جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ریگ میش مست سمنان

تاریخ بروزرسانی :
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

ریگ میش مست، که به چاه میش مست هم شناخته می شود؛ در جنوب غربی استان سمنان و در شمال غربی منطقه تحت حفاظت پارک ملی کویر واقع شده است. به دلیل وجود زمینهای رسی مرطوب و باتلاقی، این منطقه باوجود نزدیکی به مراکز تمدن از جمله شهرستان های گرمسار و ورامین بسیار بکر و ناشناخته باقی مانده است.ریگ میش مست، از شمال به باتلاقهای رودخانه ورگی و کوه گوگرد، از جنوب به ارتفاعات نخجیر، از شرق به پلایای کویر مرکزی و اختصاصا شمال غربی ریگ جن و از شرق به باتلاقهای نمکی حد فاصل سیاه کوه (دشت سیاه کوه) محدود است.

گیاهان مهم این منطقه عبارتند از: تاغ، سبط، انواع شورها، اشنان، قیچ، درمنه، گون، کاروانکش، خارشتر، اسپند، جارو، شیرخشت، بادام وحشی، اسکنبیل و … در مقایسه با سیار ریگزارهای ایران منطقه دارای پوشش گیاهی بسیار ضعیف است.
حیوانات منطقه؛ پستانداران:
به ترتیب فراوانی عبارتند از خرگوش، روباه شنی، کاراکال، گربه شنی، گربه وحشی، یوزپلنگ آسیایی که نادرترین گونه و سمبل حیات وحش کشور می باشد.
پرندگان:
از پرندگان بومی منطقه می توان کبک، تیهو، باقرقره، هوبره، زاغ بور، چکاوک کاکلی، چکاوک خاکی، سارگپه، دلیجه، شاهین و شاه بوف را نام برد.
خزندگان:
افعی شاخدار، افعی جعفری ، شترمار، تیرمار، بزمجه، انواع آگاما و جکو

ریگزار گستره ای مدور مانند به قطر ۱۰ کیلومتر را داراست. ارتفاعات تل ماسه ها به ندرت از ۳۰ متر تجاوز می کند و با حرکت به سمت شمال بر این ارتفاع افزوده می شود. جهت خط الراس ماسه ها شمالی جنوبی و تا حدودی متمایل به سمت شمال شرق است. وجود رطوبت نسبی بالا در این منطقه به دلیل وجود باتلاقهای نمکی دایمی در شمال و همچنین وجود ارتفاعات نخجیر در جنوب که تامین کننده ذرات تشکیل دهنده این ریگزار است از عمده دلایل تشکیل آن در این منطقه است. ارتفاع ریگزار در مناطق شمالی و مجاورت زمینهای پف کرده کویری در حدود ۷۵۰ متر است که با حرکت به سمت جنوب این ارتفاع تا ۸۵۰ در مجاورت دامنه های ارتفاعات نخجیر افزایش می یابد.

میش مست دارای زمستانهای معتدل و تابستانهای گرم است. درجه حرارت منطقه بین حداقل ۵- درجه و حداکثر ۵۰ درجه سانتیگراد در نوسان است. فصل بارندگی از آبان ماه تا اردیبهشت بوده و در دو ماه سال یعنی دی و بهمن ماه گاهی اوقات بارش بصورت برف است.

ریگزار از نظر موقعیت جغرافیایی نزدیکترین ماسه زار به تهران را تشکیل داده است. دسترسی به این منطقه به دلیل وجود سرزمینهای مرطوب رسی در شمال، شرق و غرب با دشواری و در فصول مشخصی از سال مقدور است.

مسیر خودروی شخصی برای دسترسی به این منطقه می توان از جاده معدن کوه گوگرد استفاده کرد که نیاز به عبور از عرض رودخانه ورگی را دارد. ریگزار در فاصله ۸ کیلومتری جنوب کوه گوگرد قرار دارد.
همچنین مسیری از داخل پارک ملی کویر به سمت ریگ میش مست منشعب می شود که مورد استفاده محیط بانان پارک قرار می گیرد.
از سمت چشمه ملک آباد نیز در داخل محدوده پارک مسیری به سمت شمال جدا می شود که در نزدکی ریگزار منشعب شده و به قسمتهای جنوبی ریگزار منتهی می شود.
جدیدا در منطقه ریگ جن جاده ای خاکی با کاربری نا مشخص احداث شده که پس از عبور از نواحی شمالی ریگ جن و دشت نخجیر به ریگ میش مست و پارک ملی کویر منتهی می شود.

آدرس : سمنان – شمال غربی پارک ملی کویر

ریگ میش مست 1 ریگ میش مست سمنان
ریگ میش مست 2 ریگ میش مست سمنان
ریگ میش مست 3 ریگ میش مست سمنان

منبع : بزنیم بیرون

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *