جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای ناو تالش

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ آبان ۱۳۹۷

روستاهایی که بافت قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده باشند و طبیعت زیبا و پرباری هم داشته باشند، مقصدی جذاب برای سفرهای شهروندانی خواهندبود که از شلوغی و آلودگی شهرها خسته شده اند و آرامش را در این گونه سفرها می جویند.
منطقه جنگلی تالش در استان گیلان، که از یک سو به سواحل دریای خزر متصل است و از سویی دیگر به کوه ها و قله های استان اردبیل، دارای روستاهای خلوت و دنجی است که بسیاری از آن ها برای علاقه مندان به روستاگردی مناسب هستند.
روستای «ناو» در مجاورت جاده قدیم اسالم به خلخال واقع شده که هوای شرجی سواحل تالش را ندارد و در شهریورماه، از سوی سرمای کوهستان هم در آن خبری نیست. البته اگر خوش اقبال هم باشید هوای مه آلود را هم در همین فصل در آن جا تجربه می کنید. این روستا علاوه بر طبیعت جذاب و دوست داشتنی اش، بافت و معماری بومی و اصیلی هم دارد که می تواند برای مسافرانش جالب باشد. در یک سفر دو یا سه روزه به این روستا، سبک متفاوتی از سفرهای روستایی را امتحان خواهیدکرد.

روستای ناو تالش روستای ناو تالش

در جنگل های تالش

در شهرستان تالش در غرب گیلان، می توان ده ها روستا و منطقه ییلاقی پیدا کرد که در سراسر ایران کم نظیرند. روستای ناو یکی از این روستاهاست که در میانه جاده اسالم به خلخال قرار دارد. ناو تا شهر اسالم حدود ۲۵ کیلومتر راه دارد.

کجا بمانیم؟ اقامت روستایی

تعدادی از اهالی روستای ناو پایین، خانه های خود را به طبیعت گردها و کوهنوردها اجاره می دهند. ضمن این که می توانید در طبیعت هم چادر بزنید و با رعایت موارد ایمنی، شب را به صبح برسانید. برای اقامت، ترجیحا از روستا یا مرکز پرورش ماهی دور نشوید.
روستای ناو تالش 1 روستای ناو تالش

چطور برسیم؛ در مرز دو استان

روستای ناو در اواسط جاده قدیم اسالم به خلخال واقع شده است و از هر دو استان گیلان و اردبیل می توان به آن رسید.

اگر می خواهید شروع مسیرتان از اسالم باشد راه بهترین هم دارد، در استان گیلان وارد جاده آستارا شوید و تقریبا ۱۰ کیلومتر قبل از تالش (هشتپر) در شهر اسالم، راه خود را جدا کنید و به جاده اسالم- خلخال بروید. اگر هم اهل مسیرهای کوهستانی هستید و می خواهید با خودروی دو دیفرانسیل یا نیسان های محلی سفر کنید، می توانید از مسیر رنجان- سرچم- اردبیل استفاده کنید و بین سرچم و اردبیل، وارد جاده خلخال شوید تا بعد از عبور از این شهر، خود را به جاده خلخال به اردبیل برسانید. فاصله تهران تا اسالم ۴۱۰ کیلومتر و تهران تا خلخال ۵۳۵ کیلومتر است.

کجا بگردیم؛ جنگل های بکر

در سفرتان به روستای ناو وارد جاده ای شوسه اما ماشین رو می شوید و لذت قدم زنی در جنگل های خنک گیلان را تجربه خواهید کرد.
بهتر است برای این سفر یک خودروی دو دیفرانسیل داشته باشید.

روستای ناو تالش 2 روستای ناو تالش

از اسالم تا ناو: در کمربندی شهر اسالم، جاده خلخال را در سمت چپ تان (غرب) خواهیددید و باید وارد آن شوید. حدود ۱۸ کیلومتر در این جاده برانید تا از روستای ابتدایی مسیر یعنی «خرجگیل» و «لاکه تاشون» عبور کنید و سپس یک مسیر فرعی و شوسه در سمت راست تان ببینید. موقعیت این نقطه E48.8072 و N37.6832 است. وارد این جاده شوسه شوید و در این مسیر هم باید ۱۷ کیلومتر برانید تا بعد از روستاهای «دریابن» و «خلیان»، به روستای ناو پایین برسید. کل این مسیر سربالایی است و هرچه بالاتر بروید، از هوای شرجی فاصله گرفته، وارد محیط جنگلی و سپس کوهستانی می شوید.

از خلخال تا ناو: اگر مسیر خلخال را انتخاب می کنید باید با خودروی دو دیفرانسیل یا نیسان بروید یا این که از «اندبیل» به بعد را کوهپیمایی نیم روزه کنید. در شهر خلخال باید وارد خیابان «مظفر» شوید و آن را ادامه دهید تا از شهر خارج شوید و در جاده اندبیل قرار بگیرید؛ اندبیل فاصله کمی با خلخال دارد و چشمه «میرعادل» در آن جا معروف است. درست بعد از اندبیل یک دوراهی می بینید که باید وارد مسیر سمت راست تان شوید و از این جا به بعد است که جاده خاکی و درواقع کوهستانی می شود و باید گردنه را بالا رفته و سپس به پایین سرازیر شوید. از اندبیل ۱۸ کیلومتر که برانید به ناو بالا و سپس ناو پایین می رسید. در این مسیر و قبل از رسیدن به ناو، روستای «کوره رود» را خواهیددید که ییلاق معروفی به نام «خَرَخونی» دارد.

روستای ناو تالش 3 روستای ناو تالش

بافت روستا: روستای ناو در مرز جنگل و کوهستان واقع شده است و حتی در فصل تابستان هم شانس دیدن هوای مه آلود را در آن خواهیدداشت. درختان جنگل های اطراف ناو، قطور و کهنسال هستند و در سایه آن ها می تواند جنگل پیمایی فرح بخشی انجام داد. روستا بافت سنتی خود را حفظ کرده است و این می تواند برای شهرنشینان جذاب باشد. خانه های روستا به صورت کلبه های از هم جدا هستند که اکثرا نمای دورنگ دارند؛ یعنی سفید در بالا و تیره در پایین. روستای ناو بالا عملا خالی از سکنه است ولی در ناو پایین فروشگاه و مسجد سرویس بهداشتی وجود دارد. بسیاری از خانه های ناو تنور دارند و نان خانگی در آن ها پخته می شود.

ابشار ناو: را راهنمایی بلدهای محلی می توانید به دیدن آبشار ۳۰ متری ناو بروید که در مسیر ناو به «دریابن» نزدیک حوضچه پرورش ماهی است و مسیری جنگلی دارد که توصیه می کنیم بدون راهنما به آن جا نروید. اگر ماهی بخرید و با خود ببرید، می توانید در کنار آّبشار، ماهی کبابی بخورید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 7 میانگین: 3.7]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سعید

    واقعا….زیباست نمیشه توصیفش کرد….

    ۳۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • سعید صالحی

    سلام در روستای ناو اقامتگاه برای شب ماندن وجود دارد؟

    ۲۸ مهر, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفیع

    جنگل و رودخانه بکر اینجا رو هیچ جایی ندیدم

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • آرش واعظی

    بی شک می توانم بگویم یکی از روزهای تکرار نشدنی عمرم را در اینجا گذراندم

    ۱۶ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *