رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ آبان ۱۳۹۷

سه اثر صنایع دستی سیستان و بلوچستان نشان یونسکو گرفتند

اشتراک گذاری

علیرضا جلالزایی یکشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا این آثار را شامل خامه دوزی مریم قادری، سوزن دوزی فرنگیس جمال زهی و سوزن دوزی گل بی بی جمال زهی عنوان کرد.
وی ادامه داد: سوزن دوزی، خامه دوزی، سفال کلپورگان، سواس و پریوار دوزی از جمله مهمترین آثار صنایع دستی سیستان و بلوچستان هستند که با توجه به برخورداری از کیفیت، ترکیب رنگ، نحوه تولید، خلاقیت و نوآوری موفق به کسب نشان ملی مرغوبیت شدند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: سیستان و بلوچستان جزو استان های نخست کشور در زمینه تولید صنایع دستی است.
جلالزایی راه اندازی سایت فروش صنایع دستی استان برای فروش آثار دست مردان و زنان هنرمند این دیار در داخل و خارج از کشور و بازارچه دائمی صنایع دستی را از جمله برنامه های امسال این نهاد عنوان کرد.
به گزارش ایرنا تاریخچه صنایع دستی در سیستان و بلوچستان همچون دیگر مناطق ایران به گذشته های دور بر می گردد به طوری که بر اساس مشاهدات باستان شناسان نخستین شواهد دست ساخته ها در این استان را می توان ابزار سنگی ساخته شده توسط انسان در منطقه لادیز مربوط به دوره پارینه سنگی دانست اما آن چیزی که به صورت متداول به عنوان صنایع دستی عموم مردم می شناسند به سایت های باستان شناسی استان نظیر شهر سوخته با آثاری همچون حصیر بافی، پارچه بافی و ابزار چوبی با قدمت پنج هزار ساله بر می گردد.
استان سیستان و بلوچستان با ۱۹ شهرستان زاهدان، زابل، هیرمند، زهک، هامون، نیمروز، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب سوران، مهرستان، ایرانشهر، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، کنارک و چابهار و داشتن صدها اثر باستانی، تاریخی، فرهنگی و مکان های تفریحی و دیدنی، سواحل زیبا، بازارهای متعدد با کالاهای داخلی و خارجی، منطقه آزاد و کوه سرافراز تفتان و از همه مهمتر مردمی مهربان و میهمان نواز همواره چشم انتظار مسافران و گردشگران است.

صنایع دستی سیستان و بلوچستان  سه اثر صنایع دستی سیستان و بلوچستان نشان یونسکو گرفتند

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *