جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای تنگ کتویه داراب

تاریخ بروزرسانی :
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

روستای زیبای  تنگ کتویه (Katouyeh canyon) در قسمت مشرق شهرستان داراب واقع شده است.تنگ کتویه در موقعیت جغرافیایی N284540 E543432 در استان فارس واقع است.چند سال قبل جهت تامین آب شرب روستای تنگ کتویه ،آب این چشمه توسط لوله پلی اتیلن به روستا انتقال یافته است.امروزه از جوی سیمانی ده و جریان آب در آن خبری نیست و سیاهی لوله های پلی اتیلن که آب و صفای آن را زندانی کرده اند، جایگزین شده است.

در ارتفاعات این روستا چشمه سار زیبای کتو با پوشش های گیاهی (انجیر،توت،انار،بید،بنه،کل خنگ،پسته کوهی،چنار،بادام،گردو،انگور و بوته های گل محمدی) در خور منطقه وجود دارد .
از آب این چشمه سار جهت آشامیدن و آبیاری مزارع کشاورزی استفاده می شود.
قبلا در مسیر ۱۵ آسیاب آبی در حرکت بوده که باغات پایین‌دست خود را سرسبز و خرم می‌ساخته است. در سمت چپ تنگه آسیاب نسبتاً دایری وجود دارد که به آسیاب گلی تنگی شهرت دارد، جوی آب ورودی به آسیاب و سنگ آسیاب هنوز باقی است . اما آب از سمت راست تنگه به پائین سرازیر می شود. دیگر آسیاب های باقیمانده در مسیر شامل آسیاب سنگ اشکن ،آسیاب باغی،آسیاب جعفر ابولی،آسیاب حاج باقری وآسیاب کپری است.
پرندگان تنگ شامل کبک و تیهو است.

در ابتدای مسیر و در محل گلی تنگی (گلوی تنگه ) که بایستیم (محلی که حدود ۲۰۰ سال قبل پوشیده ازانبوه درخت و نیزار بوده و جریان طبیعی آب امکان رفت و آمد را از ایشان سلب می نموده است) میبینیم که کوه های طرفین سایه ای را بر تنگه حاکم کرده اند. کوه سمت راست خاکستری رنگ است و کوه سمت چپ قهوه ای رنگ است.

تنگ کتویه محل تمرین سنگ نوردان داراب بوده و ۳۳ مسیر در آن گشایش یافته است.بیشتر این مسیر ها طبیعی بوده و بلند ترین آن مسیر بیماران کلیوی به طول ۱۷۰ متر می باشد که در انتهای مسیر به ابزار گذاری احتیاج بوده و ۲ رکاب هم در مسیر کار گذاشته شده است.

چنانچه مسیر رودخانه فصلی را دنبال کنیم بعد از تقریبا ۳۰دقیقه به چشمه می رسیم.دیگر چشمه های منطقه شامل:معدن گاه،باغ بهرام و چنر برف دان است.دور چنار برف دان ۱۱نفر به صورت دست باز می توانستند بایستند ولی امروز فقط پیکر سوخته شده ای از آن باقی مانده که دور آنرا حصار کشیده اند.
تنگ کتویه مکانی تفریحی جهت اهالی روستا و مردم شهرستان داراب ایجاد شده است وتقریباً هر روزه تعدادی از کوهنوردان و خانواده ها به چشمه آمده و در سایه آن ها به استراحت و صرف صبحانه مشغولند.

تنگ کتویه 1 روستای تنگ کتویه داراب
تنگ کتویه 2 روستای تنگ کتویه داراب
تنگ کتویه 3 روستای تنگ کتویه داراب
تنگ کتویه 4 روستای تنگ کتویه داراب

منبع : بزنیم بیرون

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *