جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

عمارت تاریخی بخردی اصفهان

تاریخ بروزرسانی :
۶ تیر ۱۳۹۷

اصفهان دیدنی های تاریخی و غیر تاریخی زیادی را در خود جای داده است، شهری که زمانی پاتیخت حکومت صفویان بوده است و اتفاقات و وقایع مهمی در آن افتاده است، شهری که مرکز حکومت صفویان بوده است و طبیعی هم هست که بسیاری از بناهای مربوط به آن ها در آن جا باشد. یکی از این آثار عمارت تاریخی بخردی است که قدمتی ۴۰۰ ساله دارد . خانه ی تاریخی بخردی در محلّه ی سنبلستان یا سنبلان (شمال شهر اصفهان کنونی) واقع شده است. این محلّه در دوران پیش از اسلام از روستاهای مجموعه ی سپاهان بوده است و در دوران اسلامی در پی پیوند این مجموعه روستاها شهر اصفهان به وجود می آید. در ادامه با سیری در ایران همراه باشید تا با ویژگی های این بنای تاریخی بیشتر آشنا شویم.
عمارت تاریخی بخردی
یکی از بناهای تاریخی دیدنی به جا مانده از دوران صفویان عمارت تاریخی بخردی اصفهان است که سال های سال است مانند نگینی در اصفهان می درخشد یکی از دیدنی های مهم این شهر برای توریست ها محسوب می شود. این عمارت در شهر اصفهان و در منطقه ی سنبلان که محله ی ای در شمال شهر اصفهان است واقع شده است این عمارت در آن دوران به عنوان کاروانسرا مورد استفاده بوده است و در دوران بعد از صفویان و در دوران قاجاریه هم باز هم کاروانسرا بوده است و به همان عنوان کاربری داشته است.

همان طور که گفته شد عمارت تاریخی بخردی اصفهان در دوران صفویان ساخته شد اما با گذشت زمان در آن تغییر و تحول هایی داده شده است و مانند بسیاری از بناهای تاریخی دیگر مرمت شده است. درباره ی معماری و سبک ساخت عمارت تاریخی بخردی باید گفت که مانند عمارت ها و بناهای دیگری که در دوران صفویان ساخته شده است این عمارت هم دارای ایوانی به خصوص در قسمت های میانی و تالار اصلی در شمال ایوان است که این شیوه از ساخت و ساز در خانه های قدیمی اصفهان هم دیده می شود و یکی از مشهورترین این نمونه ها در کاخ چهل ستون در جبهه ی شرقی کاخ است و به کلی، سادگی اصلی ترین عنصری است که در تمام بناهای این دوران دیده می شود.

زمانی که این خانه ی تاریخی دیدنی مرمت شد تصمیم گرفته شد تا کاربری آن عوض شود و از آن به عنوان اقامت گاه سنتی استفاده شود و به همین دلیل سعی شده است تا علیرغم حفظ اصالت و ساختار اصلی این بنا تمام امکاناتی که یک مجتمع رفاهی نیاز دارد هم در آن گنجانده شود البته این اولین بار نیست که سعی می شود تا از یک خانه ی سنتی به عنوان اقامتگاه استفاده شود و قبلا در مورد چند خانه ی تاریخی دیگر هم این اتفاق افتاده است با این حال این اولین بار است که خانه ای تاریخی که مربوط به دوران صفویان است به اقامتگاه سنتی در ایران تبدیل می شود. پنجره هایی با شیشه های رنگارنگ و مبلمان و اثاثیه ی چوبی به آن رنگ و بویی کاملا سنتی داده اند.
این خانه دارای قسمت های مختلفی است که مهمان سرای آن در باغی پرگل و پر میوه واقع شده است و حالا در حال بازسازی است. کار طراحی و بازسازی این بخش را فردی به نام مرتضی بخردی بر عهده دارد و بر این اعتقاد است که عمارت تاریخی بخردی متعلق به فردی منجم در عصر صفویان بوده است، اگر چه این خانه ی تاریخی به اقامتگاهی تبدیل شده است اما افراد زیادی آن را به این نام نمی شناسند و بیشتر شهرت و آوازه ی آن را از افراد دیگر شنیده اند.

عمارت تاریخی بخردی یکی از جاهای دیدنی اصفهان مانند اکثر هتل های دیگر ساعت تحویل اتاق در این هتل ۲ ظهر و ساعت تخلیه ی آن ۱۲ ظهر است. این هتل ۴ اتاق دارد و دسترسی عالی ای به دیگر مناطق و به خصوص به مرکز شهر دارد .

 1 4 عمارت تاریخی بخردی اصفهان

 2 3 عمارت تاریخی بخردی اصفهان

 3 2 عمارت تاریخی بخردی اصفهان

 4 1 عمارت تاریخی بخردی اصفهان

 5 0 عمارت تاریخی بخردی اصفهان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • صبا

    از نظر من اقامت در این اقامتگاه ها خیلی لذت بخشه☺

    ۱۰ آبان, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
    • سید محمد مهدیزاده

      عادیه به نظرم

      ۲۹ آبان, ۱۴۰۰
  • مهرنوش زاده رفيع

    در حال حاضر سه خانه در اصفهان با نام خانه بخردی شناخته می‌شوند که اولی در خیابان ابن سینا و محله سنبلستان قرار دارد و توسط آخرین مالکش مهندس مرتضی بخردی مرمت شده است و در حال حاضر به عنوان اقامتگاه سنتی گردشگران خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دومی هم در سبزه میدان قرار دارد و توسط مهندس بخردی در دست مرمت است و سومی که در چهارباغ پایین و کوچه بحرینی‌ ها قرار دارد و آخرین مالکش سرهنگ بخردی بوده است.

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *