جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای آیینه ورزان

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ آبان ۱۳۹۷

آینه ورزان نام روستایی است در ۶۰ کیلومتری شرق تهران. این روستای زیبا با طبیعتی بکر و به یاد ماندنی در شهرستان دماوند و از توابع آبسرد واقع شده است. روستای آیینه ورزان دماوند با ارتفاع نسبی عالی و دید ابدی در فاصله ی ۱۷ کیلومتری شهر دماوند واقع شده است.مردم محلی نام این روستا را ˈعین ورزانˈ می گویند.
این روستا به دو بخش بالا ده و پایین ده تقسیم شده وهر یک طبیعتی متفاوت دارد؛ در قسمت بالای آن کوه و آبشاری زیبا که در دامنه ی قله ی ˈزرینه کوهˈ قرار دارد،چشم هر بیننده ای را خیره می کند و در قسمت پایینی، دشتی وسیع روح را نوازش می دهد،
گرچه برای رسیدن به آبشار باید تن به کوهنوردی داد.روستای آئینه ورزان با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه ای همچون آئینه ای روبروی روستای خوش آب وهوای ˈزانˈ واقع شده و همچنین پرآب بودن روستا و رونق کشاورزی در این منطقه سبب نامگذاری این روستا به آئینه ورزان شده است و تماشای این روستا از بالای کوه چشم اندازی زیبایی را در برابر بینندگان قرار می دهد.
قدمت این روستا به ۲۰۰۰ سال قبل می رسد و در بالای کوه مشرف به این روستا نیز بقایای یک آتشکده به چشم می خورد. منبت کاری در این روستا بسیار رواج دارد،بصورتی که در کوچه های این روستا مغازه های بسیاری برای این منظور وجود دارد و
حتی صدای ضربه دست استادکاران به مغار و چوب به آسانی بگوش می رسد.

مهمترین بناهای تاریخی این روستای زیبا

– امامزاده عبدالله (ع)
– حمام تاریخی، قلعه نوذر و خانه های تاریخی است که متأسفانه تنها یکی از آنها سالم مانده است.

یکی از بناهای زیبا و ارزشمند تاریخی- فرهنگی این روستا امامزاده عبدالله است،که بصورت برج آرامگاهی هشت ضلعی و گنبد مخروطی است. معماری این بنا از سنگ، ملات و گچ و یادگاری از اواخر دوره ی مغول است. گرچه گنبد آن به دلیل ترمیم هم اینک چادری بر روی آن کشیده شده و نیاز دارد به منظور حفظ این بنای ارزشمند هر چه سریعتر ترمیم تا از نفوذ آب به داخل امامزاده و خرابی گنبد اقدام شود.
کاشی کاری های داخل بنا به شکل چهارگوش و کوکبی که متعلق به دوران هشتم هجری و به سبک دوره ی مغول است.بر روی قبر امامزاده صندوق منبت کاری شده ای قرار دارد که بر روی بیرونی آن کتیبه ای به خط نستعلیق وجود دارد که حکایت از ساخت و نصب آن در دوره ی صفوی دارد.هم اینک در چوبی و با ارزش امامزاده در موزه دوران اسلامی نگهداری می شود.بنای امامزاده در جهت شمال – جنوب است و محراب در ضلع جنوبی آن قرار دارد،در جهت شرقی امامزاده بنایی به صورت کفش کن ونمازخانه که مربوط به دوران صفویه است وجود دارد که کاشی کاری آن به سبک مغولی و با کاشی های فیروزه ای رنگ تزیین شده است.
امامزاده عبدالله آیینه ورزان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.در محوطه حیاط امامزاده درخت چناری دیده می شود که قدمت عمر آن حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰سال است و خاطرات زیبایی را برای کهنسالان این روستا تداعی می کند و همه اهالی قدیم این روستا در روزهای تابستان از سایه سار آن بهره می برند.یکی ازپیرمردهای قدیمی این روستا که حدود ۹۰ سال سن دارد.در باره مرمت و بازسازی گنبد امامزاده عبدالله (ع) گفت:همکاری اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان دماوند دربازسازی هرچه سریع تر گنبد
امامزاده عبدالله با توجه به فرارسیدن فصل زمستان می تواند از تخریب سقف گنبد جلوگیری کند.
برای دیدن آبشار باید رود پر آب روستا رابه سمت شمال دنبال کنید که در ارتفاعات بخش شمالی روستا است.بعد از گذشت از داخل روستا و خانه های مسکونی به کوهپایه می رسید که شیبی ۴۵ درجه دارد.با گذشتن از کوهپایه در سمت چپتان یه جاده ی خاکی است که ۳ کیلومتر طول دارد.بعد از عبور از جاده ی خاکی دوباره در مسیر رودخانه قرار خواهید گرفت که بعد از نیم ساعت پیاده روی به اولین آبشار می رسید که ۲۰ متر طول دارد.اکنون می توانید کمی استراحت کرده و از مناظر اطراف لذت برد.
در فاصله ی ده دقیقه ای آبشار در سمت شمال تنگه باریک دو متری وجود دارد. تنگه ای که تنگه واشی را در ذهن ها تازه می کند.اگه هنوز سرحال هستید و خستگی راه بر شما غلبه نکرده می توانید مسیرتان را از میان آب ادامه داده و بعد از عبور از ارتفاعات به آبشار دوم برسید. آبشاری کوتاه که از آبشار اول زیباتر خود نمایی میکند. این نکته را فراموش نکنید.اگر تا حالا کوهنوردی حرفه ای نکرده اید، باید بی خیال آبشار دوم شوید.چرا که مسیر رسیدن به این آبشار خطرناک بوده و ممکن است دچار حادثه شوید.
بر بالای کوه بلندی که بر روستا مشرف است قله ای تاریخی وجود دارد که بومیان منطقه به آن قلعه نوذر شاه می گویند.

برای آشنایی بیشتر با آبشار آیینه ورزان لطفا اینجا را کلیک بفرمایید .

آینه ورزان 1 روستای آیینه ورزان

آینه ورزان 2 روستای آیینه ورزان

آینه ورزان 3 روستای آیینه ورزان

آینه ورزان روستای آیینه ورزان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 16 میانگین: 3.6]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • یحیی نوری

    خوبه اما به خوبی همه چیز را توضیح نداده
    من خودم اهل همین روستا هستم

    ۱۵ آبان, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
    • خاطره کریمی

      میشه لطفا از جاذبه های روستا بیشتر توضیح بدید

      ۷ اسفند, ۱۳۹۹
  • مجید

    واقعا جای قشنگ و سرسبزیه

    ۲۷ مهر, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفیع

    کارهای چوبی اینجا در کنار ابشار باشکوهش بی بدیله

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    با طبيعت و درختان زيبا و ديدني مكاني عالي براي دور بودن از شهر و البته استراحت

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *