جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای خور ساوجبلاغ

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ فروردین ۱۴۰۱

روستای خور ساوجبلاغ از روستاهای شهرستان ساوجبلاغ که در ناحیه سردسیری کوهستانهای شمال باختر شهر هشتگرد واقع شده‌است. خور از ناحیه خاور به روستای سیفدارک وفشندو شهرجدیدهشتگرد و از سمت باختر به روستای عرب آبادکوه و شهرک هیو و از سمت شمال به منطقه کوهستانی طالقان و از سمت جنوب به بزرگراه تهران-قزوین و شهر هشتگرد منتهی می‌شود.

خور ساوجبلاغ1 روستای خور ساوجبلاغ
روستای «خور» در نزدیکی شهر هشتگرد قرار دارد و علاوه بر طبیعت زیبا، دارای پیشینه تاریخی هم هست.از دیدنی های این روستا و منطقه اطراف آن می توان به امامزاده سلیمان (ع)، تپه ها و دره دو چنار، امامزاده برچشمه یا زبیده خاتون، برج و باروی قلعه خور و از همه مهم تر، چنار ۸۰۰ ساله اش اشاره کرد.

در ناحیه «زرچه گانی» که به چنارتپه مشهور است، درختان کهنسال و بزرگی از گونه چنار دیده می شود که بسیار زیبا و دیدنی است. در نزدیکی محوطه مسجد جامع نیز چناری ۸۰۰ ساله وجود دارد که به عنوان سندی زنده، از تاریخی بودن منطقه حکایت می کند. بنا به بررسی های انجام شده، یکی از برج های این قلعه تا سال ۱۳۴۰ نیز پابرجا بوده که متاسفانه امروزه بخشی کوچک از آن باقی مانده است.

روستای خور ساوجبلاغ روستای خور ساوجبلاغ

 

مذهب و اماکن مذهبی

مذهب اکثریت اهالی روستای خور، شیعه دوازده امامی است. اهالی روستا، اکثریت مردمانی پایبند به مذهب و تقدس امامان هستند. با این حال رد برخی از رسوم قدیمی و محلی در فرهنگ اهالی، جایگاه خاصی دارد.

امامزاده سلیمان

از نوادگان امام زین العابدین می‌باشد که بقعه این امامزاده در محدودهٔ داخل روستای خور قرار گرفته‌است و قدمت بنای کنونی آن به دوران صفویه بازمی‌گردد.

 

امامزاده زبیده خاتون

در شمال غربی روستای خور، منطقه‌ای به نام برچشمه است که در دامنه کوه آن چشمه، کوره آهک پزی قدیمی و بقعه‌ای متعلق به دوره ایلخانی وجود دارد. این بقعه را زبیده خاتون می‌نامند. این بنای سنگ و گچی در نوع خود دیدنی است. این بنایک برجک ۶ ضلعی است. داخل هر یک از اضلاع طاقچه ای محراب مانند دارد و مصالح به کار رفته در این بنا سنگ، ملات وساروج است.

خور ساوجبلاغ روستای خور ساوجبلاغ

پیشینه تاریخی

حمدالله مستوفی ادیب و تاریخ‌نویس دورهٔ ایلخانی در کتاب نزهه القلوب در گزارش احوال ولایت ساوجبلاغ از روستای خرداد که خور کنونی است به عنوان یکی از روستاهای بزرگ در کنار نجم‌آباد و سنقرآباد یاد کرده‌است.

 

آدرس : کیلومتر ۷۵ اتوبان تهران-قزوین بعد از شهر جدید هشتگرد خروجی اول به سمت راست خروجی خور

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 6 میانگین: 3.8]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • داود فلاح نژاد

    این اطلاعات اشتباه است
    چون اطلاعات دو روستا را با هم مخلوط کردند.خور ساوجبلاغ دقیقا بالای شهر هشتگرد می باشد و خروجی آن از اتوبان کرج قزوین می باشد.آبشار هم ندارد ولی دیدنیهای زیادی دارد
    در ضمن در نزدیکیه شهر هشتگرد دارای کاروانسرای بزرگ و تاریخی و دیدنی بوده که توسط افراد متحجر و معلوم الحال و سودجو به کلی تخریب گردیده است

    ۲۶ بهمن, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
    • اسلوب

      با سلام و تشکر از شما متن به طور کامل اصلاح شد .

      ۱۷ فروردین, ۱۴۰۱
  • امیر

    درود دوستان
    در کل دو روستای “خور” داریم یکی در جاده چالوس پ دیگری جنب شهر جدید هشتگرد .

    ۲۱ مرداد, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفیع

    نه فقط طبیعت اینجا و زیبایی دشت هاش بلکه دینی هایی مثل بقعه امامزاده زبیده خاتون، برج و باروی قلعه خور و بلندای چنار ۸۰۰ ساله اش آدم رو شگفت زده میکنه

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • فلاح نژاد

    شما دو تا روستا رو باهم مخلوط کردید روستای خور ساوجبلاغ و روستای خور چالوس وجود دارد که شما به اشتباه آبشار را اضافه کردید لطفا ایمیل بدید تا من اطلاعات درست رو به شما بدم

    ۸ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • نجاری

      سلام. Info@seeiran.ir

      ۹ آذر, ۱۳۹۷
    • moradkhani

      سلام لطفا اگه اطلاعاتی درباره روستای خور دارین واسم ایمیل کنین مرسی

      ۱۱ بهمن, ۱۳۹۸
    • احمدعلی فلاحت کار

      آدرس صحیح این است: کیلومتر ۷۵ اتوبان تهران-قزوین بعد از شهر جدید هشتگرد خروجی اول به سمت راست خروجی خور

      ۱۴ فروردین, ۱۳۹۹
  • Mozhgan

    سلام و خسته نباشید . آدرسی که نوشتید با موقعیت جغرافیایی گوگل یکسان نیست. کدوم صحت دارند. ۱۷ کیلومتری کرج در جاده چالوس. یا بعد از ساوجبلاغ در اتوبان قزوین

    ۱۰ خرداد, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • اسلوب

      با سلام این آدرس صحیح است .پس از طی مسافت ۱۷ کیلومتر از شهر کرج به سمت چالوس (در حدود ۳ کیلومتر قبل از سد کرج) وارد مسیر فرعی آسفالته خوزنکلا می‌شوید.با طی مسافت تقریبی ۱۷ کیلومتر و گذشتن از خوزنکلا، ارنگه و سیجان به روستای خور می‌رسید.

      ۱۴ تیر, ۱۳۹۷

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد