جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مجموعه تفریحی گردشگری بام لرستان

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ تیر ۱۳۹۹

مجموعه تفریحی گردشگری بام لرستان ، در واقع مجتمعی گردشگری توریستی است که به تازگی در شهر خرم آباد ساخته شده و با گذشت کمتر از ده سال از شروع مراحل ساختش به یکی از جاذبه های گردشگری این شهر برای مسافرین و اهالی شهر خرم آباد تبدیل شده است. جایی که روشنای چراغ‌های خانه‌ها و اتوبان‌ها را می‌توان از آن بالا دید و در سکوت شب قدری آرام شد.

بام لرستان مجموعه تفریحی گردشگری بام لرستان

در سال ۱۳۸۹ کلنگ مجتمع گردشگری تحقیقاتی خرم آباد در مساحتی بالغ بر ۸۰۰ هکتار زده شد و ساخت آن به مرحله اجرا درآمد.محل قرارگیری این مجتمع گردشگری در یکی از نقاط مرتفع، آن را به بام لرستان خرم آباد معروف کرد. بام لرستان نام پروژهٔ گردشگری و تحقیقاتی در شهر خرم‌آباد است. این مجتمع گردشگری، تحقیقاتی حدود۸۰۰ هکتار وسعت دارد که در شرق شهر خرم‌آباد در بالای کوه مدبه واقع شده ‌است.

مدبه کوه نام کوهی است که در شرق شهر خرم‌آباد قرار گرفته و عاری از هر گونه پوشش درختی و گیاهی طبیعی است اما موقعیت و اشراف مناسب و داشتن دید و منظر مناسب به شهر، سبب شکل‌گیری ایده احداث یک مجتمع به نام بام لرستان می‌شود که دارای کارکردهای متنوع وبی نظیری در غرب کشور است.

بر فراز کوه که قرار گرفتید نمای زیبا و دل‌فریب شهر خرم‌آباد را در آن ارتفاع خواهید دید. گردشگران آن را بانام قبلی‌اش که چهارده معصوم بود، می‌شناسند. هم‌اکنون مجتمع بام لرستان که بزرگ‌ترین مجتمع غرب کشور است به‌عنوان یک مجتمع تفریحی، گردشگری و تحقیقاتی مشغول به فعالیت است. پیونددهنده شما از زمین به آسمان برای درک عظمت خلقت و نظم کائنات در ارتفاع ۱۸۶۰ متری، رصدخانه کاسپین، بزرگ‌ترین رصدخانه خاورمیانه در بام لرستان است این رصدخانه به تلسکوپ خورشیدی برای ثبت داده‌های خورشیدی مجهز شده است. وجود باغ‌وحش و آبشار مصنوعی که طول آن ۳۲۷ متر است در کنار رستوران گردان، آمفی‌تئاتر بر جذابیت هرچه بیشتر مجتمع بام لرستان افزوده است.

مجموعه تفریحی گردشگری بام لرستان2 مجموعه تفریحی گردشگری بام لرستان

در طول ۱۰ سال گذشته خدمات مختلفی از قبیل هتل، رستوران، خزانه پرورش نهال، رصدخانه پیشرفته، باغ وحش و مرکز پرورش نهال با همکاری و مشاکرت دولت و بخش خصوصی در این مجموعه ایجاد گشتند.
اولین مرکز نجوم و ستاره‌شناسی دانش‌بنیان در ارتفاع ۱۸۶۰ متری از سطح دریا و ارتفاع ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ متر از سطح شهر در بام لرستان احداث و درنهایت افتتاح شد. رصدخانه کاسپین در خاورمیانه بی‌نظیر است.رصدخانه در ارتفاع ۵۵۰ متری و در بالاترین قسمت کوه قرار دارد و از مهترین قسمت های این مجتمع است و قراره در آن رستوران گردان، کافی شاپ، آمفی تئاتر و … ساخته شود وجود نمایشگاه از زمین تا کیهان در کنار آمفی‌تئاتر ایده‌ای برای به تصویر کشیدن اجرام آسمانی بود که امکان رصد کردن آن‌ها با چشم مسلح امکان‌پذیر نبود. رصدخانه کاسپین ایجاد شد تا پیونددهنده روح مشتاقان از زمین تا کیهان باشد.. اگر به پاراگلایدر علاقه داشته باشید می توانید بعد از افتتاح سایت پرواز در گوشه ای از این مجتمع این ماجراجویی هیجان انگیز را انجام بدهید. این مجتمع در ورودی شهر قرار دارد و به راحتی می توانید برای گذراندن یک روز متفاوت به آنجا بروید و بر روی سکوهای پیکنیکی، روزی خوب در دل طبیعت را تجربه کنید.

باغ وحش تنها گوشه ای از جاذبه های بام لرستان است؛ باغ وحشی که با حیوانات و پرندگان متنوعی که دارد حیوان دوستان زیادی را به اینجا می کشاند. سال گذشته آبشاری به طول ۳۲۷ متر در این مجتمع افتتاح شد و جذابیت آن را بیشتر از گذشته کرد. هتلی در پنج طبقه ساخته شده که شامل رصدخانه، هتل و رستوران گردان و کافی شاپ است که در تمام فصول سال پذیرای گردشگران و مهمانان داخلی و خارجی است.

همچنین این هتل امکان اسکان صد رصدگر را به طور همزمان دارد و برای برگزاری دوره ها و سمینارهای علمی تخصصی نجوم، به خوبی تجهیز شده است.
امروز بام لرستان پس از ۱۰ سال تلاش بی وقفه انجمن های زیست محیطی و دستگاههای مختلف دولتی یک جاذبه قابل توجه در مرکز لرستان بوده و هرچند که تا تبدیل شدن به مجموعه های مشابه در کشور راه طولانی دارد اما، بدلیل شرایط ویژه جغرافیایی و تسلط بردره خرم آباد آینده ای بسیار درخشان پیش رو دارد.

گفتنی است بام لرستان در مساحت ۷۰۰ هکتار احداث شده که به عنوان پارک جنگلی ثبت شده و در مالکیت منابع طبیعی استان قرار دارد و قرار است ۳۴ پروژه با سرمایه گذاری یکهزار و ۶۹۶ میلیارد تومان در این مجموعه اجرا شوند.

نحوه دسترسی به بام لرستان

آدرس: شرق خرم آباد- خیابان شریعتی- بالای کوه مدبه

مجموعه تفریحی گردشگری بام لرستان مجموعه تفریحی گردشگری بام لرستان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *