رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ خرداد ۱۳۹۶

خانه شکوهی یزد

لینک این مطلب کپی شد!

خانه شکوهی یزد که در کنار مسجد جامع یزد بانی اولیه این بنا مرحوم وزیری موسس کتابخانه وزیری یزد است بعد به تملک آقای شکوهی درآمده وتغییر نام داده است .از خانه های زمان قاجار می باشد .اکنون این خانه در اختیار میراث فرهنگی یزد قرار دارد .

وزمان ساخت آن به ۱۱۰ سال پیش برمی گردد . ودو درب ورودی دارد .ا ین خانه داری چهار حیاط است . ازنوع خانه های درون گراست .که یکی از حیاط آنها نارنجستان نام دارد با حیاط مربعی شکل و ورودی مجزایی دارد . ودیگری حیاط اندرونی که حوض بزرگی در وسط آن قرار دارد.این خانه دارای تالاروپنج دری بزرگ میهمانی ،باغچه بزرگ وایوان می باشد.ورودی اصلی متشکل است از سر در وپیر نشین ها و درب چوبی با کوبه های مخصوص زن ومردوبعد به هشتی وارد می شویم بعد با گذر از راهرو به حیاط اصلی وارد می شویم.این خانه مطبخ وحوض خانه وجود دارد حوض خانه دارای شکل هندسی زیبایی است و حوض کوچکی در آن قرار دارد وسقف گنبدی شکل کوچک وباتزینات زیبا می باشد در کنار این حوض بادگیری وجود دارد .مصالح بکار رفته در این خانه خشت است . واتاق ها با گچ اندود شده است.

228 خانه شکوهی یزد

منبع : صداو سیمای یزد

           
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    این خانه دارای تالار و پنج دری بزرگ میهمانی است كه به باغچه و ایوان ها مشرف هستند و دارای اتاق های ضیافت متعدد است. سقف گنبدی کوچکی برای این بنا تعبیه شده تا هوای خانه همیشه خنک باشد

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    خانه شکوهی یزد واقعا با شکوه هست و دارای حیاط دلباز و زیبا هست که حوض هم داخلش قرار گرفته
    معماری ساختمان هم مربوط به دوره قاجار هست و بسیار زیباست

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *