جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

دریاچه هفت خان

تاریخ بروزرسانی :
۴ شهریور ۱۳۹۶

دریاچه هفت خوان دراستان مازندران واقع است. کوهپیمایی طولانی در پیش دارید که با یک از نقاط بسیار زیبا منطقه تخت سلیمان علم کوه دیداری تازه کنید. اوایل تیرماه بهترین وقت است. با اینکه گرمای تابستان از راه رسیده است، گام به منطقۀ کلاردشت گذاشته پس از رسیده به دو راهی ونداربن، این بار به جای قرار گرفتن در مسیر جنوبی حصارچال، وارد مسیری پاکوب و مشخص می شوید که در امتداد سردآبرود خروشان به سوی غرب امتداد می یابد و پس از عبور از گوسفندسرای بریر در دو راهی کلجاران و لیزونک در شیبی تند به ابتدای یخچال بزرگ سرچال و پناهگاه با شکوهش می رسید. تا اینجا چهار ساعت کوهپیمایی کرده اید . پناهگاه سرچال مکان بسیار مناسب و نسبتا خلوتی در این موقع از سال است هنوز به اواسط تابستان نرسیده ایم که خیل عظیم مشتاقان کوهنوردی به سوی این منطقه می شتابند. شبی سرد و زیبا را در پناهگاه سپری کنید.

با جمع آوری وسایل، شروع به حرکت کنید و از طریق میانبر یخچال سرچال به علم چال باشکوه و دیدار دیوارۀ علم کوه شتافته پس از یک و نیم ساعت به سکوی جانپناه شانه کوه و سپس به آرامی و گام به گام ارتفاع گرفته، پس از یک ساعت کوهنوردی در میانبر کوتاهی از زیر قله ۴۴۰۰ متری شانه کوه بر روی گردنۀ آن در ابتدای گرده مشهور آلمانها می رسید. باد سرد در منطقه خواهد وزید. نمای با شکوه قلل هفت خان در جنوب با یخچالهای زیبایش دیده می شوند. از روی گردنه و در مسیری سراشیبی و شن اسکی فرود بیایید، خود را به کف یخچال عظیم هفت خان برسانید.

یخچال هفت خان، فلاتی بسیار پهناور، سنگلاخی و یخچالی است که حد فاصل خط الرأس تخت سلیمان و خط الرأس هفت خانها قرار دارد. سطح آن پوشیده از سنگهای بزرگ و کوچک و گرز دیوها و سیرک یخچالی است. زمانی که روی گردنه بودید با نیم نگاهی به این یخچال، لکۀ آبی رنگ کوچکی را در وسط آن به سمت قله تخت سلیمان مشاهده کردید یا نه . بنابراین حال که در کف دره سه هزار، انبوهی امواج مه به پیش می آیند. به سوی مرکز یخچال پیشروی می کنید و پس از یک ساعت عبور از تپه ماهور های متعدد به کنارۀ دریاچۀ فوق العاده جذاب و زیبای هفت خان با آبی سبز رنگ یکدست در زیر آسمان نیلگون می رسید.

اینجا میعادگاه شما پس از یکروز کامل کوهنوردی به حساب می آید. سکوتی خیال انگیز بر دره سایه افکنده و تنها صدا،صدای پای باد است که از هر سو بر دشت می وزد. تیغه ها و دیوارهای قلل هفت خان از دل زبانه های یخچالی سر بر افراشته اند. آب دریاچه بسیار سرد خواهد بود و محیط کوچکی را در بر گرفته است که شاید در اواخر تابستان وسعت بیشتری پیدا کند. چادرهای خود را در این منطقه زیبا برافراشته می کنیم. در ارتفاع ۴۰۰۰ متری هستید و سطح زمین بسیار سرد است. شاید بتوان در گرمترین ساعات روز در آب شنای کوچکی انجام داد که البته با مشکل مواجه خواهید شد . چون دمای هوا در روز به صفر و یا چند درجه زیر صفر نیز می رسد. بنابراین خطر نکنید و تمامی روز را به دیدار دریاچه و زبانه های یخچالی فوق العاده زیبای آن سپری کنید.

راههای دیگر دستیابی به دریاچه:

۱- تنکابن، درۀ سه هزار، جادۀ آسفالته تاهلوکله، جاده خاکی تا قاضی محله و از آنجا با عبور از آبادیهای سرن و درجان و میانرود از طریق دره هفت خان.

82 دریاچه هفت خان

 

منبع : کویر و بیابانهای ایران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد