جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

لباس و پوشاک بانوان ساسانی

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ آبان ۱۳۹۸

از آنجا که محققان و مورخان در خصوص لباس و پوشاک بانوان ایرانی در دوره ی ساسانی مطالبی را به رشته تحریر نیاورده اند . لذا پوشاک بانوان این دوره با باید فقط از روی نقوش سنگی یا طرحهای روی ظروف جستجو کرد . ضمن آن که باید گفت محققان در خصوص رنگ البسه و پوشاک مطالبی را نوشته اند که بر اساس آن مشخص می شود رنگ های سرخ ، آبی آسمانی و سبز در آن زمان بسیار مورد توجه بوده و طرفداران فراوانی داشته است همچنین ذکر شده که لباس و پوشاک بانوان ساسانی اغلب رودوزی و من جمله قلابدوزی شده بوده است .
از مقایسه ی نقوش سنگی آناهیتا در نقش رستم و طاق بستان با نقوش دیگر به نظر می رسد که بانوان ایرانی در دوره ساسانی ، پیراهن بلند و بسیار پرچین و فراخ می پوشیدند و گاهی آن را به وسیله ی نواری در حوالی زیر سینه ها جمع کرده و می بستند .
چادر در این دوره نیز به صور مختلف مورد استفاده ی بانوان قرار می گرفته است ، زیرا برخی از نقوش روی بشقابهای دوره ساسانی آن را نشان می دهد .

ساسانی 3 لباس و پوشاک بانوان ساسانی

بانوان این دوره جبه ای نیز داشته اند که نمونه ای از آن را بردوش مجمسه آناهیتای طاق بستان می توان دید . در هیچ یک از نقوش سنگی و فلزی کفش آنان را نساخته اند و به نظر می رسد پیراهن های بی اندازه بلند بانوان ساسانی مناسبتی را برای نمایاندن کفش ها پیش نمی آوردند .
در هر حال با توجه به سوابق و این که می دانیم در دوره های گذشته و در مواردی بانوان از پوشاک مردان استفاده می کرده اند و نیز با توجه به خصوصیات و وضعیت کفش مردان ساسانی می توان چنین استنباط کرد که بانوان ساسانی از کفش مردان آن دوره استفاده کرده باشند . طبق نقوش سنگی و فلزی مردان دوره ی ساسانی دو نوع کفش داشته اند . نوعی از آن با ساق کوتاه و دیگری با ساق بلند بوده و جزییات آن هم به شرح ذیل است :
۱- کفش از نوع با ساق کوتاه کفشی بوده است که ساق آن تا به قوزک پا می رسیده است و از جلوی دهانه ی کفش تا به سرپنجه اش نواری از چرم دوخته می شد و کمی جلوتر ازدهانه کفش به پایین نواری دیگر از راست به چپ رد شده است .
۲- نوع ساقه بلند کفشی است که ساق آن تابه زانو می رسد و گاهی بر روی جلوی ساق آن نقش هایی به کار می بردند .
بانوان دوره ساسانی از شلوار نیز استفاده می کردند از جمله آن که نقل شده است که پوراندخت و آذر میدخت شلوار آبی آسمانی می پوشیدند . به هر حال برش شلوار دردوره ساسانی نظیر شلوار دوره اشکانی ولی با ساق های بلندتر بوده و به وسیله نوار کشی و چین دار کردن آنها در جلوی ساق پا آنها را به اندازه فرد مورد نظر در می آوردند کمر و دمپای شلوار را لیفه ای می ساختند که با بند جمع می کردند .

ساسانی 2 لباس و پوشاک بانوان ساسانی

ساسانس 1 لباس و پوشاک بانوان ساسانی

اهمیت بررسی پوشاک زنان در دوره ساسانیان

تحقیق در مورد سبک پوشش بانوان در هر دوره از تاریخ ایران، گواه این موضوع است که تا چه اندازه زنان در جامعه نقشی تأثیرگذار و مهم داشته‌اند. در دوران پادشاهی ساسانی بر عکس دوران پیشین، زنان حضور گسترده‌تری در تصمیم گیری‌ها داشته‌اند، این مورد را می‌توان در نقوش برجسته مشاهده کرد. برای مثال، شهبانو پوراندخت، دختر خسرو پرویز و فروانروای ایران یکی از بانوان بزرگی که در تاریخ ایران به نیکی یاد می‌شود.

با این حال، به مانند ارزش‌های دوران باستان، زنان همچنان مقام و اعتباری پایین‌تری از مردان داشتند و جنس دوم تلقی می‌شده‌اند. با اینکه هنوز وجود و یا عدم وجود حجاب در این دوره به اثبات نرسیده است، ولی موهای زنان دربار در نقوش آن دوره کاملاً نمایان بوده و آنها اغلب گیسوان خود را بافته و یا در نهایت زیبایی با تزئینات باز می‌گذاشتند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • خورشید

    منبع این مطلب تاریخی پوشش زنان کجاست؟
    این مطالب را از کجا یافتید؟

    ۱۲ فروردین, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
    • آزاده

      پایین عکسها نوشته شده از کتاب هنر ایران جلد ۲، اثر گیریشمن

      ۱۲ تیر, ۱۴۰۰

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد