز چند برابر گرون، پر از غرب که حرف نمیفهمن و رو اعصابن، واقعا نمی ارزید اینهمه وقت و هزینه که گذاشتیم

    ۳۱ تیر, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • مهدی

    ساعتها تو صف تله سیژ بودیم، ما میخواستیم روز سوار شیم اما انقدر شلوغ بود که شب شد، از لحاظ تفریحی و گردشگری هم واقعا چیز خاصی نداشت، در کل اینهمه وقت تلف شده نمی ارزید

    ۳۱ تیر, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    واقعا جايي تفريحي عالي است از قايق سواري گرفته تا تله كابين رو باز امكانات رفاهي

    ۲۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    واقعا عالیه.حتما در سفر به مشهد سری به اینجا بزنید.ما که رفتیم لذت بردیم.تله سیژ هم خیلی هیجانی بود.موزیک زنده هم اجرا میکردن اونجا

    ۲۶ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *