جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

قلعه ابرند آباد

تاریخ بروزرسانی :
۹ تیر ۱۳۹۹

قلعه ابرند آباد در روستای ابرندآباد شهر یزد واقع شده است. این قلعه از آثار ابرند از سرهنگ‌های ایراندخت دختر خسرو پرویز است و قدمت آن به دوران ساسانی می‌رسد. قلعهٔ ابرندآباد از خشت و گل و در دو طبقه بنا شده است. از طبقهٔ اول بنا، راهروی کم‌عرضی که در چهار بدنهٔ بنا ادامه یافته و دریچه‌هایی به داخل قلعه دارد، به جای مانده است. قلعه دارای سردری بلند در سه طبقه است. چهار برج مدوّر در چهار گوشه بنا ساخته شده است. در ضلع شمالی و جنوبی، حد واسط دو برج کناری، یک برج با قطر کمتر قرار دارد.

1856 قلعه ابرند آباد

یکی از آثار تاریخی بی‌نظیر در روستای ابرندآباد یزد، قلعه ابرند آباد می‌باشد. این قلعه‌ی زیبا توسط ابرند یکی از سرهنگ‌های ایراندخت، دختر خسروپرویز ساخته ‌شده است. می‌گویند هنگامی‌که خسروپرویز یزد را به‌عنوان هدیه به دخترش داد، ایراندخت ابرند را مأمور رسیدگی و سروسامان دادن به املاکش در یزد نمود. هنگامی‌که کار ابرند در یزد تمام شد در نزدیکی این شهر به روستایی خوش آب‌وهوا برخورد کرد و در آنجا قلعه‌ای ساخت و نام خود را بر آن نهاد. بدین ترتیب نام روستا از ایران آباد به ابرندآباد تغییر یافت. قلعه ابرند آباد در زمینی به مساحت ۵۰۰ مترمربع بنا شده است.

%name قلعه ابرند آباد
این قلعه تماماً از خشت و گل و در دوطبقه ساخته ‌شده است. سردر قلعه تاریخی ابرند آباد در سه‌ طبقه ساخته ‌شده است. از طبقه اول این بنا تنها یک راهروی کم‌عرض که در چهار بدنه بنا ادامه یافته و دریچه‌هایی به سمت داخل قلعه دارد به‌جا مانده است. چهار برج دایره‌ای شکل در چهارگوشه این بنا ساخته ‌شده است.
در ضلع شمالی و جنوبی این بنا و در میان دو برج کناری یک برج با قطر کمتری نیز بنا ‌شده است. این قلعه تا نیمه‌ی اول قرن دوم هجری همچنان پابرجا بوده و از آن استفاده می‌شده است. هنگامی‌که ابومسلم خراسانی برعلیه حکومت بنی‌امیه قیام می‌کند، احمد محمد زمجی به حکومت یزد و اصفهان می‌رسد. با ورود وی به یزد، اعلا طوفی حاکم اموی یزد فراری شده و در همین قلعه تحصن می‌کند.

قلعه ابرند آباد قلعه ابرند آباد

قلعه ابرند آباد2 قلعه ابرند آباد

قلعه ابرند آباد3 قلعه ابرند آباد

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *