جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

شیرینی یوخه شیراز

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ شهریور ۱۳۹۶

شیرینی یوخه شیراز، از جمله شیرینی‌های محلی و سنتی این شهر است. این شیرینی که با نام کاک نیز معروف می‌باشد، به عنوان خوردنی خوشمزه، پرانرژی و سبک در میان اهالی منطقه شناخته می‌شود. در این مطلب، نحوه پخت شیرینی یوخه شیراز را برای شما بیان می‌کنیم تا شما هم بتوانید در منزل آن را به راحتی تهیه و سرو نمایید.
مواد اولیه:
آب ولرم: ۵۰ میلی‌لیتر.
آرد: ۳۰۰ گرم.
پودر قند: ۱۶۰ گرم.
پودر بادام: ۲/۱ پیمانه.
روغن محلی (حیوانی) یا روغن جامد: ۵۰ گرم.
مایه خمیر فوری: یک قاشق چای‌خوری.
نمک: ۲/۱ قاشق چای‌خوری.
پودر هل: یک قاشق چای‌خوری.
دستورالعمل:
برای شروع کار، ابتدا مایه خمیر فوری را به همراه ۵۰ میلی‌لیتر آب ولرم و یک قاشق سوپ خوری پودر قند در ظرفی مخلوط نمایید. سپس، در ظرف را بسته و اجازه دهید تا ۱۰ دقیقه در دمای محیط مانده و پف کند. در این حین، روغن را آب کرده و آن را به ظرف دیگری منتقل و صبر کنید تا کاملاٌ خنک شود. یک عدد تخم‌مرغ را همراه با نمک در کاسه‌ای مخلوط کرده و کاملاٌ بزنید. سپس، آن را به روغن اضافه کنید. بعد، مایه خمیر آماده شده را به تدریج به این مخلوط افزوده و همچنان هم‌ زدن را ادامه دهید. در مرحله بعد، آرد را اضافه کرده و آن‌قدر هم بزنید که خمیر یکدست و لطیفی بدست بیاید. تا جایی که به هیچ‌وجه چسبندگی نداشته باشد. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خمیر را ورز داده و روی آن را پارچه‌ای انداخته و به مدت ۲ ساعت استراحتش بدهید. در صورت شل و چسبنده بودن خمیر، می‌توانید کمی آرد به آن اضافه کنید. در مرحله بعد، خمیر حاضر شده را لوله کرده و در اندازه‌های مساوی چانه کنید. سپس، چانه‌ها را با کمک وردنه باز کرده و به وسیله وردنه ظریف‌تری کاملاٌ نازکشان کنید. ورقه‌های نازک خمیر را در ماهی‌تابه نسبتاٌ بزرگی انداخته و هر دو طرف آن را کمی روی شعله اجاق بپزید. قبل از خنک شدن، آن‌ها را روی تخته کار پهن کرده و رویشان از مخلوط پودر قند، پودر بادام و هل بپاشید. بعد، ورقه‌ها را با حوصله و دقت لوله کرده و رویشان را با فشار کم وردنه بکشید. در انتها، در فاصله‌های ۳ سانتی‌متری و اریب مانند برش بزنید. سپس در ظرف مورد نظر چیده و همراه با چای میل نمایید.
لازم به ذکر است که شیرینی یوخه شیراز، در استان کرمانشاه نیز تهیه شده و از سوغاتی‌های معروف این منطقه به شمار می‌رود. در حقیقت، بیشتر از ۳۰ سال است که پخت این شیرینی خوشمزه در این خطه از کشور رایج می‌باشد. شیرینی یوخه، در استان قزوین نیز به همین نام طبخ شده و از شیرینی‌های سنتی آن به شمار می‌رود.

شیرینی یوخه شیراز 1 شیرینی یوخه شیراز

شیرینی یوخه شیراز 2 شیرینی یوخه شیراز

شیرینی یوخه شیراز 3 شیرینی یوخه شیراز

شیرینی یوخه شیراز 4 شیرینی یوخه شیراز

شیرینی یوخه شیراز شیرینی یوخه شیراز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 18 میانگین: 4.2]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • علیرضا بذرافکن

    سلام
    کاکو یوخه به نظر من فقط باید گتک باشه ,اگر که خورده باشین یوخه گتک کلفت تر از بقیه یوخه هاهست.بهترین یوخه پزی شیراز هم تو محله درب شیخه که از قبل انقلاب مامان بزرگم اینا ازش خرید میکردن.

    ۱۵ فروردین, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    یوخه شیرینی مورد علاقه شیرازی هاست و مغازه های یوخه پزی زیادی در سطح شهر وجود داره که میتونید یوخه تازه تهیه کنید

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • علی طاهرخانچی

    شیرینی یوخه شیرینی بسیار جالب و خوشمزه ای اسات حتما امتحان کنید .

    ۲۰ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    ما همیشه شیرینی یوخه رو ب عنوان سوغات ب اصفهان میبریم ، آردی و خیلی شیرینه ، ممنونم از اینکه طرز تهیه اش رو گذاشتین

    ۲۸ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • میسا فرحان

      سلام.یوخه پزی سبوح تو خیابان سفیر شیراز رو حتما امتحان کنید خیلی خوشمزه است و روزانه پخت میکنند

      ۲۷ خرداد, ۱۳۹۹

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *