رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

لوکیشن سریال شهرزاد کجاست ؟

لینک این مطلب کپی شد!

لوکیشن سریال شهرزاد در خانه موتمن الاطباء پزشک قاجاری پس از آنکه به خانه پدری «فرهاد» در سریال شهرزاد تبدیل شد بین عامه مردم شهرت پیدا کرد، اگرچه پیش از آن هم فیلم «خانه پدری» در این خانه قاجاری تصویربرداری شده بود، به همین خاطر هم پس از آنکه متولی خانه اعلام کرد که در نوروز درِ آن را بر روی گردشگران باز می‌کند، بسیاری از مردم از دیدن این خانه ثبت ملی شده، استقبال کردند و این خانه در پامنار به یکی از نقاط مهم حلقه گردشگری بافت تاریخی منطقه ۱۲ تهران تبدیل شد.متولی این خانه که خود را از اقوام مالکان آن معرفی می‌کند از هر نفر ۶ هزار تومان ورودی می‌گرفت که این مقدار از متوسط قیمت ورودی بناهای تاریخی تهران بالاتر است. او همچنین کاغذی به در خانه چسبانده بود که نشان می‌داد بعد از نوروز هم بازدید از خانه برای تورها و با هماهنگی قبلی امکانپذیر است.

این خانه قاجاری ۲ طبقه اگرچه در ظاهر مرتب به نظر می‌آید اما در مورد مقاوم سازی و مرمت آن اطلاعی در دست نبود و تذکر گاه به گاه متولی به گردشگران برای خروج از پشت بام و همچنین درخواست او برای حضور کمتر و کوتاهتر گردشگران در طبقه آخر خانه که عنوان می‌کرد «ممکن است تحمل حضور تعداد زیادی آدم را نداشته باشد»، نشان می‌داد اصولی برای بازدید از خانه تعریف نشده‌ است.

خانه موتمن الاطباء(لوکیشن سریال شهرزاد) احتمالا تنها خانه تاریخی متعلق به مالک خصوصی در تهران نیست که درِ آن بر روی گردشگران باز شده و با روندی که در پیش روست به نظر می‌آید باید در آینده شاهد باز شدن درِ تعداد بیشتری از خانه‌های تاریخی تهران باشیم اما پیش از آن بهتر نیست ضوابطی برای ورود این خانه‌ها به چرخه گردشگری تهران در نظر گرفته شود تا آسیبی به بنا و یا گردشگران وارد نشده و این روند جدید از هرج و مرج دور بماند؟

«مهدی معمارزاده»، کارشناس ارشد مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و ناظر فنی بسیاری از بناهای تاریخی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار چمدان در مورد این مساله می‌گوید: اینکه مالک یا شخص منتسب به مالک درِ یک خانه تاریخی را به روی مردم باز کند اتفاق خوبی است و این مساله نشان می‌دهد که این خانه از خانه‌های تاریخی که کسی از داخل آن خبر ندارد و ارزش‌های تاریخی و معماری آنها ناشناخته مانده یک قدم جلوتر است.
بارها پیش آمده که مالک بناهای تاریخی آن را از چشم دیگران پنهان می‌کند و سال‌ها درِ آن را می‌بندد و حتی از قرار گرفتن آن در فهرست میراث ملی می‌ترسد و گاهی به طور اتفاقی متوجه می‌شویم چه تزئینات معماری نفیس و تاریخی درون این خانه‌ها جود دارد.اینکه مالک خانه موتمن الاطباء درِ این خانه را به روی گردشگران باز کرده و یا آن را در اختیار گروه‌های فیلمبرداری برای ساخت سریال و فیلم سینمایی قرار داده‌ اقدام خوبی است مشروط بر اینکه به این اثر ثبت ملی آسیبی وارد نکند. اما این شرایط نیاز به تغییر ضوابط از سوی مدیریت شهری و تعیین ضوابط از سوی میراث فرهنگی و نظارت مستمر دارد. مدیریت شهری باید بررسی کند که کاربری‌ها مترتب بر اهداف گردشگری باشد. از سوی دیگر برای حفظ این بناها تغییراتی در ضوابط ایجاد کند مثلا آنها را از برخی مقررات ساختمانی مثل عوارض نوسازی معاف کند تا بخش خصوصی برای حفظ خانه تاریخی خود تشویق شود.

معمارزاده با اشاره به اینکه هاستل‌های ایجاد شده در خانه‌های تاریخی تهران، رستوران‌ها و… هم شامل همین شرایط می‌شوند، اضافه می‌کند: سازمان میراث فرهنگی هم باید دستورالعملی برای حفاظت، مرمت و کاربری اینگونه بنا‌ها داشته باشد و برای هر مورد ضوابطی تعیین کند، مثلا گفته شود که اگر سقف یک خانه چوبی است چه تعداد گردشگر می‌توانند به طور همزمان از آن طبقه بازدید کنند و همچنین برای قیمت گذاری‌ها ضوابطی تعیین شود، در غیر این صورت نمی‌توانیم به مالک اعتراض کنیم که مثلا چرا هزینه ورودی‌اش بیش از اندازه انتظار است.

-موتمن-الاطباء5 لوکیشن سریال شهرزاد کجاست ؟

-موتمن-الاطباء6 لوکیشن سریال شهرزاد کجاست ؟

-موتمن-الاطباء7 لوکیشن سریال شهرزاد کجاست ؟

-موتمن-الاطباء8 لوکیشن سریال شهرزاد کجاست ؟

-موتمن-الاطباء9 لوکیشن سریال شهرزاد کجاست ؟

-موتمن-الاطباء10 لوکیشن سریال شهرزاد کجاست ؟

-موتمن-الاطباء11 لوکیشن سریال شهرزاد کجاست ؟

-موتمن-الاطباء12 لوکیشن سریال شهرزاد کجاست ؟

-موتمن-الاطباء13 لوکیشن سریال شهرزاد کجاست ؟

-موتمن-الاطباء14 لوکیشن سریال شهرزاد کجاست ؟

-موتمن-الاطباء15 لوکیشن سریال شهرزاد کجاست ؟

منبع : چمدان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *