جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای شاهاندشت

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ شهریور ۱۴۰۱

روستای شاهاندشت، روستایی تاریخی است که در بخش بالا لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران قرار دارد. روستای شاهاندشت با قدمتی ۳۵۰۰ ساله یک روستا و دهکده تاریخی و دیدنی است که در شمال ایران قرار دارد. این روستا با دارا بودن ۴ اثر ثبت شده ملی در آثار ملی ایران یکی از روستاهای اکوتوریسم و از روستاهای دیدنی و تاریخی ایران محسوب می‌شود. تکیه شاهاندشت مربوط به دوره قاجار است و یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. آبشار شاهاندشت بزرگترین آبشار استان مازندران است. و یکی از آثار ملی کشور در فهرست آثار ملی ایران است. این آبشار در روستای شاهاندشت واقع در کیلومتر ۹۶ جاده هراز(در ۶۵ کیلومتری شهر آمل) بخش امیری قرار دارد و از سمت جاده نسبت به آن دید وجود دارد. این آبشار پرآب، دائمی و عظیم، درجانب جنوبی جاده و رودخانه هراز باشکوهی وصف‌ناپذیر خودنمائی می‌کند. این آبشار که دارای سه آبشار متعدد است در مجموعه ارتفاعی ۱۸۰ متری دارد.

روستای شاهاندشت1 روستای شاهاندشت

شاهاندشت در واقع از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل است و استان مازندران قرار دارد.شاهاندشت با آبشار و طبیعت معروفش در استان مازندران واقع شده است. آبشار شاهاندشت در در روستای شاهاندشت واقع در کیلومتر ۹۶ جاده هراز(در ۶۵ کیلومتری شهر آمل) بخش امیری قرار دارد و از سمت جاده نسبت به آن دید وجود دارد.

4014 روستای شاهاندشت

جاهای دیدنی روستای شاهاندشت

روستا شاهاندشت با قدمتی ۳۵۰۰ ساله یک روستا و دهکده تاریخی و دیدنی است که در شمال ایران در شهرستان آمل قرار دارد.این روستا با دارا بودن ۴ اثر ثبت شده ملی در آثار ملی ایران یکی از روستاهای اکوتوریسم و از روستاهای دیدنی و تاریخی ایران محسوب می شود.

تکیه شاهاندشت

مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان آمل، بخش لاریجان، روستای شاهاندشت واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۳۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

%name روستای شاهاندشت

برج سی شاهاندشت

مربوط به پیش از اسلام است و در شهرستان آمل، بخش لاریجان، روستای شاهاندشت واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۳۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آبشار شاهاندشت بزرگترین آبشار استان مازندران و دومین آبشار بلند ایران لقب گرفته و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسدیه است. همچنین خوب است بدانید که میوه های شاهاندشت به دلیل کوهستانی بودن آن گیلاس ، آلبالو ، سیب ، گردو ، تمشک ، شاه توت ، گلابی ، زردآلو است.آبشار شاهاندشت پرآب، دائمی و عظیم، درجانب جنوبی جاده و رودخانه هراز باشکوهی وصف‌ناپذیر خودنمائی می‌کند.که از کنار قلعه ملک بهمن بر روی یک‌کوه هرمی شکل مشرف به روستای شاهان‌دشت به پایین میریزد.شدت ریزش شلاق گونه آب از این آبشار پنجاه متری به حدی است که قطرات آب تمامی فضای پایین آبشار را فراگرفته و وجود ابری متراکم از آب مانع از حرکت انسان از کنار آبشار می شود. البته همین امر باعث ایجاد شور و هیجان در گردشگران است. آبشار شاهاندشت به صورت دوپله ای بوده و گیاهان آبزی و خزه ها در میان دیواره های آن دیده می شوند.

روستای شاهاندشت روستای شاهاندشت

قلعه ملک بهمن

یا ملک قلا مربوط به پیش از اسلام است و در شهرستان آمل، بخش لاریجان، روستای شاهدشت واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این قلعه از قلعه‌های عظیم البرز و ایران است که در جاده هراز بخش لاریجان شهرستان آمل و مشرف به قریه شاهاندشت در ۷۵ کیلومتری جنوب آمل قرار دارد این قلعه متعلق به حکام پادوسبانیان است که به رویان، نور، کجور و رستمدار حکومت داشت‌اند. بنای قلعه بر روی صخره‌ای حدود۲۲۰متر بالاتر از سطح اراضی شاهاندشت از لاشه سنگ‌های بزرگ و کوچک و ملات گچ و ساروج ساخته شده که به صورت طبقه طبقه و شامل اتاق‌ها و قسمت‌های مختلف ساختمانی است.

این قلعه به دستور شاه عباس صفوی در ۱۰۰۵ فتح شد.غار الیاس تنگه: غار الیاس تنگه در ۸۵کیلومتری شمال شرق تهران ۷۵کیلومتری جنوب شهرستان امل در روستای شاهاندشت قرار دارد.کاربرد نام غار آس تنگه در محاورت مردم منطقه رایج است .غار در دامنه جنوب غربی دره الیاس تنگه واقع شده است.فاصله بین روستا شاهاندشت تا دهنه غار یک راه خاکی مالرو در حدود ۲کیلومتراست.شرایط استفادهبرای رفتن به کنار این آبشار می بایست ابتدا شیب تند روستای شاهاندشت را طی کرد که مسیری چهار کیلومتری است و از کنار رودخانه و کوه می گذرد.در ابتدای روستا برای پارک اتومبیل مکان مناسبی در نظر گرفته شده است و ادامه مسیر را از میان کوچه باغ ها و خانه های اهالی روستا بایستی پیاده پیمود. این مسیر از کنار یک قبرستان و مسجد قدیمی گذشته و تابلوهای کوچکی شما را به سمت آبشار راهنمایی می کنند. از دو مسیر می توان جهت ادامه راه استفاده کرد یکی مسیر شمالی از بالای روستا که شما را مستقیما به بالای آبشار و منظره روبروی آن میرساند.این مسیر کمی ناهموار بوده و وجود تخته سنگ های بزرگ و شیب تند جایی برای اطراق باقی نگذاشته است و بیشتر جهت بازدید به کار می رود.
خوراکی، کفش مناسب پیاده‌روی که خیس نشود، لباس مناسب و گرم، لباس اضافی برای بعد از خیس شدن، عینک آفتابی یا کلاه لبه‌دار، کوله‌پشتی، قاشق، چنگال و بشقاب، لیوان و بطری آب، غذای سبک و ترجیحاً ساندویچی و …

در بالای آبشار شاهاندشت قلعه ملک بهمن که به قلعه ملکه قلاع یا ملک بهمن مشهور است و نام تاریخی آن قلعه فرشته بوده است، واقع شده و از عظیمترین قلاع کوهستانی البرز ایران است که از سنگ و نوعی ساروج که مخلوطی از شیر و تخم مرغ و نوعی خاک است ساخته شده و استحکام زیادی دارد که قدمت آن به سه هزار سال پیش می رسد.جاذبه های دیگر غار کبوتر کلی و دشت شونا و تخته سنگی و خانه های تاریخی و گلی و همچنین دخمه های سه طاق و امامزاده الیاس و چشمه خوزک و تکیه شاهاندشت از مهمترین جاذبه های دیدنی و گردشگری این روستا است.در طی سال های قبل هم کتیبه های سنگی بسیاری با خط کوفی در این روستا پدیدار شد.این روستا گوشه ای از قدمت چندین هزار ساله آماردها و آمل است.

مسیر پیاده روی برای رفتن به کنار این آبشار می بایست ابتدا شیب تند روستای شاهاندشت را طی کرد که مسیری چهار کیلومتری است و از کنار رودخانه و کوه می گذرد.در ابتدای روستا برای پارک اتومبیل مکان مناسبی در نظر گرفته شده است و ادامه مسیر را از میان کوچه باغ ها و خانه های اهالی روستا بایستی پیاده پیمود. این مسیر از کنار یک قبرستان و مسجد قدیمی گذشته و تابلوهای کوچکی شما را به سمت آبشار راهنمایی می کنند. از دو مسیر می توان جهت ادامه راه استفاده کرد یکی مسیر شمالی از بالای روستا که شما را مستقیما به بالای آبشار و منظره روبروی آن میرساند.این مسیر کمی ناهموار بوده و وجود تخته سنگ های بزرگ و شیب تند جایی برای اطراق باقی نگذاشته است و بیشتر جهت بازدید به کار می رود.

 شاهاندشت2 e1662196500568 روستای شاهاندشت

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهدی نظری

    سلام، تو یه روز سرد زمستونی به این روستا رفتیم که یه ابشار زیبا که دومین ابشار بلند ایران هست و در بالای ابشار هم یه قلعه باستانی واقع شده بود، از جاده هراز از ورودی وانا به سمت روستای شاهان دشت که برید تا ابتدای روستا با ماشین می تونین برین بعد اون حدود یه ربع پیاده روی سبک داره تا ابشار، بسیار زیباست حتما ببینید…

    ۲۲ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد