جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

غذاهای محلی خراسان جنوبی

تاریخ بروزرسانی :
۳۰ مهر ۱۳۹۷

در این مطلب می خواهیم با غذاهای محلی خراسان جنوبی آشنا شویم . در این استان غذاهای متنوعی وجود دارد که ذکر همه آنها در این مطلب نمی گنجد .

آش شلغم

شلغم ماده‌ی غذایی بسیار ارزشمندی است که به خصوص در فصل سرما و هنگام سرماخوردگی، همه‌ی ما با خواص بی‌نظیر آن آشنا هستیم. با این وجود ذائقه‌ی همه‌ی افراد با این گیاه غنی سازگاری ندارد. اگر دوست ندارید شلغم را به صورت خام یا آبپز میل کنید، چه چیزی بهتر از یک آش داغ می‌تواند مناسب شما باشد؟ آش شلغم یکی از غذاهای محلی استان خراسان جنوبی است که محتویات آن علاوه بر خود شلغم، شامل برنج، پیاز داغ، گوشت چرخ کرده، لپه، زردچوبه، روغن، فلفل و نمک می‌شود. در فصل زمستان این آش خوشمزه را فراموش نکنید.

آش شلغم غذاهای محلی خراسان جنوبی

برای آشنایی با طرز تهیه آش شلغم لطفا اینجا را کلیک بفرمایید .

اشکنه بلغور شیر

اشکنه جزو معروف‌ترین غذاهای ایرانی است که از قضا طرفداران زیادی هم دارد. اما بد نیست اشکنه‌ی بلغور شیر را که مختص خراسان جنوبی است هم امتحان کنید. نکته‌ی مهم در تهیه‌ی این اشکنه آماده کردن بلغور شیر است. برای این کار ابتدا مقداری گندم نیمه پخته را دستاس (آسیاب دستی) می‌کنند. پس از آن، گندم‌های خرد شده را که حال بلغور نام دارند، داخل شیر گاو یا گوسفند می‌ریزند و به همراه اضافه کردن کمی زردچوبه آن را روی شعله هم می‌زنند تا بجوشد. در نهایت مواد پخته شده را درون سینی بزرگی ریخته و زیر آفتاب قرار می‌دهند تا خشک شود. مراحل بعدی کار همانند تهیه‌ی اشکنه‌های معمولی است و پیچیدگی چندانی ندارد. اگر جزو طرفداران اشنکه هستید بد نیست این نوعش را هم مزه کنید.

اشکنه بلغور شیر غذاهای محلی خراسان جنوبی

برای آشنایی با طرز تهیه اشکنه بلغور شیر لطفا اینجا را کلیک بفرمایید .

بلغور پلو

یکی دیگر از غذاهای سنتی این استان بلغور پلو است. این غذا ترکیبات ساده و نسبتا ارزانی دارد که تهیه‌ی آن را لذت بخش‌تر می‌کند. روغن زیتون، پیاز، رب فلفل چیلی ترکی، گوجه فرنگی، نمک و فلفل، بلغور و عصاره‌ی مرغ محتویات اصلی این غذا را تشکیل می‌دهند. البته بسته به سلیقه می‌توان گوشت چرخ کرده و سیب زمینی هم به این مواد اضافه کرد که در دستور اصلی این غذا وجود ندارد. بلغور پلو به خاطر بلغور ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و غذایی کامل محسوب می‌شود. از آنجایی که این غذا در حدود ۲۵ تا ۳۰ دقیقه به راحتی آماده می‌شود، می‌تواند برای خانم‌های شاغل و دانشجویان گزینه‌ی مناسبی باشد.

بلغور پلو غذاهای محلی خراسان جنوبی

برای آشنایی با طرز تهیه بلغور پلو لطفا اینجا را کلیک بفرمایید .

قوروت بادمجان

قوروت بادمجان یکی از غذاهای محلی استان خراسان و بیرجند است که طعمی عالی هم دارد. کم پیش می‌آید کسی در خراسان جنوبی این غذا را تجربه نکرده باشد. برعکس بلغور پلو تهیه‌ی قوروت بادمجان کمی مشکل است، چرا که نیاز به سابیدن کشک دارد. علاوه بر آن نیاز به تهیه‌ی کشک بیرجندی معروف به قروت خواهید داشت که ممکن است در هر جایی پیدا نشود. شاید خودتان هم بتوانید با کمی تلاش قروت را تهیه کنید. برای این کار کافی است مقداری کشک را درون آب بریزید تا به اصطلاح خیس بخورد. بعد از چند ساعت که کشک‌ها کاملا نرم شدند، باید مقداری گردو (بسته به ذائقه‌تان) را درون یک تقارچه (نوعی ظرف) بریزید و با سنگ گرد مخصوصی به خوبی بسابید تا پودر شوند. این کار را برای جدا شدن روغن از گردوها انجام می دهند. هنگامی که این روغن به خوبی جدا شد، کشک‌های خیس خورده را به تقارچه اضافه کنید و دوباره با سنگ مخصوص بسابید. هنگامی که کشک‌ها به خوبی وا رفتند و با گردو مخلوط شدند، مقداری آب به آن اضافه کنید تا ذرات کشک در آن به خوبی حل شوند. پس از آن آب را در ظرفی جداگانه ریخته و در ظرفی دیگر پیاز‌ها را سرخ کنید. پیشنهاد می‌کنیم این غذا را با روغن حیوانی یا محلی تهیه کنید تا طعم واقعی آن را تجربه کنید. پس از اینکه پیاز سرخ شد، محلول قروت را به آن اضافه کرده و بگذارید جوش بیاید اما در لحظه‌ای که جوش آمد آن را از روی شعله بردارید. مردم این استان معمولا بادمجان سرخ شده را درون تیلیت این غذا می‌ریزند و به همراه سبزی خوردن نوش جان می‌کنند.

قووت بادمجان غذاهای محلی خراسان جنوبی

برای آشنایی با طرز تهیه قوروت بادمجان لطفا اینجا را کلیک بفرمایید .

کشک سالاری

کشک سالاری یکی از غذاهای محلی مردم بیرجند در استان خراسان جنوبی است که نباید تجربه‌ی طعم خوشمزه‌ی آن را از دست داد. این غذا هم دستور پختی طولانی و نسبتا مشکل دارد، اما اطمینان می‌دهیم که ارزشش را دارد. ترکیبات اصلی این غذا را آرد، ماست، زردچوبه، سیاه دانه، سیر، روغن، نمک، زعفران، گردو، فلفل سیاه، دارچین، آب، گوشت خورشی وپیاز تشکیل می‌دهند. کشک سالاری را معمولا به صورت تیلیت یا با نان مصرف می‌کنند.

کشک سالاری غذاهای محلی خراسان جنوبی

برای آشنایی با طرز تهیه کشک سالاری لطفا اینجا را کلیک بفرمایید .

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 4.3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • زهرا

    سلام با عرض ادب خدمت شما من خودم بومی خراسان جنوبی هستم و از این غذاهایی که ندشید معروف ترینش قروت بادمجان هست که البته در دستور پختش اشکالی وجود داره این دستور دستور اثیل فروت بیرجندی نیست بلکه دستور رایجشه که در بقیه جاها انجام میگیره و اشکال دوم این که رنگ قروت بیرجندی سبز لجنی نیست بلکه بنفش پررنگ هست …خیلی ممون از سایت خوبتون

    ۲۲ مهر, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • سید محمد حسینی

    از غذاهایی که خوردم آش شلغم بود که موقعه ی مسافرت به مشهد خوردم که واقعا طعم خاص و خوبی داشت

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    یک مشکلی که تو اکثر شهر های ایران هست اینه که رستوران ها غذاهای محلی و خوشمزه رو درست نمیکنن و فقط به درست کردن چلو کباب و مرغ و خورشت ها بسنده میکنن.در صورتی که مهمونا باید با این غذاها آشنا بشن

    ۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • Mo

      افرین احسنت

      ۸ تیر, ۱۳۹۹

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *