جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سفر به ازبکستان در نوروز ۹۷

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ دی ۱۳۹۶

سمرقند و بخارا یکی از بهترین مقاصد نوروزی ایرانیان

ازبکستان بخشی از سرزمین فرارود یا همان ماوراالنهر است که میان دو رود آمودریا و جیحون قرار دارد.
تور ازبکستان نوروز ۹۷ فرصتی است برای دیدن ” ایران فرهنگی”
ازبکستان کشوری است که زبان رسمی آن فارسی نیست اما مردم در برخی از شهرهای آن فارسی حرف می زنند ؛ ازبکستان در روزگاری نه چندان دور به سرزمین ایران تعلق داشت و تور ازبکستان، سفری هیجان انگیز خواهد بود .وقتی در کوچه های سمرقند و بخارا قدم می زنی فکر می کنی برگشته ای به ایران ۱۰۰ سال پیش. البته مردم آنجا از ما خیلی آرام تر و با حوصله تر اند. با موسیقی عجین اند و از هر فرصتی برای رقص و طرب استفاده می کنند. در تور ازبکستان احساس می کنیم به خانه عموزاده هایمان رفته ایم. همه چیز برایمان آشنا بود: بناها، غذاها، چهره ها و از همه مهمتر کلمه ها. زبان اول مردم ازبکستان ازبکی است، در تاشکند بیشتر مردم علاوه بر ازبکی روسی هم صحبت می کنند.
در تور ازبکستان برای دیدار عموزاده های همزبانمان می توانید از آژآنس ژیوار که متخصص تورهای فرهنگی است کمک بگیرید.
تاشکند پایتخت ازبکستان است نام دیگر تاشکند؛ چاچ در ادبیات فارسی و مخصوصا در شاهنامه فردوسی به کرات دیده می‌شود؛ « بر او راست چپ کرد و خم کرد راست/خروش از خم چرخ “چاچی” بخواست ». مجموعه حضرت امام که در سال ۲۰۰۷ و به مناسبت انتخاب تاشکند به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام بازسازی و مرمت شد، مجموعه ای مذهبی است و شامل چند مسجد، مقبره، کتابخانه و مدرسه دینی است. در این مجموعه اداره مسلمانان ازبکستان، مدرسه براق‌خان (متعلق به قرن شانزدهم میلادی)، کتابخانه اداره مسلمانان و مقبره قفال‌چاچی قرار دارد.
در سمرقند و مخصوصا بخارا زبان دوم، فارسی است. البته خود ازبک ها به فارسی می گویند تاجیکی. تا که می فهمند شما فارسی حرف می زنیم با هیجان می پرسند: “تاجیکی گپ می زنی؟”

ازبکستان سفر به ازبکستان در نوروز 97
سمرقند دومین شهر بزرگ ازبکستان و از از مراکز مهم مردم تاجیک در آسیای میانه است. در سال ۲۰۰۱، یونسکو این شهر باستانی را در فهرست میراث فرهنگی جهان قرار داد.
بخارا از کهن ‌ترین شهرهای فرارود است که خود شهر بیش از ۲۵۰۰ سال پیشینه دارد ولی پیشینه ماندن انسان‌ها در محلی که این شهر بر آن بنا شده به هزاره دوم پیش از میلاد می‌رسد. بخارا در کنار جاده ابریشم قرار گرفته و کامل‌ترین نمونه یک شهر سده‌های میانه در منطقه آسیای مرکزی به شمار می‌رود که نمای تاریخی باستانی آن تا اندازه زیادی دست‌نخورده مانده‌است. از مهمترین بناهای تاریخی واقع در آن مزار امیر اسماعیل سامانی که از شاهکارهای معماری مسلمانان در سده دهم میلادی به شمار می‌رود و شمار زیادی مدرسه متعلق به سده هفدهم میلادی است. هسته تاریخی مرکزی بخارا در فهرست میراث تاریخی جهانی بشر یونسکو به ثبت رسیده‌است. قیمت تور ازبکستان نسبت به ترکیه و دبی گران تر است اما می توانید با انتخاب هتل های سه ستاره سنتی قیمت سفر خود را کم کنید.
سامانیان که می‌خواستند امپراتوری ساسانی را زنده کنند در اندیشه تبدیل بخارا به تیسفونی دیگر بودند. از این رو بود که به پیشگامی اسماعیل سامانی کوشیدند تا بخارا را پایگاه زبان، هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی سازند. در همین دوران بود که سمرقند نیز رفته رفته به جایگاه باارزشی در هنر و ادبیات ایران زمین دگرش یافت. به گونه ای که حافظ شیرازی در شیراز آن را چنین گرامی می دارد:
اگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل ما را / به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را

ازبکستان 1 سفر به ازبکستان در نوروز 97

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد