جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

رنسانس اطلسی ها در پایتخت گردشگری آسیا

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ خرداد ۱۳۹۷

همدان- ایرنا- گل های اطلسی پس از سال ها در میادین اصلی و پارک ها شهر همدان چون تابلوی بی بدیل خودنمایی می کند؛ تابلویی در دل پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ میلادی که در گذشته نیز به شهر اطلسی ها مشهور بود.
به گزارش ایرنا همدان دیرباز به شهر اطلسی های ایران زمین شهرتی فرا ملی داشت و تصاویر به ثبت رسیده از دوستداران طبیعت در سال های نه چندان دور گواه این را می دهد که روزگاری این شهر مملو از گل های رنگارنگ اطلسی بود.
حالا پس از سال ها فراموشی این آوازه شهرت که در دل خاک آرمیده شده بود، به همت شهرداری همدان و با کاشت گل های اطلسی، مردم و گردشگران بار دیگر شاهد منظره چشم نواز، دل انگیزی و رویایی هستند.
گل هایی که با انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال جاری میلادی زیبایی خاصی به چهره این شهر می دهند و با رخ نمایی رنگارنگ، پذیرای میهمانان رویداد ۲۰۱۸ خواهند بود.
اگر چه این روزها بوستان ها، پارک ها، حاشیه خیابان ها و میادین اصلی شهر همدان پوشیده از گل های رنگارنگ در کنار نهال های سبز و چمنزارهاست، اما کاشت گل های اطلسی جلوه ای خاص را در دل دیگر گل های بهاری نمایان ساخته است.
اطلسی با نام علمی ‘Petunia x hybrid’ گیاهی با رشد سریع، یکساله و بومی آمریکای جنوبی است که گل های آن به شکل شیپور مانند، قرمز رنگ با حاشیه سفید و چین دار بوده و در فصل تابستان تا پاییز ظاهر می شوند.
نوع بومی آن در ایران هر چند با گلبرگ کمتر اما از عطر دلپذیری برخوردار است.
گل اطلسی ساقه ای کرکدار و پرشاخه، شیپوری شکل و مخملی است و بیشتر به رنگ های سفید، قرمز، بنفش، و دو رنگ دیده می شود.
اطلسی ها خوشبو هستند و شب ها عطر آن بیشتر است اما این گیاه برابر باد و باران آسیب پذیر بوده و با این حال نیاز به نگهداری مناسب دارد.

** اطلسی ها برازنده آب و هوای همدان
گل های اطلسی از گذشته مورد استقبال همدانی ها بود به طوریکه بیشترین سهم را در فضای سبز این شهر به خود اختصاص می داد.
این گل تا حدودی در مقابل خشکی مقاوم است و در مقابل باران های شدید نیز آسیب می بیند.
اطلسی دما را تا حدود ۳۰ درجه سانتیگراد به خوبی تحمل می کند اما اگر دما به بیش از این افزایش یابد باید به آبیاری آن بیشتر توجه کرد تا از خشکی ناشی از گرمای زیاد آسیب نبیند همچنین در گرمای شدید هوا از میزان گل دادن آن کاسته می شود.
در سال های گذشته شرایط اقلیمی و خاک نامناسب باعث شد تا این گل به فراموشی سپرده شود و دیگر گل ها مورد استفاده قرار بگیرد.
تجربه گذشته نشان داده که گل های اطلسی با آب و هوای شهر همدان سازگار است و نیاز به مراقبت بیش از حد توان برای نگهداری‌ آن نیست.

** کاشت بیش از یک میلیون بوته گل اطلسی در همدان
معاون سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری همدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تغییرات شرایط آب و هوایی و خاک باعث شد تا در سال های گذشته کاشت گل های اطلسی به فراموشی سپرده شود اما با تدابیر اتخاذ شده توانستیم بسترهای لازم برای کاشت این نوع گل را مهیا سازیم.
مجتبی توتونی افزود: در دوره جدید مدیریت شهری همدان یکی از برنامه های سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری عملیات کاشت گل های اطلسی بعد از سال ها بود.
وی بیان کرد: شهردار همدان نیز اعتقاد و تاکید فراوان به احیای عنوان ‘شهر اطلسی ها’ با کاشت انبوه گل های اطلسی داشت که خوشبختانه این طرح برنامه ریزی و در مرحله اجرا قرار گرفت.
توتوی اضافه کرد: به همین منظور بیش از یک میلیون بوته گل اطلسی آماده کاشت در سطح میادین، المان ها و فلاور باکس ها شد که از چند روز قبل نسبت به کاشت آن توسط نیروهای ۱۶ شرکت پیمانکاری طرف قرارداد با این سازمان در مناطق چهارگانه شهرداری اقدام شده است.
وی خاطرنشان کرد: تمامی نقاط شهر همدان را در کنار میلیون ها انواع بوته گل کاشته شده منقش به گل های اطلسی خواهیم کرد.
توتونی یادآور شد: رویکرد شهرداری همدان احیای شهر اطلسی ها است که نسبت به آن توجه خاصی داریم.
شهرداری همدان از اسفندماه سال گذشته تاکنون بیش از ۶ میلیون بوته گل را در سطح پارک ها، میادین و بلوارهای سطح شهر کاشته است.

منبع: ایرنا

atlasi رنسانس اطلسی ها در پایتخت گردشگری آسیا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *