جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای واوسر مازندران

تاریخ بروزرسانی :
۳۱ شهریور ۱۳۹۷

روستای واوسر از جاهای دیدنی مازندران در بخش چهاردانگه شهرستان ساری با فاصله ۱۲۵ کیلومتری مرکزاستان  و در فاصله ۹۵ کیلومتری استان سمنان واقع شده است .

“علت شکل گیری روستا”
حدود ۳۰ سال پیش که مردم روستای واوسر از جاهای دیدنی مازندران قدیم به دلیل مشکلات موجود ان دوره ( عدم اب شرب مورد نیاز، و جاده ارتباطی مناسب ، و فضای مناسب جهت گسترش ساخت و سازها و …. از روستای واوسر مهاجرت کرده ودر دومنطقه از محدوده جغرافیا این روستا ساکن شدند و روستا هایی بنام میر افضل و واوسر نوشکل گرفت .

“معرفی دشت سر بیشه”
روستای واوسر از جاهای دیدنی مازندران در قسمتی از زمینهای معروف به سربیشه که حدود ۱۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی وجود دارد واقع شده است که از شمال به زمین های کشاورزی “پی تول” و “پی خانی” و “هلی چالک” و از طرف جنوب به تپه های ” کال تک” و از طرف شرق به “تپه معدن” و زمینهای کشاورزی سربیشه و از طرف غرب وصل به “جنگلهای زیبای منطقه ی نرم آب محدود می شود.

 3 2 800x510 روستای واوسر مازندران

“وجه تسمیه این روستا با چشمه ی موجود”
وجه تسمیه روستای واوسر مازندران بدین شرح (بقول بزرگان ) می باشد. قبل از تشکیل این روستا چشمه ی موجود درروستای میرافضل معروفیت داشته است. وجه تسمیه ی این چشمه و این روستا با هم مرتبط اند. در قدیم ترها در مکان فعلی روستا فقط یک باب مسجد به صورت ایوان مانند و رو باز و یک اتاقک کوچک متعلق به مرحوم حاج سلطانعلی محمدی و یک حلقه چشمه وجود داشته است

“علت پیدایش چشمه”
در پیدایش این چشمه چنین می گویند که : شش تن از فرزندان میر عمادالدین از نسل امام موسی الکاظم (ع) بنام های میرجبرئیل ، میر اسرافیل ، میرعزرائیل ، میرمیکائیل ، میرقوام الدین و میر افضل (نقل از تاریخ مازندران جلد دوم تالیف اسماعیل مهجوری چاپ ۱۳۴۵) از این مکان در حال عبور بودند که به آب احتیاج پیدا می کنند و با سعی و تلاش و کرامت آقا میر افضل این چشمه جاری می گردد که از همان زمان (حدود شاید ۷۵۰سال پیش ) این چشمه بدین اسم مشهور می شود و مورد استفاده رهگذران و اهالی منطقه به ویژه ساکنان واوسر قرار می گیرد و در نزد اهالی منطقه واطراف، این چشمه و آبش بسیار مورد احترام و اهمییت بوده و می باشد. بعدها در کنار این چشمه مسجدی بنا شد و کم کم بعدازچندی پیش با مهاجرت اهالی واوسر قدیم به این مکان و با جدییت و تلاش بی وقفه از سال۱۳۶۰ بناها و ساختمان های جدید احداث شد، که روستایی بنام میر افضل ایجادگردیده است. بقعه و مزار شریف آقا میر افضل هم اکنون در روستای تیله بن زیارتگاه عام وخاص می باشد.روستای میر افضل در حال حاضر از بهترین روستای منطقه از نظرآب و هوا، دسترسی به جاده اسفالته(سمنان ،ساری ،دامغان)بیابان وسیع با گلهای زیبا، نزدیکی به جنگل ، آب آشامیدنی سالم از کوه های چهارنو دارای زمین ورزشی، امکانات مخابراتی ،زمین های کشاورزی بسیار مرغوب، چشم انداز بسیار وسیع به کوههای اطراف ،دماوند، شاهدژ، چهارنو،نمازکوه، سفیدکوه، جقرکوه و … دارد که در این موارد از دیگر روستاها منطقه ممتاز تر است. روستای میر افضل مورد اقبال بعضی از غریبه ها قرار گرفته که در فصل تابستان مدتی ساکن می شوند از نکات جالب توجه دیگر، ساختمان بسیار زیبا و شیک در قسمت غرب این روستا که متعلق به آقای مشمولی یکی از واوسریهای مقیم تهران می باشد که کمک های زیادی به این روستا نموده است. هم اکنون بنای مسجدی بزرگ از طرفاهالی میر افضل درحال ساخت و ساز است آب این روستا از کوه چهار نو (چشمه اسبه اوک) واز کوههای هلی چا ل (چشمه گا ل تگ ) با همت و جدییت اهالی و کمک مالی دولتی و افراد خیرمثل آقای مشمولی در سال ۱۳۸۰ به پایان رسیده است. و آبرسانی مجدد جهت جبران کمبود آب شرب مصرفی با افزایش جمعیت از چشمه (نهرو) درنیمه دوم سال ۱۳۹۲ اجرا و مورد بهره برداری قرار گرفت این روستا از نظر مدیریتی با نمایندگان محل (شورای اسلامی ) اداره می گردد .و قوانین مربوط به آب و راههای داخلی و ساخت و سازاز طرف نمایندگان با استقبال اهالی بخوبی انجام می گردد. اغلب ساکنین این روستا مهاجران بومی می باشند که در فصل بهار، تابستان تا اواسط پاییز سکونت دارند و در فصل زمستان به شهرهای مازندران و سمنان تهران و مشهد می روند. لازم به ذکر است که عده ای از ساکنان این روستا غیر بومی از تهران سمنان ، مهدیشر، دامغان ، و مازندران می باشند.

 2 1 800x525 روستای واوسر مازندران

محصولات کشاورزی و باغی
درفصل بهار کشاورزی و دام داری کار اصلی مردم است محصولات اغلب زمینهای تحت کشت به صورت دیم می باشد که عمده محصولات جو، گندم ، و عدس که کاشت انها با تراکتور و برداشت عدس به صورت دستی و جو ، گندم با کمباین صورت می پذیردولی در باغچه های منازل نیز سیب زمینی،نخود ،توت فرنگی ، و درختانی چون گردو، و سیب از متداولترین انهاست .درفصل زمستان یک نفر بعنوان نگهبان از طرف اهالی روستا تعیین می شود و این شخص در فصل زمستان تا اواخر فروردین مسئولیت حفظ وحراست این روستا را بعهده دارد.البته درچندسال اخیر خانوارهای دیگری نیز زمستانها در این روستا ساکن هستند جمعیت روستای میر افضل در سال۱۳۸۸ حدود ۳۵ خانوارو در سال ۱۳۹۲ ۸۰ خانوار اعلام گردید.

 1 0 800x600 روستای واوسر مازندران

“معرفی چند منطقه ی معروف زیبا در اطراف روستای میرافضل”
۱-چشمه ی پی خانی و زمین های بسیار زیبا و وسیع کشاورزی اطراف در شمال و شمال شرقی و شرق مانند. ولحه ، پی تول ، زرشکستان ، ترکچال ، بزورین

۲- معدن قدیمی سرب در شرق روستا

۳- تپه ی کال تک و میر زامون تپه و قراول تپه در جنوب روستا

۴- جنگل صلواتگاه و مس چال در غرب روستا

منبع : واوسر نیوز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • بهاره

    به جرات زيباترين و جادويي ترين آسمان با مه زيبا كه آرام آرام طبيعت را در برمي گيرد را داراست ، مير افضل زيبا با آب و هوايي عالي ، نوازشگر هر گردشگري است ، همه جاي ايران سراي من است ….

    ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • شاه چراغ

    روستایی بی نظیروزیبا با آب وهوای عالی چشمه ی آب شیرین و گوارا.غروب های به یاد ماندنی با طبیعتی مه گرفته.از ویژگیهای این روستاست.

    ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • فولادی

    یک قطعه از بهشت

    ۷ آبان, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفیع

    اینجا اگر طبیعت گرد باشید حتما توصیه می کنم از دست ندید فوق العاده است

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    واقعا بهشته روستا نيست وچشمه هاي زيباي ناب و ديدني كه داره يكي از روستا هاي بكر و البته ديدني است

    ۲۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    بیشتر شغل مردم این روستا کشاورزی هستش، طبیعت بکری داره اگه به این روستا سفر کردیم حتماً یک شب اقامت داشته باشید تجربه به یادماندنی میشه. میتونید عدس گندم و جو ازشون بخرید چون بیشترین محصولاتو کشت می‌کنند

    ۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    تعداد زیادی از ساکنان این روستا غیر بومی هستند

    ۲۵ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد