جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای تکیه سپهسالار

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ شهریور ۱۴۰۱

روستای تکیه سپهسالار واقع در منطقه آسارا ، دارای طبیعتی زیبا، خانه های روستایی قدیمی، باغات میوه، چشمه های مختلف و کوهساران مناسب کوهنوردی است که آرامگاه امامزاده ابراهیم (ع) ملقب به سپهسالار و فرزند برهان الدین از نوادگان امام زین العابدین را در خود جای داده است.جاده چالوس را بسیاری به عنوان مکانی برای تفریح و گذران ساعاتی ازعمر در کنار رودخانه خروشان و سایه سار درختان با هوای لذت بخش آن می شناسند. اما از جاده پر پیچ و خم و گردنه های صعب العبور آن که می گذری و با عبور از تونل ها و دریاچه سد امیرکبیر به آسارا می رسی با مردمانی خونگرم ومهمان نواز، سخت کوش ومقاوم در برابر سرمای سخت و طاقت فرسای زمستان آن. منطقه ای زیبا در کنار رودخانه ای که به سد منتهی می شود. چند متری نرسیده به آسارا، جاده ای در سینه کش کوه قرار دارد که مسافران را به روستای ۶۰۰ نفری تکیه سپهسالار که امامزاده ای را خود میهمان کرده است می برد. در ابتدای جاده تابلویی رنگ و رو رفته و آفتاب سوخته مسافران را به این امامزاده راهنمایی می کند.

 تکیه سپهسالار3 e1662961829870 روستای تکیه سپهسالار

روستای تکیه سپهسالار در واقع نام خود را از لقب امامزاده ابراهیم (ع ) عاریت گرفته است. امامزاده ابراهیم (ع)، سپهسالار لشگر حضرت معصومه(س) بوده اند که به همراه امامزاده داوود و تنی چند به دیدار امام رضا (ع) رهسپار بوده اند، که در میان راه مورد هجوم دشمن قرار گرفته و برخی از امامزادگان به کوههای این منطقه پناه آورده اند، امامزاده ابراهیم نیز که مجروح گردیده بودند در غاری پنهان گشته و در همانجا به شهادت رسیدند که هم اکنون بارگاه ایشان در همان محل که دهانه غار مذکور است بنا گشته است.بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام گرفته جمیعت این روستا ۳۴۴ نفر می باشد.

روستای تکیه سپهسالار روستای تکیه سپهسالار

ویژگی ها

روستای تکیه سپهسالار به دلیل همجواری با مرقد مطهر امامزاده ابراهیم(ع) از ویژگی های خاصی برخوردار است. این روستا می تواند به عنوان محلی برای گردشگران و زائران تجهیز و آماده شود و با ساخت هتل و جاذبه های گردشگری، امکانات اقتصادی و تفریحی گردشگران زیادی را می توان جذب این روستا کرد.

سیمای عمومی

در میان روستا رودخانه ای جریان دارد که منشا سرسبزی و فرحبخش بودن آب و هوای این روستا است؛ این رودخانه در نهایت به رودخانه کرج می ریزد. اتومبیل تا پای کوه می رود اما برای دیدار از آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع ) باید با عبور از پلی چوبی که بر روی رودخانه قرار داده شده خود را به آن سوی رودخانه رساند و مسافتی حدود ۳۰۰ ـ۲۰۰ متر را در جاده ای باریک و خاکی به سمت راس کوه راهپیمایی کرد. جاده ای که هر چقدر بالا می روی زیبایی و چشم انداز لذت بخش روستا که در مقابل شما قرار دارد دوچندان می شود.
روستای تکیه سپهسالار را کوه های سر به فلک کشیده احاطه کرده که تماشای آن خستگی را از یاد می برد. در میانه راه صندلی های آهنی و شیرهای آب قرار دارد که می توان در آنجا لحظه ای استراحت کرد آبی بر صورت زد و جانی دوباره گرفت و مجددا به راه ادامه داد. بیشتر کوههای اطراف روستا سرخ رنگ هستند. از عجایب این محل صخره ای سنگی است که در بالای غار مدفن امامزاده قرار گرفته و در فصل تابستان از دو نقطه آن آب چکه می کند. اهالی روستا معتقدند که صخره برای امامزاده اشک می ریزد. ریزش این قطرات آب غیرطبیعی به نظر می رسد زیرا محل ریزش قطرات بالاترین نقطه صخره و جایی است که به کوه های اطراف ارتباط ندارد و روی آن هم از برف و یخ خبری نیست و معلوم نیست منبع این قطرات آب که تقریبا هر ۱۰ ثانیه یکبار می چکند کجاست .

روستای تکیه سپهسالار1 641x800 روستای تکیه سپهسالار

قدمت روستای تکیه سپهسالار

در کتاب بحرالنساب آمده است: ابراهیم بن برهان الدین ابن محمد حسین بن اصغر بن علی بن ابیطالب (ع) مشهور به سپهسالار، سپهسالار لشکر حضرت معصومه (س) بوده است که همراه با قافله حضرت معصومه به قصد زیارت امام رضا(ع) در حرکت بودند که در منطقه الموت اشکور گیلان در جنگی شکست می خورد و سپاه متواری می شود و وی به دست دشمنان در آسارا مجروح می شود که به غار کوهی در محل فعلی پناه می برد و در همین جا به شهادت می رسد. در محل شهادت این بزرگوار آستان مقدسی بنا شده است که ضریح امامزاه در آنجا نصب است و سالانه محل زیارت هزاران زائر علاقه مند از سراسر کشور است و مهمان نوازی مردم مهربان و مهماندوست این روستا سبب شده است که هر ساله بر خیل زائران و گردشگران آن بیفزاید.

نحوه دسترسی

روستای سپهسالار ( روستای تکیه سپهسالار ) در ۴۳ کیلومتری شمال شهر کرج و به فاصله ۵ کیلومتری غرب جاده آسفالت کرج – چالوس قرار دارد. بیشتر سنگ کوه‌های اطراف این روستا سرخ رنگ هستند

روستای تکیه سپهسالار2 روستای تکیه سپهسالار

روستای تکیه سپهسالار4 800x535 روستای تکیه سپهسالار

روستای تکیه سپهسالار5 600x800 روستای تکیه سپهسالار

روستای تکیه سپهسالار6 روستای تکیه سپهسالار

روستای تکیه سپهسالار7 روستای تکیه سپهسالار

روستای تکیه سپهسالار8 روستای تکیه سپهسالار

روستای تکیه سپهسالار9 روستای تکیه سپهسالار

روستای تکیه سپهسالار10 روستای تکیه سپهسالار

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 4 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفیع

    روستاهای جاده تهران شمال خیلی کم مورد توجه قرار میگیرن و توصیه میکنم ببینید

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *