جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

راهنمای کاربردی کمپینگ ( جهت یابی )

تاریخ بروزرسانی :
۴ مهر ۱۳۹۷

در این قسمت به راهنمای کاربردی کمپینگ ( جهت یابی ) می پردازیم .جهت یابی و یافتن مسیر از مهارت های مهم و ضروری برای کسانی است که قصد دارند مدتی در طبیعت اقامت کنند . از آنجا که اهداف افراد از اقامت در طبیعت مختلف بوده و شامل اهداف تف یحی , تربیتی , اکتشافی , درمانی و … می باشد . لذا گاه نیاز به دور شدن آنها از محل کمپ می باشد . به همین جهت در این فصل به معرفی روش های مختلف جهت یابی که شامل جهت یابی طبیعی و جهت یابی با کمک لوازم است , پرداخته می شود .

جهت یابی با کمک لوازم و تجهیزات
۱- سیستم محل یابی جهانی GPS

سیستم محل یابی جهانی , یک سیستم راهبری و مسیریابی ماهواره ای است که از شبکه ای با ۲۴ ماهواره تشکیل شده است . این ماهواره ها به سفارش وزارت دفاع ایالت متحده ساخته و ر مدار قرار داده شده اند . این سیستم در ابتدا برای مصارف نظامی تهیه شد . ولی از سال ۱۹۸۰ استفاده عمومی آن آزاد و آغاز شد .
خدمات این مجموعه در هر شرایط آب و هوایی و ر هرنقطه از کره زمین در تمام ساعا شبانه روز در دسترس است . پدید آورندگان این سیستم هیچ حق اشتراکی برای کاربران در نظر نگرفته اند و استفاده از آن رایگان است .

ماهواره های این سیسم , در مداراتی دقیق هر روز ۲ بار به دور زمین می گردند و اطلاعاتی را به زمین مخابره می کنند . گیرنده gps این اطلاعات را دریافت کرده و با انجام محاسبات هندسی , محل دقیق گیرنده را نسبت به زمین محاسبه می کنند . در واقع گیرنده زمان ارسال سیگنال توسط ماهواره را با زمان دریافت آن مقایسه می کند . از اختلاف این دو زمان فاصله گیرنده از ماهواره تعیین می گردد. حال این عمل را با داده های دریافتی از چند ماهواره دیگر تکرار می کند و بدین ترتیب محل دقیق گیرنده را با اختلافی ناچیز معین می کند .

گیرنده به دریافت اطلاعات همزمان از حداقل ۳ ماهواره برای محاسبه ۲ بعدی و یافتن طول و عرض جغرافیایی و همچنین دریافت اطلاعات از ماهواره ها گیرنده اقدام به محاسبه سرعت , جهت , مسیر پیموده شده , فواصل طی شده فاصله باقی مانده تا مقصد زمان طلوع و غروب خورشید و بسیاری اطلاعات مفید دیگر می نماید .

گیرنده GPS

بسته به نوع مصرف و بودجه می توانید از طیف وسیع گیرنده های GPS بهره ببرید . همچنین باید از دسترس بودن نقشه مناسب و به روز جهت ناحیه مورد استفاده تان , اطمینان حاصل کنید . امروزه بهای گیرنده های GPS بطور چشمگیری کاهش پیدا کرده است و هم اکنون در کشور ما با بهایی معادل یک عدد گوشی متوسط موبایل نیز می توان گیرنده GPS تهیه کرد. در کشورهای توسعه یافته از این سیستم جهت کمک به راهبری خودرو , کشتی و انواع وسایل نقلیه بهره گیری می شود .
هر کس که بخواهد بداند کجاست و به کجا می رود به این سیستم نیازمند است با توجه به نزول شدید بهای گیرنده های این سیستم و افزایش امکانات آنها این تکنولوژی اکنون در اختیار همگان قرار دارد .

gps راهنمای کاربردی کمپینگ ( جهت یابی )

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • کامران فاضلي

    Gps نه تنها جهات جغرافیائی را برای شما مشخص می کنه که طول و عرض جغرافیائی رو هم پیدا می کنه این سیستم تقریبا بر روی اکثر تلفن های همراه موجود هست

    ۱۳ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *