جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

دریاچه قوچ گلی داغی

تاریخ بروزرسانی :
۲ شهریور ۱۴۰۱

دریاچه قوچ گلی داغی ، نزدیکی روستای ثمر خزان در ۳۰ کیلومتری تبریز ، مسیر جاده میانه در موقعیت جغرافیایی N374419 E462949 واقع شده است. از روستای ثمر خزان جاده ای در جهت جنوب تا دریاچه قوچ گلی کشیده شده است که می توان آن را با ماشین طی نمود و کسانی که مایل به استفاده بیشتر از اوقات فراغت خود می باشند می توانند مسیر ثمر خزان تا دریاچه را پیاده طی نمایند که در حدود ۳ ساعت راهپیمائی خواهد داشت . بدین ترتیب که مسیر جاده را در حدود ۴۵ دقیقه ادامه می دهیم و پس از کم کردن حدود ۱۰۰ متر ارتفاع به منطقه چمنزاری که رودخانه ای به نام حدیر چائی در آن جاری است می رسیم . در انتهای چمنزار و دره سمت چپ ( دره ای که آب آن کم است ) چشمه آب سردی وجود دارد که می توان قمقمه ها را از آنجا پر نمود . مسیر از توی دره مرتباً به سمت جنوب ادامه پیدا می کند تا این که بعد از ۲ ساعت به دریاچه قوچ گلی می رسیم که گویا محل آبشخور حیواناتی از قبیل قوچ و بز وحشی و کل بوده است که علت نامگذاری قله را می رساند . این دریاچه در قسمت شمال قله قرار گرفته است.

 گلی 1 e1661322282711 دریاچه قوچ گلی داغی
ویژگی های دریاچه قوچ گلی داغی

محیط آن ۵۷۰ متر ، مساحت آن در حدود ۲۴۳۵۴ متر ، طول و عرض آن ۱۸۰ متر و عمق آن در عمیق ترین نقطه به ۲ متر می رسد . آب آن شیرین و زلال است و از یخچالها و برفچالهای قسمتهای شمالی قله تغذیه می شود که در صورت نیاز بهترین مکان برای کمپ خواهد بود . اخیراً توسط هیئت کوهنوردی استان پناهگاهی در کنار دریاچه احداث گردیده است .

قله قوچ گلی داغ (کمال) به ارتفاع ۳۷۵۰ متر از سطح دریا بلندترین نقطه در سلسله جبال سهند می باشد و در بین کوهنوردان به کمال داغی شهرت دارد . این قله در شمال روستای چیچکلو ، جنوب شرقی روستای لیقوان و درجنوب روستای ثمر خزان قرار گرفته است . متوسط بارش منطقه بین ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیمتر بوده که اکثراً در ماههای سرد سال و اوایل بهار به صورت برف در دامنه های آن انباشته می شود . رودخانه رفتوچای که یکی از سرچشمه های رودخانه قزل اوزن می باشد از این قله سرچشمه میگیرد . این رودخانه شعباتی چند از دشت شاه یوردی دریافت داشته و به سمت جنوب جاری می شود . رودخانه سعید آباد چائی از جبهه شمالی این کوه سرچشمه گرفته و پس از مشروب ساختن روستاهای ثمر خزان متنق ایرانق و سعید آباد در نهایت به تلخه رود می ریزد حجم سالانه این رودخانه در حدود ۶۷/۹ میلیون متر مکعب می باشد . دامنه های شمالی قوچ گلی با شیبی ملایم و به وسیله کوههای یانوق داغ ( کوه سوخته ) به جلگه تبریز منتهی می گردد . این کوهها بین ۵۰۰ الی ۶۰۰ متر ارتفاع دارد و در بعضی از قسمتهای آن کشت گندم وجود هندوانه و نخود به صورت دیم رواج دارد . در جبهه شمالی سهند کوههای بویوک داغ ، لیقوان داغ ، برکت داغی ، دمیرچی داغ ، زری داغ ، الوان داغ ، موتال داغ و قوچ گلی داغ واقع شده اند که مشرف به جلگه تبریز و بستان آباد می باشند .

 گلی 3 e1661322311133 دریاچه قوچ گلی داغی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 4.7]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *