جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مادی نیاصرم اصفهان

تاریخ بروزرسانی :
۵ تیر ۱۳۹۷

اگر خارج از منطقه اصفهان از مادی حرف بزنید یا وقتی با یک گردشگر ناآشنا که به اصفهان سفر کرده از مادی های اصفهان سخن بگویید شاید تنها چیزی که در وهله نخست به ذهنش می رسد این باشد که منظور شما بازمانده ای از قوم ماد است. اما در واقع مادی نام خاصی است که در منطقه اصفهان از گذشته بر نهرهای منشعب زاینده رود و جاری در سطح شهر نهاده شده است.
مادی به جوی‌ها و نهرهایی گفته می‌شود که جهت تقسیم مقداری از آب زاینده رود در شهر اصفهان در زمان صفویان توسط شیخ بهایی احداث گردید.
در ادامه با سیری در ایران همراه باشید تا پ آب ترین مادی اصفهان آشنا شوید. مادی نیاصرم نام یکی از مادی‌های شهر اصفهان است. این مادی در داخل شهر اصفهان در نزدیکترین فاصله نسبت به زاینده‌رود قرار گرفته است و پرآب‌ترین مادی اصفهان بوده است. این مادی از کنار پل مارنان سرچشمه گرفته با ادامه مسیر خود به سمت بزرگمهر به سه انشعاب تقسیم شده که یکی به سمت شاهزید (هشت بهشت شرقی) و دو انشعاب دیگر به سمت خیابان مشتاق دوم به سمت زمینهای کشاورزی رفته است.
مادی « نیاصرم » از کنار پل وحید در پارک ناژوان شروع شده و پس از عبور از خیابانهای صائب ، شهید بهشتی ، اردیبهشت ، ابوذر ، شمس آبادی ، چهارباغ ، فردوسی ، خواجو ، مشتاق و بزرگمهر ، در محله مهرآباد دو شاخه می شود .
شاخه ای به نام « مادی سنگ » به سمت شمال شرقی رفته و بعد از گذر از خیابان ۲۲ بهمن به مادی علیرضاخان می ریزد .
شعبه اصلی هم به مسیر خود ادامه داده و پس از گذر از بزرگراه شهید آقابابایی وارد محدوده شهرستان شده و برای مشروب کردن اراضی منطقه به چند قسمت تقسیم میشود .
بر اساس طومار شیخ بهایی سهم آب مادی نیاصرم ۱۹۴ سهم است و زمینهای خوراسکان ، پزوه ، ابهر ، بوزان ، محمد آباد ، شهرستان ، خاتون آباد ، چنگان و تا نزدیکی سروشفادران را سیراب میکند .
مادی نیاصرم در مسیر خود از کنار آرامگاه صائب تبریزی در خیابان صائب و سازمان انتقال خون در میدان خواجو و از داخل سازمان صدا و سیمای مرکز اصفهان در خواجو عبور می کند .
از پُلهای بسیار معروف اصفهان « پُل شیری » است که در محل تقاطع خیابان صائب و شهید مطهری بر روی مادی نیاصرم قرار دارد .

1 1 مادی نیاصرم اصفهان

 3 0 مادی نیاصرم اصفهان

2 2 مادی نیاصرم اصفهان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • الهام حاجی زاده

    فکر می کنم این منطقه از رود زاینده رود سرچشمه میگیره واقعا منطقه زیبایی طبیعت خیلی زیبا و جالبی داره پیشنهاد می کنم حتما به این مکان زیبا برید

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد