رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

خانه مینایی تهران

لینک این مطلب کپی شد!

خانه مینایی  با ۴۶۶ مترمربع مساحت مربوط به دوره ناصری است و در تهران، خیابان ولی عصر (عج)، بالاتر از میدان منیریه، کوچه مسلم کریمی طینت، پلاک ۵ واقع شده و این اثر در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۱۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است خانه مینایی تهران از معماری ارزشمندی برخوردار بوده چنانچه همه نشانه‌های معماری قدیم ایران، از آب انبار و اتاق‌های زمستانه و تابستانه گرفته تا طاقچه، آینه‌کاری و حوض قدیمی را دربرگرفته است.در شهریور ۱۳۹۵ خانه مینایی توسط شهرداری منطقه ۱۱ از مالک آن خریداری شد تا به پس از مرمت و بازسازی به امور فرهنگی اختصاص یابد.
خانه مینایی روزگاری جزو املاک منیریه زن کامران میرزا نایب السلطنه پسر سوم ناصرالدین شاه بود. پس از فوت کامران میرزا، زمین های این محله به عبدالحسین میرزا فرمانفرما نوه سردارعباس‌میرزا، یکی از شاهزاداه های قاجاری و نخست وزیر ایران فروخته شد. خانه مینایی، پس از چندین بار دست‌به‌دست‌شدن، فرهاد مینایی در سال ۱۳۴۵آن را از تقی‌رضا، یکی از قصاب‌های معروف تهران، به قیمت ۱۴۰هزار تومان خریداری کرد
این خانه از معماری ارزشمندی برخوردار بوده چنانچه همه نشانه‌های معماری قدیم ایران، از آب انبار و اتاق‌های زمستانه و تابستانه گرفته تا طاقچه، آینه‌کاری و حوض قدیمی را دربرگرفته است
دو سیمرغ و تندیس تاج پادشاه قاجاری، سرراست‌ترین نشانه‌ای است که وقتی به کوچه‌ی شهید کریمی‌طینت بالاتر از میدان منیریه در خیابان ولی‌عصر (عج) وارد می‌شوید، برای پیدا کردن خانه‌ی «مینایی» که دیوارهای بیرونی آن سیمانی است، می‌توان داد.
آپارتمان‌های سر به فلک کشیده و نوساز در این کوچه که دورتادور خانه‌ی قاجاری مینایی را محاصره کرده‌اند، این شک را ایجاد می‌کنند که آیا خانه‌ای تاریخی ممکن است در چنین منطقه‌ای سالم باقی مانده باشد. از سوی دیگر، وجود این بناها یکی از عواملی است که این خانه‌ی تاریخی را تهدید می‌کند.
براساس فهرستی که اداره‌ی حقوقی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران تا اواخر شهریورماه امسال آن را تأیید می‌کند، خانه‌های «زند نوابی»، «صداقت»، «اتحادیه»، «پروین اعتصامی»، «علیزاده»، «توماس توماسیان»، «کلانتری» و «سرای دلگشا» از سال ۱۳۸۸ به بعد از فهرست آثار ملی خارج شده‌اند و حالا که خبر رسیده خانه‌ی «مینایی» اواخر سال ۱۳۹۱ مراحل خروج از فهرست آثار ملی را طی کرده، نام خانه‌ی «مینایی» نیز به این فهرست سیاه اضافه شده است.

-مینایی-تهران خانه مینایی تهران

-مینایی-تهران1 خانه مینایی تهران

-مینایی-تهران2 خانه مینایی تهران

-مینایی-تهران3 خانه مینایی تهران
منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *