جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

غار آغ بولاغ

تاریخ بروزرسانی :
۲ شهریور ۱۴۰۱

غار آغ بولاغ در قسمت جنوبی روستای قره‌چمن از توابع شهرستان بستان آباد واقع شده و از نوع غارهای استالاکتیت است. عرض دهانه غار حدود ۲ متر است و دسترسی به آن از روستاهای قره‌چمن امکان‌پذیر است. غار زیبای آغ بولاق مورد توجه و بازدید کوهنوردان علاقه‌مند است. این غار از نوع‌ غارهای‌ استالاکتیت ‌است‌. عرض‌ دهانه‌ غار حدود دو متر و دسترسی‌ به‌ آن‌ از روستای‌ قره‌ چمن‌ امکانپذیر است‌.

از مکانهای دیدنی و بکر روستای آقبلاغ (آغبلاق) دامنه های سرسبز و چشم انداز زیبا – آب و هوای صاف و تمیز – آب معدنی روستای آقبلاغ که از داخل غار بیرون می آید. این غار در ارتفاع ۲۰۱۰متر از سطح دریاهای آزاد قرار گرفته است در فصل بهار و تابستان چشم انداز طبیعی و زیبای منطقه به حدی دیدنی و جذاب است که روح هر بیننده از دیدن آن شاد میگردد .در داخل اطاقک غار چندین قبر حفاری شده توسط افراد غارتگر اموال فرهنگی و استخوانهای پوسیده مردگان و ظروف شکسته سفالی نمایان است اجساد مردگان را مثل اینکه در داخل کوزه های سفالی دفن کرده بودند .

آغ بولاغ 2 غار آغ بولاغ

عرض دهانه غار حدود ۲ متر می‌باشد و دسترسی به آن از این روستا امكان پذیر است. غار زیبای آغ بولاق مورد توجه و بازدید كوهنوردان علاقه‌مند است و از نوع غارهای استلاكتیت است.وتا حالا هیچ کس نتوانسته به انتهای غار برود چون در داخل غار سالنهای متعددی وجود دارد.طبق نظر کارشناسان میراث فرهنگی ظروف مربوط به دوره اشکانیان و مطالعات باستانشناسی در آن دوره مردگان را با لوازم تدفین در تابوتهای سفالی دفن کرده بودند.

در قسمت پایینی کوه قبرستان روستا واقع گردیده و کنار جاده اصلی قرار گرفته است.در سالهای اخیر اقداماتی از قبیل لایروبی و باز کردن دهانه غار از نیم متر به دو متر و ایجاد پارکینگ در پایکوه و تبلیغ در صدا وسیما انجام گرفته ولی با توجه به ارزش غار آهکی آقبلاغ جوابگو نیست.معرفی غار آغ بولاغ بستان آباد، از نوع غارهای استالاکتیت افسانه ای از قدیم وجود دارد که حاکی آز آن است که در قدیم یک راس گاو به داخل غار می رود و پس از هفت سال با هفت گوساله یا گاو از غار بیرون می آید که به نظر من افسانه ای بیش نیست چون اولا دهانه غار احتمالا در قدیم هم تنگ بوده و تا چندین سال قبل که آنرا با انفجار دینامیت بزرگش کردند.

دوماً در داخل غار غذا برای هفت گاو وجود ندارد . سوماً یک گاو ماده نمی تواند بدون وجود گاو نر تولید مثل کند که این گاو هفت بچه را بدون گاو نر بدنیا آورده است.همچنین این غار در قدیم به عنوان پناهگاهی برای بلایای طبیعی و انسانی به شمار می آمد.

نحوه دسترسی

آدرس : آذربایجان شرقی – مابین هشترود و قره چمن – روستای آقبلاغ مهمان – ورودی روستای اقبلاغ – در بالای کوه کچل (کچل داغ)

در ۱۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان هشترود در قسمت جنوبی روستای آقبلاغ از سلسله ارتفاعات منفرد روبروی ارتفاعات بز غوش قرار دارد .

غار آغ بولاغ غار آغ بولاغ

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد

    زیبایی منحصر به فرد..بینطیر

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفیع

    برای دیدن یکی دیگه از غارهای زیبا و بکر ایران آماده بشید: غاری که در در ۱۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان هشترود قرار داره.مابین هشترود و قره چمن – روستای آقبلاغ مهمان – ورودی روستای اقبلاغ – در بالای کوه کچل (کچل داغ)
    جالبه بدونید که این غار هم افسانه ای با خود داره: که گفته میشه در قدیم یک راس گاو به داخل غار میرفته و پس از هفت سال! با هفت گوساله یا گاو از غار بیرون میومده. میتونید امتحان کنید ?

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفیع

    سفر به اعماق تاریخ از دریچه غاری کم نظیر تبلور بهار کانی های معدنی در دل زمین بکر و دست نخورده

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *