جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

شهر یری مشگین شهر

تاریخ بروزرسانی :
۷ مرداد ۱۳۹۹

شهر یری مشگین شهر در اصل  یک محوطه باستانی در شهرستان مشگین‌شهر از شهرهای استان اردبیل ایران و از توابع روستای ارجقا می باشد.شهر یری یک مجموعه‌ ارزشمند تاریخی است که در روستای پیر آزمیان در ۵۰ کیلومتری اردبیل و ۳۰ کیلومتری مشکین شهر واقع شده است. این محوطه‌ تاریخی بسیار جذاب و دیدنی، در عصر برنز و عصر آهن ساخته شده است. باستان شناسان مهم و متعددی از شهر یری بازدید کرده‌اند. نخستین بار گروه بریتانیایی چالرز برنی در سال ۱۳۵۶ هجری شمسی در این منطقه به کاوش پرداختند.

شهر یری در اردبیل شهر یری مشگین شهر

چارلز برنی، تاریخ اکثریت گورهای این محل را هزاره‌ی دوم و اول قبل از میلاد می دانست و حتی پیش‌بینی می‌کرد که این تاریخ به هزار سال قبل‌تر، یعنی هزاره‌ی سوم قبل از میلاد هم برسد. با این حال به این دلیل که نتوانست آثاری از سکونت عصر برنز را شناسایی کند بر این نظریه اصراری نورزید تا این که در کاوش‌هایی که توسط هیئت دکتر نوبری در آذر ۱۳۸۲ انجام شد، اشیای با ارزشی از داخل گورها به دست آمد که در حال حاضر در موزه باستان‌شناسی خلخال نگهداری می‌شوند و این نظریه را تایید می‌کنند.

شهریئری دارای سنگ های ‌برافراشته و سنگ نگاره های زیادی است که با گذشت زمان فرسوده شده و سبب شده آسیب زیادی به این بازماندهای باستانی وارد شود به طوری که در گردباد سال۱۳۹۰ باعث تخریب و ویرانی بخش زیادی از محوطه مورد نظر شد. وجود ۲۸۰ قطعه سنگ‌ افراشت باستانی که قدمت آن به بیش از ۸ هزار سال پ. م. می رسد توجه محققان را بیش از پیش به خود جلب کرده است.

محوطه باستانی شهریئری به سه بخش تشکیل شده که بخش اول شهر که جای زندگی و در کنار رودخانه قره سو قرار دارد، بخش دوم؛ قله که بخش نظامی و نگهبانی از شهر که دیواری تا حدود سه کیلومتر و خشکه چینی بوده و بخش سوم معبد که جایی برای عبادت و نیایش شناسایی شده است.در قسمت پایین معبدغاری هست که به عنوان آب انبار چشمه و حمام مورد استفاده قرار می‌گرفته و دروازه‌هایی نیز وجود دارد که دروازه ورود به معبد است و اگر کسی قصد عبادت داشت باید خودش را در غار تمیز کرده و از زیر دروازه رد می‌شد و به معبد می‌رفت.

شهر یری در اردبیل2 شهر یری مشگین شهر

از مهمترین اشیای باستانی کشف شده در شهریری می‌توانیم به سفال‌های نقش سبدی و سنگ آبسیدین (مخصوص برش شیشه) اشاره کنیم. این مساله می‌تواند گواه خوبی بر موضوع ارتباط فرهنگی و تجاری بین این منطقه با قفقاز و آناتولی در دوره کالکولتیک یا همان عصر مس و سنگ باشد. علاوه بر این در سال ۱۳۸۴ بقایایی از سفال، مفرغ و نقوش انسانی در منطقه شهریری دیده شد که به عقیده باستان‌شناسان، این اشیا نذوراتی هستند که مردم به معبد یئری پیشکش می‌کردند.
قدمت دژ و معبد این محوطه تاریخی متعلق به هزار و ۴۵۰ سال پیش از میلاد بوده و آثار به دست آمده از محدوده قوشاتپه نیز گویای تعلق به هزاره هفتم قبل از میلاد است.
منطقه ای که قدمت آن به دوره نوسنگی و مس سنگی، مفرغ و نیز اوایل عصرآهن می رسد. ارتفاع این سنگ های برافراشته با تفاوت در اندازه آن بین ۷۰ تا ۳۶۰ سانتی ‌متر است و نکته مهم و جالب تر آن اینکه این سنگ های برافراشته به شکل انسان است و چهره انسان بر روی آن ها نقش شده است. این نقش ها و حکاکی های سنگی شکل انسان های دست به سینه را نشان می دهد که بیشترشان دهان ندارند!
چون همه سنگها کمربند با شمشیر دارند نشاندهنده این واقعیت است که در آن دوره وظیفه زنها صرفا خانه داری و مواظبت از بچه نبوده و به همراه مردها،دوشادوش در حال نبرد و مبارزه بودند.بخاطر معبد بودن این محل، هیچکدام از سنگها دهان ندارند و اعتقاد داشتند هیچکس حق صحبت در نیایشگاه را ندارد بجز یک سنگ(نفر).تنها سنگ افراشته ای که دهان دارد و خودش هم زن است که احتمالا بعنوان روحانی حق صحبت داشت.سنگی که دو خط زیر سرش موجود است و آن نشانه داشتن دهن می باشد.

شهر یری در اردبیل4 شهر یری مشگین شهر
این زن برعکس سایر مجسمه‌ها، دهان دارد. برخی از افراد و محلی‌ها معتقدند این زن به واسطه نوعی مشروعیت دینی یا قانونی به عنوان عابد یا سخنگو به این شکل حکاکی شده و برخی دیگر چنین می‌گویند که زنان در تاریخ آن دوران از منزلت بالایی برخوردار بوده‌اند و این سنگ افراشته با مضمون احترام به زنان این‌گونه ساخته شده است.
کاوش ها و تحقیقات انجام شده بر روی قبرهای عصر آهن و سفال‌های به دست آمده از این منطقه که به دوره کالکولتیک مربوط می شود قدمت آن را به عصر آهن می رساند. سفال های یافته شده از این نقطه شبیه سفال های منطقه باستانی دالما و حاجی فیروز هستند که این مساله قدمت و پیشینه سکونت انسان در استان اردبیل را به دوره مس و سنگ می رساند و همین آثار به دست آمده این نکته را تایید می کند. بعضی از این سفال ها منقوش و بعضی طرح سبدی شکل دارند. البته چند قطعه سفال دو لایه هم از این منطقه در کشفیات باستان شناسان به دست آمده که محققان معتقدند لایه دوم سفال جنبه ترمیمی برای قسمت‌های شکسته ظروف سفالی داشته است.
در این محوطه گورستانی به چشم می‌خورد که طول برخی از قبرهایش تا شش و نیم متر می‌رسد. نشانه‌های به دست آمده از این قبرها، حاکی از آن هستند که افراد آن زمان به زندگی بعد از مرگ اعتقاد داشته‌اند و همراه با مرده‌هایشان ابزار و لوازم زندگی و حتی آب و غذا نیز دفن می‌کرده‌اند تا اسباب زندگی بعد از مرگ را فراهم کنند.
چیدمان سنگ افراشته های معبد دقیقا مطابق با ستارگان خوشه پروین می باشد.عکس ناسا از وضعیت قرار گیری ستارگان خوشه پروین در آسمان ، با فرم قرار گیری سنگ افراشته ها را باهم مطالعه کردند و اینطور نتیجه گرفتند که مردمان آن عصر،آشنائی کامل با علم نجوم و ستاره شناسی داشتند.
در فروردین ۱۳۹۰ گردباد باعث ویرانی بخشی از این محوطه شد.که دولت جمهوری اسلامی هیچ گونه حمایتی جهت حفظ این آثار ارزشمند، نداشته است.این شهر به شماره ۶۱۶۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
فصل بهار و تابستان بهترین فرصت برای سفر به اردبیل و استان‌های آذربایجان شرقی و غربی است. آب و هوای این منطقه از ایران در این فصل بسیار عالی و دلپذیر است.

شهر یری در اردبیل3 شهر یری مشگین شهر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *