رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

لباس و پوشاک بانوان اشکانی

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ آبان ۱۳۹۸

لباس و پوشاک زنان اشکانی عبارت بوده است از :

۱- پیراهن بلند تا به روی زمین ؛ گشاد ، پرچین ، آستین دار و با یقه ای راست
۲- پیراهنی دیگر که بر روی پیراهن اول پوشیده می شده و قد آن نسبت به اولی کوتاه و ضمنا یقه باز بوده است
۳- چادری که بر روی این دو پیراهن بر سر می کردند .
۴- کفش ساده ای همانند کفش مردان اشکانی
۵- کمربندی که منحصر به نواری بود و برای جمع کردن گشادی پیراهن در زیر سینه بسته می شد .

انواع پیراهن زنان اشکانی :
پیراهن زنان بر چهار نوع بوده است :
۱- پیراهن بلندی بوده تا به کف زمین ، گشاد و بایقه راست ؛ پارچه این پیراهن دو تکه مستطیل بوده و در زیر سینه ها نواری داشته که گشادی ساده و راسته پیراهن را در پایین سینه جمع می کرده و در نتیجه همه ی پارچه ، چین های عمودی فراوان می گرفته است .
۲- پیراهنی بوده بی آستین و بدون سرشانه فقط دو انتهای بالای پارچه به وسیله ی دکمه ای به هم وصل می شده و در این صورت یقه ی پیراهن به اندازه ی همه ی پهنای پارچه افقی باز بوده است ضمنا حلقه ی آستین از زیر دکمه سرشانه باز می شده ( و در وافع درز بالاو پهبلویی پارچه بوده که به صورت حلقه ی آستین به خود می گرفته است ) است . در موقع پوشیدن دکمه بر روی شانه و یا اندکی پایین تر قرار می گرفته و جلوی پیراهن پس از پوشاندن سینه ها تا حوالی ناف افت پیدا می کرده است .
۳- گاهی نیز با تنگ تر گرفتن یقه حلقهی آستین ها را نیز در بالای پارچه قرار می دادند و در این صورت تیزی یقه جمع می شده و تا حد میان دو سینه می ایستاده است .
۴- نوع چهارم ، پیراهنی آستین دار بوده است ، این پیراهن نیز همان دو تکه پارچه مستطیلی و با همان خصوصیات ( فراخ ، بلند و یقه راست ) بوده جز این که آستینی بلند ( بیش از معمول با دم آستینی تنگ و چسبان ) داشته است .
قابل ذکر است که پیراهن ها از پارچه های منقش بارودوزی مخصوصا قلابدوزی های زیبا تهیه می شده است .
چادر زنان اشکانی :
چادر زنان اشکانی همنگامی که پوشیده می شد حالتی استوانه ای شکل می یافته است گاهی قسمت پشت آن را به اندازه ی یک سرو گردن بلندتر می گرفتند . قسمت بالا و جلوی چادر (که انتهای بالای درز عمودی آن نیز بوده است ) به طور معمول در زیر یک قطعه فلز محکم بند می شده و به دو طرف آن قطعه فلز نیز ریسمانی ابریشمین با زنجیرهای ظریف ( و در واقع بند ) برای به گردن افکندن یا از شانه زیر بغل انداختن وصل می کردند .
کفش زنان اشکانی :
کفشی که بدون تردید مورد استفاده ی بانوان اشکانی بوده ، کفشی است دارای مدلی ساده که رویه ی آن از دو تکه چرم تشکیل شده است و به وسیله ی بند جلوی دهانه ی کفش گل گره زده می شده . این نوع کفش ضمنا یکی از انواع کفشهای مردان اشکانی نیز بوده است . البته بعید نیست که بانوان اشکانی از سایر انواع کفش مردان که بعدا شرح داده خواهد شد نیز استفاده کرده باشند .
قابل ذکر است که زنان اشکانی از انواع زیور آلات نیز استفاده می کردند .

-اشکانی لباس و پوشاک بانوان اشکانی

تاج: سرِ مجسمه‌ی مرمری ملکه‌ای مه در شوش پیدا شده است و آن‌را ملکه موزا همسر فرهاد چهارم اشکانی می دانند، دارای تاجی کنگره‌دار و متعلق به اواخر قرن اول میلادی است. هم‌چنین در پشت یکی از سکه‌های چهار درهمی تاج این ملکه دیده می‌شود.

شلوار: برخی از این زنان اشکانی شلوارهای بلند و پرچین به‌پا می‌کردند که تا روی زمین ادامه داشت. چین‌های شلوار افقی است که حالت راحتی به آن می‌دهد. بلندی این شلوار تا روی کفش امتداد داشت و از بالا به پایین با حاشیه‌ای عریض تزیین شده بود. برخی از شلوارها نیز روی کفش را نمی‌پوشاند چون در داخل پوتینی نرم با زبانه‌ی چرمی قرار می‌گرفت.

نقاب: زنان روستایی قوم اشکانی اکثراً نقابی نیلی رنگ بر چهره داشتند که از پوشش مورد علاقه‌ی زنان بر روی صورت بوده است و گاهی آن را به پس سر می آویختند.

کلاه و سرپوش عمامه مانند: نقش برجسته‌ای از پالمیرا در موزه‌ی لوور وجود دارد که بانویی از دوران اشکانیان را نشان می‌دهد این بانو چادری بر سر دارد و از زیر آن، سرپوشی نمایان است به شکل عمامه‌مانند بوده و بافتی خوب و جالب دارد. بر بالای پیشانی و پایین سرپوش، فلزی پهن (کنده‌کاری و برجسته‌کاری) موی سر را چون نواری پوشانده است و بقیه‌ی موها در دو طرف به وضعی مطلوب به عقب کشیده شده‌اند. ضمناً کلاه بزرگ و با شکوه شاهزاده واشفاری، یکی از وجوه تمایز او از دیگر بانوان اشکانی است. برای این شاهزاده چادر نه روی یک سرپوش ساده، بلکه بر یک کلاه چند قسمتی قرار دارد که از پنج ردیف تشکیل شده است و به صورت اریب از دو ردیف سنگ ‌های گران‌قیمت تشکیل شده است که از نوک تاج عبور می‌کنند. با یک حرکت زیبای دست واشفاری، چادر بر روی زانوها جمع شده است.

کمربند: کمربند زنان برخلاف مردان، نواری باریک بود که در زیر سینه پیراهن را جمع می‌کرد و موجب بروز چین‌هایی لطیف و ظریف در روی سینه و پایین آن و نیز در حاشیه‌ی دامن لباس می‌شد. این کمربند را با نام آپودرم می‌شناختند.

زیورآلات:
به نقل از اردشیر خدادادیان بانوان اشرافی ایران اشکانی به زیورآلات و جواهرات علاقه‌ای فراوان داشتند. در مورد آرایش زنان، به گزارش رومیان، برای لب‌ها رنگ سرخ، برای پشت چشم‌ها رنگ سیاه که عمدتاً سرمه بوده است و نیز سرخاب برای گونه‌ها به‌کار می‌بردند. زنان گیسوان خود را به شیوه‌ی یونانیان آرایش می‌کردند و از میان سر فرق می‌گشودند و جواهرات بر تأثیر آرایش می‌افزود. بسیاری قطعه‌های ظریف و دقیق پرداخته به روش یونانی هلنیستی فراهم شده بودند به‌گونه‌ای که زنان خوش‌پوش پارتی در مقدار جواهری که به خود می‌آویختند با زنان شیک‌پوش دوران ادوارد (پادشاه انگلیس) برابری می‌کردند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *