جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای عیش آباد مرند

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ فروردین ۱۳۹۷

از روستاهای دیدنی ایران روستاهای عیش آباد مرند است . جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی این روستا بسیار زیاد است .
پیاده روی میان درختانی که گردوهای نورسته دارند و درختان زردآلو و گیلاسی که به بارنشسته اند، و همین طور قدم زدن در کنار رودخانه ی پرآبی که در انتها به یک آبشار خنک منتهی می شود، می تواند خاطره ی یک روز تابستانی گرم را به یادماندنی کند. سف به روستای «عیش آباد» از توابع شهرستان مرند در استان آذربایجان شرقی، چنین حال و هوایی را برای تان رقم خواهد زد. این جا روستایی است کوچک با یک عالم زمین های سرسبز کشاورزی و باغ های میوه، و آن چه آن را از روستاهای همسایه اش متمایز می کند، آبشار پرآبی است که در کنارش قراردارد. این آبشار ۱۵ متری از دل کوهستان «میشو» سرچشمه می گیرد و وقتی از لابه لای صخره ها پایین می ریزد، چشم انداز زیبایی خلق می کند، مخصوصن با آن گیاهان ریزو درشتی که در اطرافش روییده اند. اگر می خواهید این روستای کوهستانی را تماشا کنید، بهتر است سفری یک روزه را به آن جا برنامه ریزی کنید و شب به تبریز یا مرند برگردید. چون عیش آباد امکانات گردشگریِ چندانی ندارد.
چه بخریم؟ هم قیسی هم لواشک بهترین سوغاتی عیش آباد میه هایی مثل سیب، گیلاس و زردآلود است، البته فرآورده های باغی مثل لواشک ترش و انواع قیسی هم دارد که البته متعلق به تابسان سال قبل هستند. اگر خوش شانس باشید، می توانید از خانم های خوش سلیقه ی روستا سبزیجات صحرایی مثل پونه ی تازه یا خشک هم بگیرید.
چه طور برسیم؟ در راه آفتاب گردان رسیدن به روستای عیش آباد کار ساده یی است، باید وارد جاده ی تبریز – صوفیان شوید و حدود ۱۰۰ کیلومتر رانندگی کنید. خودروی شخصی: اگر مبدأ حرکت شما شهرتبریز باشد، ابتدا وارد جاده ی صوفیان شوید و حدود یک ساعت بعد به پمپ بنزین و سه راهی مرند می رسید. حالا وارد جاده ی سمت چپ این پمپ بنزین شوید تا به موازات سد شهیدکلانتری وارد جاده ی ورودی روستاهای «انامق» و «محبوب آباد» شوید، در این مسیر پس از پشت سرگذاشتن جاده های فرعی این روستاها، در سمت چپ جاده باید وارد راه فرعی دیگری شوید که شما را به عیش آباد می رساند. این مسیر فرعی بسیار تماشایی است دامنه های کوه «میشو» در این مسیر با مزارع گل آفتاب گردان پوشیده شده و بسیار تماشایی است. وسایل نقلیه ی عمومی: از تبریز باید تا ترمینال مرند بروید و همان جا و در میدان امام حسین(ع) سوار تاکسی های عیش آباد شوید.
چه می بینیم؟ عیش آباد روستایی آرام و بکر است که بیش تر خانه ها بافت سنتی شان را حفظ کرده اند. روستا: اطراف روستای کوچک عیش آباد زمین های کشاورزی و باغ های میوه ی فراوانی وجود دارد. خانه های روستایی هم کم و بیش شکل سنتی خشت، گل و سنگی شان را حفظ کرده اند. با عبور از جاده نه چندان عریض وسط روستا می توانید تا کنار مسجد روستا و بقالی های کوچک اطرافش بروید و مایحتاج خوراکی خود را تهیه و از سرویس بهداشتی مسجد هم استفاده کنید. در روستا امکان چندانی برای اقامت ندارید، اما می توانید با اجازه ی اهالی در کنار باغ ها یا زمین های کشاورزی شان بساط صبحانه یا ناهار را راه بیندازید. راستی این روستا در تابستان شب های خنکی دارد، پس لباس گرم را فراموش نکنید. آبشار: عیش آباد معروف ترین آبشار این منطقه را دارد. این آبشار که روی بخشی از دامنه ی غربی قله میشو قرار گرفته، حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد، اگر کفش مناسب همراه دارید، حدود دوساعتی باید تا رسیدن به آبشار پیاده روی کنید برای رسیدن به آبشار کافی است، عکس مسیر رودخانه راه بیفتید در مسیر آبشار به یک آبشار دیگر هم برمی خورید که در این فصل عبور از آن چندان سخت نیست. می توانید با احتیاط از روی سنگ های بزرگ درونش رد شوید، اگر هم می ترسید که خیس شوید، باید راه تان را دورتر ک رده و کمی کوهنوردی کنید تا به آبشار اصلی برسید. متاسفانه در سال های اخیر، گردشگران و مسافران آبشار زباله هایی در این منطقه رها کرده اند، اگر به حفظ طبیعت این منطقه علاقه دارید، می توانید بایک کیسه زباله بخش کوچکی از آن ها را جمع کنید.
کجا بمانیم؟ یک روز به یادماندنی سفر به عیش آباد یک روز بیش تر وقت نمی گیرد و می توانید دوباره به تبریز یا مرند برگردید. در مرند سراغ مهمان سرای جهانگردی مرند در کیلومتر ۴ جاده قدیم مرند – تبریز بروید. البته ممکن است بتوانید برای یک شب از روستائیان هم اتاق کرایه کنید.
مردمان این روستا اکثرا کشاورز هستند ویا به دامداری مشغول هستند از کنار روستا رودی میگذردروستا خیلی باصفا وزیباست همه جای روستا درختان گردو دیده میشوند بیشتر باغات روستا را درختان گردو تشکیل داده اند و بعد از آن زردآلو و سیب درختان این روستا را تشکیل می دهند.

IMG 20180417 002111 1 0 روستای عیش آباد مرند

IMG 20180417 002059 1 روستای عیش آباد مرند

IMG 20180417 002108 2 روستای عیش آباد مرند

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 7 میانگین: 2.9]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد