جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای برنت پل سفید

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ فروردین ۱۳۹۷

روستای خوش آب و هوای برنت که در ۱۰۶ کیلومتری جنوب ساری در ۳۰ کیلومتری شهرستان پل سفید قرار دارد . حدوداً ۸۰۰ نفر جمعیت در بهار و تابستان بخاطر موقعیت جغرافیایی جمعیت دارد .

چگونه به برنت برویم

در شرق تهران دو محور مواصلاتی به سمت شمال ایران وجود دارد.جاده هراز وفیروزکوه . برای رفتن به روستای برنت باید جاده فیروزکوه را انتخاب کرد .بعد از عبور از منطقه خوش آب و هوای فیروزکوه، راه سواد کوه را در پیش می‌گیریم. حدود ۵ کیلومتری سوادکوه، در قسمت راست جاده، تابلوی کوچکی نصب شده است که دهکده «برِنِت» را به شما نشان می دهد.

جاده‌ای باریک، اما خوش منظره را در پیش می گیرید که در حاشیه آن رودخانه با درختان برافراشته قرار دارد به مرور راه کمی دشوار می‌شود؛ خاکی و پر پیچ و خم و اندکی صعب‌العبور. این جاده خاکی با ۸کیلومتر مسافت از کنار رودخانه‌ای پر خروش، ما را به بالاترین نقطه کوه می‌رساند. فکر ماهیگیری در این رودخانه و نوشیدن از آب خنک چشمه‌ای که بر فراز کوه قرار دارد، همان ابتدا همه را وسوسه می‌کند.البته فراموش نکنید فصل تابستان و پاییز بهترین زمان برای سفر به این روستاست.هرچند که زمستان هم زیبایی خاص خود را دارد .

ویژگی تاریخی روستا

روستای برنت باقدمت تاریخی ۲ تا ۳ هزار ساله و با داشتن جاذبه های توریستی و تفریحی بسیار زیبا می تواند برای علاقه مندان به طبیعت جاذبه های زیادی بهمراه داشته باشد .وجود بناهای تمدنی مثل “کوشک اردشیر بابکان” بر اساس نوشته دکتر منوچهر ستوده در کتاب از استارا تا استر اباد که بقایای ان هم اکنون در منطقه “کوشک سر” برنت وجود دارد، حمام و عمارت “علی محمد خان”، مسجد و مدرسه علمیه که البته بر اثر مرور زمان تخریب شده و وجود قبور گبری در حوالی این روستا نشان از سابقه طولانی حیات بشری در این منطقه است.بنای مدرسه از دیگر مظاهر تمدنی است که از سالها پیش در این روستا بوده است. آسیاب های آبی و تعدد آن در این روستا نیز نشانه اوج حرکت و فعال بودن این منطقه در صنایع تبدیلی منطقه بوده است.

آنچه باید برای این سفر به همراه داشته باشید

این روستا منطقه مناسبی برای دوچرخه سواری است به طوریکه اغلب در فصل تابستان و پاییز گروههای دوچرخه سوار برای لذت بردن از طبیعت و داشتن سرگرمی مناسب به این منطقه می روند. از این رو علاقمندان به دوچرخه سواری و حتی دیگر گردشگران باید بدانند که این منطقه شمال کشورمان در اغلب سال خصوصا در پاییز با بارش های بسیاری همراه است بنابراین داشتن لباس گرم و مناسب باران ضروریست.

روستای خان ها

از دیگر مشخصه های روستای برنت وجود قشر اجتماعی خان ها در این محل بوده است که به دلیل ارتباط با حاکمیت سیاسی زمان و اقتدار مالی در منطقه از قدرت برخوردار بوده و اعمال قدرت می کردند. همچنین این روستا منطقه ای بزرگ نشین بوده و علمایی مانند میرزا عبدالوهاب مجتهد ، میرزا غلام حسین ملکی به این روستا می آمدند و حل اختلاف می کردند . روستای برنت در گذشته دارای امکاناتی بود که روستاهای هم جوار نداشتند مانند: آسیاب ، بالا آسیاب و پایین آسیاب و حمام.

معیشت مردم روستا و پوشش گیاهی منطقه

اقتصاد روستا مبتنی بر دامداری و کشاورزی معیشتی با تولید گندم جو و محصولات باغی بوده و هست. وجود کوههای سر به فلک کشیده ، جنگل های انبوه ، یخچال های طبیعی، چشمه های اب معدنی “سرخ رز واو” “سید بی بی وااو” “اوکسر وااو” “داوود وااو” و چشمه های پر آب و جریان رودخانه “دلاور رود” که از سرشاخه های رودخانه ی “تلار” است، ویژگی منحصر بفرد این روستا است .

منطقه برنت دارای سه نوع پوشش گیاهی استپی کویری و جنگلی است. بخش غربی آن از مسیر ورودی جاده خطیر کوه رویشگاه گیاهان استپی و در بخش جنوبی آن مراتع و کوه چکل و شرق آن دارای پوشش جنگل است. چشم انداز بسیار زیبا و روح افزای برنت با وجود جنگل های سرسبز و کوههای سر سبز و کوه های سر به فلک کشیده آن این منطقه را از سایر مناطق متمایز می کند.

IMG 20180417 133007 4 روستای برنت پل سفید

IMG 20180417 133010 2 روستای برنت پل سفید

IMG 20180417 133014 0 روستای برنت پل سفید

IMG 20180417 133009 3 روستای برنت پل سفید

IMG 20180417 133012 1 روستای برنت پل سفید

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 5 میانگین: 4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مجید

    سلام با هر ماشینی میشه به این روستا رفت یا حتما باید با ماشین افرود رفت؟

    ۲۵ شهریور, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد