جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

دریاچه نمک دامغان

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ فروردین ۱۴۰۲

دریاچه نمک دامغان ، در جنوب شهر دامغان و نزدیکی روستای حسن‌آباد قرار دارد. دریاچه نمک حسن آباد که به کویر حاج علی قلی معروف است. یک مکان توریستی و تفریحی بسیار زیبا است که شاید تا کنون چیز زیادی درباره آن نشنیده باشید. این کویر از جنوب به کوه های دولت دیار , خرس و کوه ترکمن گدر از جنوب غربی به کوه های کوه پنج و کوه سرخ. از غرب به دهستان فرات از شمال به کویر دامغان و از شرق به کوه اهوند محدود می شود . شیب عمومی این کویر به سمت جنوب غربی است و بین ۱۰۵۰ تا ۱۰۹۴ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

برای آشنایی بیشتر با شهر دامغان پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در دامغان را مطالعه بفرمایید.

دریاچه نمک دامغان 2 دریاچه نمک دامغان

دریاچه نمک دامغان بعد از بارش

اگر چند روز قبل از سفر شما بارندگی در منطقه رخ داده باشد. دریاچه با چاله‌ها‌یی مزین شده است که در آن آبی به زلالی اشک چشم وجود دارد. انعکاس نور آفتاب در چاله‌های آب در سطح دریاچه چشم نوازی می‌کند. با کمی ‌احتیاط وارد دریاچه شوید جای هیچ نگرانی وجود ندارد. به آسانی گام بردارید و از زیبائیهای خلقت لذت ببرید. اگر در زمانی بعد از بارندگی به دریاچه برسید شش ضلعی‌ها‌ی بسیار زیبایی را می‌بینید که تمام سطح دریاچه را پوشانده‌اند و در عین بی نظمی‌ دارای نظمی ‌خاص مانند جورچین در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.
اگر به این دریاچه زیبا رفتید، منظر‌ه ها‌یی در پیش روی شماست که بیشتر شبیه یک رؤیاست، رؤیایی در یک روز بهاری. تا آنجا که چشم کار می‌کند سپیدی دیده می‌شود، سپیدی به سپیدی برف گویی آنکه در یک روز گرم بهاری یا تابستانی از آسمان آبی برف باریده است.با توجه به بارش های بهاری و زیبایی بیشتر این دریاچه، بهترین فصل بازدید از اینجا فصل بهار است.

شما می‌توانید با همراه داشتن امکانات اولیه از جمله چادر، شبی را آرام به دور از دردسرهای زندگی شهری، همراه با آرامش و حتی نگرانی از وجود حیوانات وحشی و با اطمینان به آنتن دهی تلفن همراه در کویر جنوب شهرستان دامغان همراه با دیدن ستاره‌ها‌ سپری کنید.
در طول مسیر رسیدن به دریاچه، گله ها‌ی چند نفره شتر نظر شما را جلب می‌کند که اگر هوس شتر سواری کردید می‌توانید به سراغ آنها بروید تنها مراقب باشید تا شترهای آرام را برای سوار شدن انتخاب کنید.
یکی از برنامه های حائز اهمیت در دریاچه نمک، رویت اعجاز آمیز طلوع خورشید است که برای خیلی از افراد تازگی داشته و از جلوه و اهمیت خاص برخوردار است.

امامزاده هفت تنان

یکی دیگر از زیبائیهای این منطقه امام زاده هفت تنان است که این نام به این علت انتخاب شده است که در زمان منصور دوانیقی که سادات مورد آزار قرار می‌گرفته اند. سربازان حکومت به دنبال یکی از سادات به این منطقه می‌رسند. چون کشاورزان محل به شخص تعقیب شونده لباس کشاورزی پوشانده بودند. او شناخته نمی‌شد سربازان هفت تن از کشاورزان را سر می‌برند و این محل به همین علت به این نام شهرت یافته است.
در ایام نوروز امسال بیش از هفت هزار نفر از این جاذبه گردشگری بازدید کرده اند.

مسیرهای رفتن به کویر با خودروی شخصی

مسیر نخست از طریق جاده شاهرود به طرود و روستای چاه جام و مسیر دوم از طریق خورزان در جاده دامغان
برای دسترسی به مسیر پیمایش از دامغان به سمت جاده اصفهان حرکت کرده و بعد از ۳۰ کیلومتر به دوراهی حسن اباد می رسید .
از داخل روستای حسن اباد به سمت روستای خورزان که در فاصله ۶ کیلومتری حسن اباد قرار دارد حرکت کنید تا به مسیح اباد برسید .
پس از مسیح اباد نیز مسیر را به سمت جنوب شرق در جاده معروف به معدن نمک و یا کووهای خرس ادامه دهید .اندک اندک جنس و رنگ خاک تغییر کرده و املاح نمکی پدیدار می شود .پس از آن وارد کویر حاج علیقلی می شوید .
برای مسیر دوم، ۴۳ کیلومتر از جاده آسفالته دامغان را به سمت اصفهان طی می‌کنید. در طول مسیر با روستاهای زیبایی از جمله ورکیان، کلا، صلح آباد، صید آباد و امام زاده هفتنان و … برخورد خواهید کرد. در کیلومتر ۴۳ جاده در سمت چپ یک بریدگی فرعی و خاکی قرار گرفته است، جاده خاکی که طول آن ۱۷ کیلومتر است را به سمت شرق طی می‌کنید. در کیلومتر ۱۶ جاده به دو قسمت تقسیم می‌شود که شما باید به سمت چپ حرکت کنید که از همین جا دور نمایی از دریاچه نمک قابل رؤیت است. پس از طی کردن یک کیلومتر به ابتدای دریاچه نمک می‌رسید.

نحوه دسترسی به دریاچه نمک دامغان

آدرس : کیلومتر۴۳ جاده دامغان-اصفهان – مجاور روستای حسن آباد- دریاچه نمک دامغان

دریاچه نمک دامغان دریاچه نمک دامغان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 3.7]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد