رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ خرداد ۱۳۹۷

روزی سه ساعت پای شبکه گردشگر بنشینید

لینک این مطلب کپی شد!

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از امضای تفاهمنامه با صداوسیما برای ایجاد شبکه تلویزیونی گردشگری خبر داد. راه‌اندازی شبکه تخصصی گردشگری در ایران، با وجود اینکه این گونه از شبکه‌ها از پرطرفدار‌ترین ژانرهای تلویزیونی است، به نتیجه نرسیده است.

توریسم، پایه و اساس درآمد ملی بسیاری از کشورهای جهان است. کشورهایی که نه مانند ما نفت دارند که بفروشند و نه از نظر صنایع بزرگ و تکنولوژی‌های پیشرفته جایگاه خاصی دارند. کشورهایی که درک کرده‌اند می‌توانند بواسطه گردشگری شغل ایجاد کنند، درآمد داشته باشند و فرهنگ و آداب و رسوم خود را به دنیا معرفی کنند. صنعت سفر و گردشگری توانسته است بیش از ۱۰درصد تولید ناخالص اقتصاد جهان را به خود اختصاص دهد. صنعتی که رونق آن ارتباط مستقیمی با رسانه‌ها و بخصوص رسانه‌های دیداری دارد. از زمانی که «جان لاوسون» جهانگرد امریکایی در سال ۱۸۷۴ از سفر دور دنیا به ایالات متحده بازگشت و با برگزاری جلسات سخنرانی اسلایدهای سیاه و سفید عکاسی جاذبه‌های سرزمین‌های دور را به نمایش گذاشت، تا امروز که شبکه‌های توریسم به صورت ۲۴ ساعته در حال معرفی جاذبه‌های گردشگری و امکانات سفر هستند، هر روز شاهد رونق بیش از پیش حضور صنعت توریسم در رسانه‌ها هستیم. تلویزیون‌های گردشگری و سفر از محبوب‌ترین شبکه‌های تلویزیونی هستند که از دهه ۸۰ میلادی به بعد و با گسترش شبکه‌های کابلی بر تعداد آنها افزوده شد. کشور ژاپن هم‌اکنون بیش از ۴ شبکه تخصصی گردشگری دارد. کشورهای آلمان، رومانی، ونزوئلا، کره جنوبی، مکزیک، روسیه، جمهوری دومینیکن، چین، ایرلند و آیسلند هم از کشور‌هایی هستند که شبکه‌های تخصصی گردشگری و مسافرت راه‌اندازی کرده‌اند، هدف اصلی این شبکه‌ها معرفی جاذبه‌های گردشگری، هتل‌ها و محل‌های اقامت، جشنواره‌های مرتبط با توریسم و البته تور‌های مسافرتی است. به‌دلیل ماهیت غیر دولتی اکثر این شبکه‌های تلویزیونی، محل اصلی کسب درآمد آنها آگهی‌های توریستی است و هر چه بر میزان رونق گردشگری در کشور افزوده شود به همان نسبت بر تعداد آگهی‌های توریستی هم افزوده خواهد شد. پاکستان کشور همسایه ما نیز از سال ۲۰۱۶ شبکه تلویزیون توریسم راه‌اندازی کرده است.

سازمان میراث فرهنگی به‌دنبال شبکه توریسم

در آخرین سال فعالیت دولت دهم سید حسن موسوی رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از برنامه‌ریزی برای جذب ۲۰ میلیون گردشگر خارجی در افق ۱۴۰۴ گفت و از توافق با عزت‌الله ضرغامی برای ایجاد شبکه تخصصی گردشگری خبر داد. سخنان موسوی در زمانی بیان شد که تلویزیون بسرعت در حال گسترش شبکه‌های دیجیتالی تخصصی بود و صحبت از راه‌اندازی حتی بیش از ۱۰۰ شبکه دیجیتالی در میان بود.
تا به حال سه تن از رؤسای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، از راه‌اندازی شبکه تلویزیونی گردشگری در ایران خبر داده‌اند. از مسعود سلطانی فر و زهرا احمدی‌پور گرفته تا علی اصغر مونسان، مدیرانی که می‌دانند با جادوی نفوذ تلویزیون در افکار عمومی می‌توانند به رونق گردشگری کمک کنند. بارها گفته شده که ایران به لحاظ جاذبه‌های طبیعی و تاریخی جزو ده کشور برتر جهان است. کشوری که بدون داشتن شبکه گردشگری و توریسم نیز مردمش در طول دو هفته تعطیلات عید بیش از۷۴ میلیون سفر را به ثبت رسانده‌اند. اما شبکه توریسم چه تأثیری می‌تواند در گردشگری ایران داشته باشد؟ حداقل تأثیری که مدیران صداوسیما نیز بر آن اذعان کرده‌اند افزایش شناخت ایرانیان از کشورشان است. گزینه دوم معرفی جاذبه‌های کمتر شناخته شده است که می‌تواند ایرانگردی را از تمرکز روی چند شهر و جاذبه خاص خلاص کرده و گزینه‌های متعددی را در اختیار علاقه‌مندان به سفر قرار دهد. در نهایت شبکه گردشگری یک حسن بزرگ برای صداوسیما یا دیگر متولی راه‌اندازی آن خواهد داشت و آن درآمد زایی است.
shabakeye gardeshgari روزی سه ساعت پای شبکه گردشگر بنشینید
وقتی همه می‌خواهند برای گردشگری کار کنند
از زمانی که فن‌آوری تلویزیون دیجیتال در صداوسیما به‌کار گرفته شد، به‌دلیل پایین آمدن هزینه‌های ایجاد و راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی، شاهد گسترش تعداد شبکه‌ها بودیم. از نام و عنوان این شبکه‌ها می‌توان عملکرد آنها را فهمید و هر کدام برای پاسخ دادن به یکی از نیاز‌های بیننده‌های تلویزیون طراحی شده‌اند. در دوره ریاست محمد سرافراز، مأموریت‌هایی برای شبکه‌های تلویزیونی تعیین شد و مأموریت توسعه گردشگری به شبکه مستند رسید. البته این مأموریت در دوره‌ای نیز برعهده شبکه «شما»گذاشته شد و این شبکه که مجموعه‌ای از تولیدات استانی را پخش می‌کند، قرار بود به‌صورت ویژه روی مسأله ایرانگردی تمرکز کند. اما مأموریت اصلی هیچ کدام از این شبکه‌ها گردشگری نبود و در نهایت هم گردشگری نتوانست موضوع غالب در دو شبکه مستند و شما باشد. سال گذشته استانداری فارس به صداوسیما پیشنهاد داد تا با هزینه این استان شبکه گردشگری راه‌اندازی شود تا جاذبه‌های توریستی این استان معرفی شود. این پیشنهاد هم مانند همه پیشنهاد‌های قبلی با استقبال روبه‌رو شد اما عملی نشد! حمیدرضا شاه آبادی معاون صدا سازمان صداوسیما، پیش از عید به خبرنگاران گفت توجه به گردشگری یکی از اهداف شبکه‌های رادیویی در نوروز خواهد بود ولی در زمان تقدیر از برنامه‌های موفق، مشخص شد شنونده‌های رادیو به برنامه‌های گردشگری توجه کمتری نشان داده‌اند. گردشگری هنوز به‌عنوان حلقه مفقوده در صداوسیما مطرح است. شاید مهم‌ترین دلیل اینکه صداوسیما نتوانسته است زمینه راه‌اندازی این شبکه را فراهم کند مسائل مالی و فنی باشد.
شبکه گردشگر می‌آید.

علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی به راه‌اندازی شبکه گردشگری خوشبین است. وی در گفت‌و‌گو با «ایرنا»، می‌گوید: با رئیس سازمان صداوسیما تفاهم کردیم تا یک شبکه تلویزیونی گردشگری راه‌اندازی کنیم. اگر بتوانیم این طرح را عملی کنیم یک کار ماندگار اتفاق می‌افتد. کلیات موضوع مورد قبول رئیس صداوسیما (عبدالعلی علی عسکری) واقع شده، به این ترتیب که در یکی از شبکه‌های سراسری سیما، دو تا سه ساعت در روز به تبلیغ گردشگری اختصاص پیدا کند و اگر نتایج مثبتی حاصل شد و جواب داد آن شبکه به‌طور کلی به «شبکه گردشگر» تبدیل شود. فعلاً به زبان فارسی و با هدف توسعه گردشگری داخلی و در آینده، دیگر زبان‌ها هم اضافه شود. این رخداد مهم، به پشتیبانی‌های فنی و اعتبار نیاز دارد. ما تلاش می‌کنیم تا حد امکان توسط بخش غیردولتی آن را اداره کنیم و از نظر اقتصادی از منطقی برخوردار باشد که بخش غیردولتی توان و انگیزه مشارکت در آن داشته باشد. به زعم من این ظرفیت وجود دارد یعنی اگر بتوانیم همه خواسته‌های خود را در گردشگری از طریق این شبکه دنبال کنیم هم می‌شود در زمینه تبلیغات، درآمد خوبی حاصل کرد و هم می‌توان با ارائه برنامه خوب برای خدمات گردشگری، سفارش و درآمد ایجاد کرد.
ایران شبکه بین‌المللی گردشگری می‌خواهد
با این پیش فرض که شبکه گردشگر طبق نظر سازمان میراث فرهنگی تأسیس خواهد شد، مهم‌ترین اتفاق در حوزه گردشگری برای صداوسیما راه‌اندازی شبکه‌ای بین‌المللی برای معرفی جاذبه‌های توریستی کشورمان است. هم‌اکنون وظیفه معرفی آثار تاریخی و طبیعی کشور بر عهده «پرس تی وی» و «هیسپان تی وی» است. شبکه‌های «العالم» و «سحر» نیز به فراخور برنامه‌ها، سری به توریسم می‌زنند. در برنامه‌ریزی بلند مدت سازمان میراث فرهنگی، ایران باید حداقل میزبان ۲۰ میلیون گردشگر خارجی باشد این در حالی است که تا پیش از خروج امریکا از برجام در بهترین حالت ۵ میلیون نفر خارجی به ایران سفر کرده‌اند و اگر قرار باشد حضور مسافران و گردشگران خارجی در کشور با رشد روبه‌رو شود، حداقل کار ممکن ایجاد شبکه‌ای حرفه‌ای برای معرفی جاذبه‌ها، امکانات و تورهای خدمات گردشگری است.

منبع: روزنامه ایران
پارسا احمدی
روزنامه نگار

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *